סו נאיגל
"תמיד היה קשה לנשים בהוליווד". סו נאיגל

רשימת הפרויקטים שסו נאיגל הייתה מעורבת בהם שומטת לסתות. כשאנחנו חושבים על האנשים שמשנים את פני הטלוויזיה קל לשלוף שמות של יוצרות ויוצרים, בעיקר מי שכותבים ומככבים בסדרות של עצמם, אבל מאחורי כל סדרה מדהימה ישנם האנשים שנתנו לה אור ירוק, אלה שהחליטו לבחור להפיק דווקא אותה מבין עשרות ומאות ההצעות שנוחתות על השולחן שלהם מדי יום. סו נאיגל היא בדיוק מסוג האנשים האלה ויש אפילו דמות שמבוססת עליה במשפחת סימפסון - מפיקת הטלוויזיה לינדזי נאיגל.

נאיגל, שהחלה את הקריירה שלה בהוליווד בסוכנות טאלנטים גדולה והתקדמה שם בצורה מטאורית, מונתה ב-2008 למנהלת מחלקת הבידור של HBO, תפקיד אותו מילאה במשך חמש שנים, אז פרשה כדי להקים חברת הפקות משלה. היא ידועה כאשת עסקים חריפה, יצירתית ובעלת תשוקה אמיתית לתוכן, וב-2012 אף נכנסה לרשימת הנשים המשפיעות בעולם של מגזין פורבס. כיום היא נשיאת מחלקת הטלוויזיה של Annapurna Pictures, תפקיד אליו נכנסה ממש בינואר האחרון ביחד עם אנשי חברת ההפקות שלה, ובין הפרויקטים האחרונים שהפיקה נמצא הבלדה על באסטר סקראגס שיצרו האחים כהן עבור נטפליקס. "אנחנו תמיד שואלים את עצמנו - מהי הדרך הטובה ביותר עבור אנשים למצוא את הסרט הזה וליהנות ממנו", מסבירה נאיגל את תהליך קבלת ההחלטות שנדרש בימים אלה, של שלל אפשרויות סטרימינג.

תוכלי להסביר?
"אני מסתכלת על זה ככה - יש את העולם שלפני רומא בנטפליקס והעולם שאחרי רומא בנטפליקס, זו נקודת המפנה. סרטים מהסוג הזה, עצמאיים או סרטים שהם יותר נישתיים, עדיף להם לצאת בנטפליקס, הולו, אמזון פריים, כדי להגיע לכל בסיס המנויים בבת אחת, במקום להסתמך על תקציב שיווק קטן, שמועות מפה לאוזן ולא מספיק בתי קולנוע. נטפליקס נתנו לרומא דחיפה שיווקית מדהימה. הוא שוחרר לקולנוע לזמן מוגבל כדי שאנשים יוכלו בכל זאת לחוות אותו על המסך הגדול, אבל הוא זמין עבור 139 מיליון מנויים מסביב לעולם, כך שהם הביאו אליו קהל שלא היה רואה אותו בקולנוע".

בישראל תמיד עשיתם תוכן טוב

בימים אלה עובדת נאיגל, בין השאר, על מיני סדרה ל-HBO, על הסרט Booksmart בבימויה של השחקנית אוליביה וויילד, ועל גרסה מחודשת להצגת היחיד פליבג של פיבי וולר-ברידג', שעליה התבססה הסדרה באותו השם. אבל קשה מאוד שלא לגלוש אחורה לקדנציה שלה ב-HBO, שבה מילאה תפקיד כל כך חשוב בהבאתן למסך של כמה מהסדרות החשובות של ימינו, שעזרו להגדיר מחדש את הסטנדרטים הטלוויזיוניים והרחיבו את גבולות הדמיון של הקהל. כמה סדרות קטנות כמו משחקי הכס, בנות ובלש אמיתי.

התקופה שלך כמנהלת מחלקת הבידור של HBO כוללת כמה מהסדרות שהכי מזוהות עם תור הזהב הטלוויזיוני, ממש התחלתם שם מהפכה. איך עושים את זה?
"כשרק הגעתי ל-HBO לא היה להם המון תוכן מקורי, ובנקודה כזאת את צריכה לקחת סיכונים ולעשות דברים שהם לפעמים פרובוקטיביים. את אף פעם לא יכולה לחזות מה באמת ישנה את פני הטלוויזיה, את יכולה רק לדעת מתי משהו הוא מצוין. היה לי צוות נהדר, כולנו עבדנו מעולה ביחד וראינו דברים באופן מאוד דומה מבחינה יצירתית. היה לנו הרבה מזל, וכשאני אומרת את זה אני בעצם מתכוונת - עבדנו מאוד קשה. הדבר הכי חשוב היה לגייס את הכותבים הכי טובים, ול-HBO תמיד הייתה את היכולת למשוך יוצרים מעולים".

"גם אז וגם היום, כשאני מפיקה תכנים, אני תמיד שואלת את עצמי אם הייתי רוצה לצפות בזה בעצמי. ובכל המקרים האלה - התשובה הייתה כן. לניק פיזולטו, שיצר את בלש אמיתי, יש קול כל כך חד וברור ושפה כל כך יפה, וגם הוא היה סיכון - הוא לא יצר סדרה לפני כן. במקרה של משחקי הכס, רוב סדרות הפנטזיה שהיו בטלוויזיה לפניה היו כתובות לא טוב או הופקו ברמה נמוכה, אבל התסריט הזה היה פשוט מדהים. הוא כבר היה ב-HBO כשהגעתי לשם, הם פשוט לא החליטו עדיין מה לעשות איתו".

קית הרינגטון (ג'ון סנואו) ב"משחקי הכס" עונה 6 פרק (צילום: באדיבות יח"צ yes)
תסריט מדהים. "משחקי הכס" | צילום: באדיבות יח"צ yes

מה לגבי בנות?
"לינה דנהאם הייתה מאוד צעירה ועשתה רק סרט אחד, אבל חשבנו שהיא מקסימה וחכמה ומלאה בכנות רגשית. אני חושבת שבאותו הרגע כולנו רצינו להוציא לעולם משהו שיש בו כנות, וגם ייצוג של דמות שהיא לא תמיד חביבה, שלא נראית כמו כוכבי הטלוויזיה המסורתיים שכולנו גדלנו עליהם, וכל כך פתוחה מינית. המיניות הנשית לא נחקרה עד כדי כך לפני כן בטלוויזיה, וזה הרגיש מאוד אמיץ".

ואם באומץ ונשיות עסקינן - חברת ההפקה של נאיגל כללה נשים בלבד, עד ששכרו אליה גבר אחד לאחרונה. נאיגל רואה את זה כחלק מחובתה בתור אישה בהוליווד - לקחת חלק פעיל ויומיומי בשינוי. "אני חושבת שאנחנו חיים ברגע שבו נותנים לנשים קול מדהים בעולם הבידור", היא אומרת. "תמיד היה קשה לנשים בהוליווד, אף פעם לא היה בלתי אפשרי, אבל השינוי הזה לא קורה סתם, הוא קורה בעזרת נשים שעוזרות לנשים אחרות".

איך זה קורה בפועל?
"כשהייתי סוכנת של כותבים, היה לי קשה להבין את הרעיונות המיושנים לגבי נשים בהוליווד, בעיקר בתחום הקומדיה. הייתי שומעת הרבה את המשפט 'נשים לא מצחיקות' או ראשי אולפנים שאומרים 'אנחנו לא משדרים סדרה עם גיבורה נשית'. זה היה פשוט משוגע, מבלבל ומאוד מיזוגני. זה מעולם לא היה הגיוני ותמיד היינו צריכות לעבוד מאוד קשה כדי להוכיח להם שהם טועים. כל יום צריך לבחור מחדש להיות חלק מהפתרון, ולעשות מעשים אקטיביסטיים קטנים, לחיות לפי האמונות שלך. כסוכנת בחרתי לייצג הרבה נשים, והשגתי עבור רבות מהן את העבודה הראשונה שלהן, שמתי אותן בכמה מחדרי הכתיבה של הסדרות הכי חשובות בעיר. את חייבת לעזור להניע את השינוי. המספרים טובים יותר כיום, אבל עדיין איומים, בעיקר אחוז הנשים שמביימות, זה מספר מזעזע. כדי שזה ישתפר כולם צריכים לחשוב על הבחירות היומיומיות שלהם. זה אומר, למשל, שאם יש לי את הבחירה בין במאי או במאית לפרויקט והם כישרוניים בדיוק באותה מידה, אני צריכה לתת את העבודה הזאת לאישה. רק ככה משנים את המספרים".

מה את חושבת על הטלוויזיה הישראלית?
"תמיד עשיתם תוכן טוב, ולאחרונה ניכר שתקציבי ההפקה גדלו והרבה מדינות מייצרות תוכן מעולה. אנגליה כמובן תמיד עשתה תוכן טוב, ולאחרונה בולטות הדרמות הסקנדינביות והסדרות הישראליות. יצא לי לעבוד על הרבה אדפטציות לסדרות ישראליות אבל היום אני חושבת שהן צריכות להיות זמינות כפי שהן, בשפת המקור".

זכורה לך סדרה ספציפית?
"פאודה, למשל, שאני ממש אוהבת, למה לא לצפות בה עם כתוביות? היא עשויה בצורה יפהפייה, משוחקת יפהפה. לא צריך לעשות לה גרסה מחודשת, אני יכולה לצפות בה בעברית לנצח".

ובמה את צופה כרגע?
"באופן כללי אני צופה בהמון. לאחרונה העבודה שלי עמוסה במיוחד, אז עד שאני מסיימת איתה ועם הילדים ונכנסת למיטה אני רק רוצה לצפות ברייצ'ל מאדו (הפרשנית הפוליטית בעלת התוכנית היומית ברשת MSNBC - מ.י), אבל הרבה פעמים אני צופה בסדר אותי או ב-Schitt's Creek, אלה שתי הסדרות האהובות עלי כרגע".

סו נאיגל תתארח בכנס החדשנות בטלוויזיה INTV מבית קשת, בתאריכים 11-12.3. הפרטים המלאים זמינים באתר הכנס