1. ילדים לא סכסכנים
    תקופת היובש שבין חנוכה לפורים היא שעתם הגדולה של ההורים שרוצים קצת שקט, אבל בשבוע האחרון ילדים מילאו את המסך גם בשעות הערב. ב"עולם קטן" (כאן 11), פרויקט הדוקו של דוריה למפל, היא ופרופ' ענת שושני מוציאות כמה זוגות ילדים למשימות שיבחנו את (חוסר) העצמאות, (חוסר) הגבולות ו(שלל) הפערים שמלווים את הדור הזה. ואם הפרק הראשון והמתוק, שאילץ את הילדים הקטנים לעלות על אוטובוס בכוחות עצמם, היה מעין גרסת ג'וניור ל"המירוץ למיליון" - ב"החיים הסודיים של בני 5" (יס) הכובשת, שחזרה לעונה שלישית, קיבלנו את "האח הגדול" לבני אדם טהורים. אפילו העובדה שחוויות הקורונה של הילדים נעדרות פעם נוספת לא פוגעת בצפייה, שמהפנטת את הראש ואת הלב.

    קשה לבחור במי להתאהב קודם בסדרה שכבר הפכה את הילדה יהב לכוכבת, אבל הנה כמה מועמדים ראויים: אמה איבדה השנה את חברה לגן עידו אביגל, שנהרג מפגיעת רקטה, ומדהימה גם את הצוות וגם את ההורים שלה בהתייחסות הרגישה לטראומה. שני הספיקה להתגבר על חרם קשה, והופכת תוך רגע לילדה הכי קשובה בגן. ארד לומד להתמודד עם דחייה חברתית בזכות הרגישות יוצאת הדופן של לינדה. ג'מאל ודביר לא מבינים מה הבעיה שהם, ערבי מיפו ויהודי מלוד, יהיו חברים. והלב יוצא אל יובל, שמדברת בבגרות על המאבק שלה בלוקמיה זמן קצר קודם לכן. בנוסף לכל אלה יש את הגננים מעוררי הקנאה שקטי ורוי, הפסיכולוגים (זו הרי שעתם הגדולה) שרון צונץ ורונן יעקובסון, גן שנראה כאילו יצא מקטלוג - ובעיקר תובנה שמפתיעה פעם אחר פעם: אפשר שלא יהיו עוד מלחמות, פשוט צריך לתת לילדים לנהל את העולם הזה.ארד ב

    מה לראות?
    את "הבזק של רצח" (יס והוט), הסדרה הבינלאומית של יוצרי "צל של אמת". כי הפרשה שבמוקד הדוקו החדש פשוט מרתקת, כי זיכרונות מודחקים הם דבר לא מספיק מדובר, וכי הפעם - תודה לאל - אף א"ק לא תיקלע לסיפור הזה בעל כורחה. לביקורת המלאה.

  2. רוצים שינוי?
    ממש לפני שנה, בשלהי המחאה על רצח ג'ורג' פלויד שמילאה את רחובות ארה"ב, תעשיית הטלוויזיה האמריקאית ניצלה את הפוגת הקורונה והכריזה על תיקון היסטורי: "הישרדות", "האח הגדול" ו"לאב איילנד", שלוש ענקיות ריאליטי, יכללו מעתה קאסט שלפחות מחצית ממנו מורכבת ממשתתפים שאינם לבנים. השינוי הופיע בקיץ האחרון בעונה ה-23 של "האח הגדול" (CBS), שם (ובניגוד לגרסה הישראלית) הדיירים הם אלה שמדיחים אחד את השני, ומותר להם לכרות בריתות. עוד בשבוע הפתיחה נוסדה ברית ה-Cookout, וששת הדיירים השחורים בבית איחדו כוחות במטרה להביא לזוכה השחור הראשון בתולדות התוכנית. זה דרש אסטרטגיה מתוחכמת ואינספור הטעיות - אבל זה הצליח. ששת חברי הברית היו ששת הדיירים האחרונים של העונה, וזביאר פריית'ר נבחר לזוכה, הרוויח 750 אלף דולר ועשה היסטוריה.

    במקביל, הרחק באיי פיג'י, "הישרדות" האמריקאית (יס) צילמה את עונתה ה-41 (והמצוינת). בהתחשב בעובדה שלפני 15 שנה אחת העונות עוד חילקה את השורדים לפי מוצא אתני, ברור שהשינוי היה הכרחי. שם המתמודדים הלבנים כבר היו בגדר מיעוט, אבל רק בשלב האיחוד נרשם הניסיון ליצור ברית שחורים על האי. שאן, ליאנה, דשון ודני החליטו לשתף פעולה כדי להביא קצת גאווה לקהילה של אחד מהם, וניהלו שיחות מרתקות על צלקות משותפות ועל השנה הקשה שפגעה בהם באופן מיוחד. זה לא עזר. כמו שאפשר להבין מהריקאפ השבועי של כרמל שטרן, ב"הישרדות" האמריקאית עוד לא נוצר הקשר החברי שיגבור על אסטרטגיה טובה מספיק. ומתוך מה שהתחיל בתור ברית מרובעת, נשאר בשלב הזה רק שורד אחד.

    על מה לוותר?
    על "אדוני ראש העיר" (יס), ושטינה פיי, טד דנסון ואלוהים (בסדר הזה) יסלחו לי. לסדרה הזו היה את כל מה שצריך: יוצרי "רוק 30" ו"קימי שמידט", כוכב "המקום הטוב" ופלטת צבעים שעושה טוב על הנשמה - אבל זה פשוט לא עובד. סיפורו של מיליונר חדל אישים שנקלע למשרד ראש העיר מרגיש כמו משהו שכבר ראינו במספיק וריאציות שונות (ובמקרה של "Veep", גם טובות), והרגע המצחיק היחיד בפרקי הפתיחה מגיע בכלל בהופעת אורח של אנדי מקדואל. התכנון המקורי היה ללהק לכאן את אלק בולדווין, שישחזר את תפקידו כג'ק דונגי מ"רוק 30". למרבה המזל הרעיון נזנח, ודונגי המושלם לא נפגע.
    טד דנסון ב

  3. כדור טועה
    קמפיין טוב גורם לכולם לדבר על התוכנית שלך ביום שהיא עולה. קמפיין ממש טוב עושה את זה שנה קודם לכן. בנובמבר 2020, כשצילומי העונה השלישית של "גולסטאריות" (הוט) רק עמדו לצאת לדרך, האדמה רעדה: ליהיא גרינר זעמה ברדיו על השכר הגבוה שאורטל עמר ורוסלנה רודינה קיבלו עבור השתתפותן בתוכנית, כי "ההיא המליטה תינוק מבן אל וזאת המליטה מאייל". גרינר עזבה וחזרה, השורש מ.ל.ט (בהקשר האנושי) לא הצליח להיכנס לשפה, ולפני קצת פחות משבועיים המסכים השמיעו את שריקת הפתיחה. שריקת פתיחה שכוללת צעקות, קללות ואמירות גזעניות, אגב. וגם ריבים. וגם מכות. וגם ביקורת אחת - שלי - שעמדה במרכז סכסוך חדש.

    טענת ה"המלטות" מתעלמת מהעובדה שעמר ורודינה הן שתי נשים בעלות מעמד מוכח בתעשייה - מעמד שאנשים משום מה עדיין מזלזלים בו, בגלל שאחת הייתה כתבת בידור והשנייה השתתפה בריאליטי, כאילו לא מדובר בעבודה לכל דבר ועניין. כל אחת מהכדורגלניות-לכאורה ב"גולסטאריות" הגיעה לשם בזכות עצמה, אם כי למחנה ה"היא שם רק בזכותו" יש לא מעט לעבוד איתו: גם טיילור מלכוב ונעמי הורביץ היו מוכרות בתור בנות הזוג של גבר מפורסם (כוכב הרשת בן זיני ומנכ"ל טבע לשעבר חיים הורביץ, שני אנשים שאין רחוקים מהם), ויש את שמחה גואטה ותמי יחזקאל - האחת בת של חבר כנסת בדימוס, השנייה אמא של תופעה בשם ברי דרבוקה. 

    אז כשחצי מחברות הקאסט התפרסמו בגלל קשר לגבר, זה בעצם אומר שכל הלעג עליהן היה מוצדק, לא? לא. היתרון המשמעותי של ה"גולסטאריות", ושל רודינה ועמר בפרט, טמון בכך שאלה לא ילדות שרוצות פרסום לשם הפרסום, אלא נשים בוגרות ומבוגרות (רובן אמהות) שזו הפרנסה שלהן. וכשצריך להשפיל מישהו בשביל מישהי, תסמכו עליהן שהן יעשו את זה. רודינה ועמר יכולות "להמליט" למי שהן רוצות ולהתבזות אחר כך איפה שרק מתחשק להן. הן לא חייבות להתנצל בפניכם.

    בשבוע הבא
    אחרי פתיחה צולעת והמשך מבריק כהרגלה, העונה השלישית של "יורשים" מגיעה לסיומה (יס, הוט וסלקום, 13.12); להיט הנדל"ן "מסמנים את סאנסט", אחד ממותגי הריאליטי החזקים והטראשיים של התקופה, זוכה לספין-אוף "מסמנים את טמפה" (נטפליקס, 15.12); ירדן ג'רבי מצטרפת לצוות הפרשנים של "נינג'ה ישראל" (קשת 12, 15.12); ריטה, דאנה איבגי, מלי לוי ואורלי זילברשץ חוזרות בעונה השנייה של "מלכות" (הוט, כנ"ל); האסקפיזם חוגג ב"תחנה אחת-עשרה" (HBO מקס, טרם נרכשה בישראל. 16.12), מיני-סדרה על מגפה עולמית; ושנתיים אחרי עלייתה, עוד עונה ל"המכשף" (נטפליקס, 17.12).

    צילום ארד לוי גילאון: מתוך "החיים הסודיים של בני 5", יס / צילום "האח הגדול": מתוך "האח הגדול", CBS / צילום טד דנסון: מתוך "אדוני ראש העיר", יס