מרגע עליית "בני אור", סדרת הפשע של yes שיצרו גיא בלילה ואלעד ביטון, לא ברור מה הפך לוויראלי יותר: תגובות זועמות של הורים שילדיהם נחשפו לסדרה (שמראש הוגדרה כמיועדת לגילי 18+), או סרטונים מהסדרה שאותם ילדים הפיצו בטיקטוק. בין כל הקטעים, שכוללים גם סצנות עישון סמים, בלטו שניים שגם היוו מחווה ליצירות ישראליות עתיקות יותר: "כל זמן שאתה איתי, יהיה בסדר" ו"שתבוא אלינו פעמיים בשבוע".

המשפט השני הוא מ"חגיגה בסנוקר", ולכן זה יהיה סביר אם נוותר על ההסבר, אבל הציטוט הראשון לקוח מהסרט "מתחת לאף", סרט הפשע הישראלי משנות השמונים בו מגלמים אורי גבריאלוב ומשה איבגי צמד עבריינים, שזכור דווקא בגלל ציטוטים אחרים. 

"'מתחת לאף' זה סרט שחקוק אצלי מהילדות, אני מאוד קשור אליו", מספר אלעד ביטון, אחד מיוצרי הסדרה, ל-tvbee, "זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי סרט עם כל כך הרבה תעוזה. זה הזכיר לי גם את חווית החיים שלי. המשפט הזה היה חרוט לי בקטע של אהבה בין שני עבריינים, נקודה חמה בתור המקום הזה. ותראה מה זה, כשהחזרנו את זה פתאום זה הפך באמת לנקודה חמה, אפילו פלוגות של חיילים בגבעתי הדפיסו אותו על חולצות סוף מסלול ובסוף הוא קיבל את האור שלו".

חשבתם שזה יתפוס ככה?
בלילה: "לא דמיינתי בכלל. כנראה יש משפטים שלעד נועדו להיות בפיהם של אזרחי ישראל".

@eliyajr

יהיה בסדר.. #זאויגאנג

♬ som original - ✘☠ ☠✘

כאמור, הורים רבים ביקרו את הסדרה בטענה שהיא "מדרדרת" את ילדיהם, אבל מתברר שבימים אלה דווקא בלילה מרצה בפני נוער בסיכון על הסדרה ועל הבחירות שביצע בחיים: "אנחנו מנסים למנוע מהם להידרדר לפשע, ואז אני מסביר שלא ייקחו דוגמה מהסדרה. הם חושבים שאת המשפטים האלה אנחנו המצאנו. עכשיו אני בדיוק אחרי הרצאה, ומלא אמרו לי שהם הלכו לראות את 'מתחת לאף' ו'חגיגה בסנוקר'".

בהתחלה לא ידעו, אבל עכשיו גם הקטעים המקוריים של "מתחת לאף" כבר רצים בטיקטוק.
"אז תראה איזה יופי, עשינו מחווה שהחזירה את המקור, כשהמקור ראוי לחלוטין. זה קאלט ואני חושב שהוא התפספס אצל דורות הצעירים האלה, אז נתנו לו אחלה של במה".

ביטון ובלילה מספרים שהם המשיכו לא רק את גלגולו של הסרט - אלא גם את זה של היוצרים. בזמן שעבדו על הסדרה אחד מעורכי הווידאו, איתמר גולדווסר, חשף בפניהם הפתעה: "הוא בא ואמר לי 'בואנה, אתה לא מאמין, שמתם פה משפט של אבא שלי'. מה התברר? אבא שלו זה יעקב גולדווסר, שהיה הבמאי של 'מתחת לאף' וחלק מהכותבים. אז זו הייתה גם סגירת מעגל, שהבן עובד על 'בני אור', ויש שם חומרים של האבא. ככה הוא גם קיבל משמעות לסדר הגודל של המשפט שהוא כתב וביים. זה היה מגניב ממש".

@matanfranko5

ושתבוא אלינו פעמיים בשבוע

♬ צליל מקורי - matan franko

בזמן שהביקורות ממשיכות להיערם והסרטונים ממשיכים לגרוף צפיות ברשתות, אתמול (רביעי) הכריזו ב-yes על עונה שנייה של "בני אור". לאור ההתפתחויות, לבלילה וביטון יש כבר תוכניות לעונה הבאה: "נראה לי שבעונה הבאה נכניס את 'קזבלן' ו'נשיקה במצ"ח' ועוד כל מיני סרטים", חושף בלילה. "אלה סרטים שיישארו לנצח, וזה מה שכיף בסרטים האלה. אנחנו סוג של גושפנקא. לפני כמה זמן אמרתי לעצמי, 'איזה באסה שאני לא במוזיקה'. לכתוב שיר יכול לקחת כמה דקות, אבל לכתוב קולנוע או סדרה זה לוקח כמה שנים. ואז הזכרתי לעצמי שהמדיום של הקולנוע זה משהו חזק, כי סרטים יכולים להישאר לנצח, והמשפטים האלה יכולים להישאר שנים בלקסיקון הישראלי. זה מדהים וכיף".

ביטון: "אני יכול להבטיח לך דבר כזה, אחרי שהבנתי שאני עושה פה איזשהו שירות להיסטוריה שלנו, אני מעביר את הגלגל, גורם לו להמשיך לנוע, ומעביר אותו לדור של היום. אני מבטיח שגם בעונה הבאה נעשה מאמצים להכניס עוד דברים בדרך המתאימה, ואני מאמין שעם הזמן זה יחלחל באותה מידה". 

היוצרים מודעים לביקורת כלפי הסדרה, אבל לטענתם יש מסר עמוק יותר שמתחבא מאחורי הציטוטים הזכורים והסצנות שהפכו לוויראליות, מסר שלמדו על בשרם. "המטרה העיקרית של הסדרה היא להראות את העולם הקיצוני של הילדים, ואז לראות בעולם הקיצוני הזה את המחירים שהם משלמים", מסביר ביטון, "את העולם הזה שהם נכנסים אליו, שמלא בכאב. המטרה היא בסוף להגיד 'חבר'ה, זה לא מקום שאתם צריכים להיכנס אליו, אתם צריכים לברוח ממנו'".

"ברור שיש פה גם את הערך של הבידור, המטרה בטלוויזיה היא לא לעשות טלוויזיה חינוכית, אנחנו עושים טלוויזיה בידורית. יש בה עומק, דרמה, חוויה רגשית, הומוריסטית, אבל ברמת העיקרון זו חוויה בידורית. המטרה היא שאתה תשב ותנתק את הראש שלך מהצרות. לא יודע מה היה פה, קורונה ומלחמות, אז אתה תשב ותפליג בעולם אחר לגמרי. זה כל העניין".

ועדיין יש סצנות מאוד קשות בסדרה.
"רמת הקיצוניות שאתה מכניס מכתיבה לאיזה חתך של אוכלוסייה מותר לראות את זה. במקרה שלנו, זה מוגבל מ-18 ומעלה וזה משודר גם מעשר בלילה. החלטנו לקחת את עולם הילדים ולשים אותו בפרונט, לעשות ממנו את ההצגה הגדולה כמו בסרט 'עיר האלוהים'".

"היו כבר בעבר כל מיני דמויות כאלו, כמו מיקו, נניח. הוא שיחק בסרט של מבוגרים. הוא היה ילד שחי את עולם המבוגרים והוא עשה קומבינות. בדור של היום, עם הטיקטוק וכל זה, אין איך לברוח. כל התכנים מונגשים ועכשיו נהיה שיח מאוד גדול מסביב לזה. מי אחראי על הדברים האלה? ההורים של הילדים, שסוף סוף צריכים לחשוב איפה הילדים שלהם, מה הם רואים, האם הם מעוצבים מספיק בשביל לראות? הכי קל להגיד 'אוקיי, אני מאשים את הסדרה הזו, הילד שלי הוא רע בגלל הסדרה הזו'".