ההתלבטות בין העסקת מטפל סיעודי, לבין טיפול אישי של אחד מבני המשפחה בקשיש הזקוק לסיוע, בהחלט אינה פשוטה. כאשר מידת העצמאות מאפשרת למטופל להתקלח בעצמו, לאכול או לגשת לשירותים, בני המשפחה יכולים להתחלק ביניהם במטלות כמו בישול, ניקיון הבית וכדומה. אך כשמגיע השלב בו הוא זקוק למישהו שיהפוך אותו בלילה כדי להימנע מפצעי לחץ, ההבנה כי עלינו להיעזר במטפל היא בלתי נמנעת.

בחירת עובד זר שעליו נוכל לסמוך בטיפול ביקרים לנו מכל, הוא תהליך רגשי ולא פשוט בכלל. מעבר לשידוך המוצלח בינו לבין ההורה הקשיש, חשוב שגם אנחנו נרגיש איתו בנוח. הנה כמה קריטריונים שחשוב לשים אליהם לב:

מין המטפל - גברים בדרך כלל חזקים יותר מבחינה פיזית, ועל כן הנטייה הטבעית להאמין שיהיה לגבר יותר קל בביצוע המטלות הפיזיות. אך במידה שאנו בוחרים מטפל לגברת ולא לאדון, או במידה שהמטפל יצטרך להתגורר גם עם אישתו של המטופל - ייתכן כי נוכחות של גבר זר תהיה קשה מדי, ויש לתת על כך את הדעת.

שפה - רוב המטפלים בישראל הם עובדים זרים, המגיעים ממקומות שונים בעולם. למרות שרובם יכולים לתקשר במידה מסוימת בעברית, ניתן לנסות למצוא התאמה בין שפת האם של המטופל, לזו של המטפל. ישנם עובדים זרים המגיעים ממדינות מזרח-אירופה ומדברים רוסית, כמו גם קשישים רבים הנזקקים לשירותי סיעוד. גם התקשורת עם שאר בני המשפחה צריכה להוות קריטריון. זכרו שאתם הרי תרצו לברר עם המטפל מה מצבו של יקירכם, ולכן חשוב שתוכלו לתקשר איתו.

שתפו את המטופל - במידה שהדבר אפשרי, נסו לשתף את הקשיש בבחירת המטפל. הקשיבו להסתייגויותיו וקבלו אותן בסבלנות ובתשומת לב.

היוועצו בחברת ההשמה – חברת כוח האדם בה בחרתם, מעסיקה אנשי מקצוע מומחים בתחום הטיפול הסיעודי. הסבירו להם את הצרכים המדויקים שלכם ושל המטופל, והם יעזרו לכם בביצוע הבחירה הנכונה ובהגדרת הצרכים שלכם.

תהליך הקליטה של המטפל אורך זמן, וההסתגלות יכולה להיות איטית, הן עבור המטפל והן עבור המטופל או בני המשפחה המתגוררים עמו. כדי להקל על חבלי הקליטה הללו, נסו להכין את השטח מבעוד מועד. זכרו שהמטפל הוא אדם שדואג לבן משפחה אהוב, ועליו להרגיש בנוח ככל האפשר. הכינו לו סביבה אשר תאפשר פרטיות, בין אם מדובר בחדר או באזור מוגדר אחר. הציבו עבורו ארון לאחסון חפציו האישיים, פנו לו שטח במקרר בו הוא יוכל לאחסן מזון ועוד. עובדים זרים העוסקים בתחום הסיעוד, כמו גם בתחומים אחרים, הם אנשים כמו כל אחד מאיתנו, ורבים מהם השאירו מאחור בני זוג וילדים. עליכם להתחשב בהם ולספק להם סביבה נעימה ככל האפשר על מנת שיוכלו לבצע את תפקידם על הצד הטוב ביותר.

תיאום ציפיות
במידה שהדבר אפשרי, הסבירו למטופל כי בקרוב יגיע אליו מטפל סיעודי. הסבירו לו את מטרת הגעתו של המטפל, ענו לשאלות והגדירו בבירור את תפקידו ואת תחומי אחריותו. ככל שיצומצמו פערי הידע, האווירה תהיה נקייה יותר. לאחר מכן, פגישה בין המטפל והמשפחה גם היא שלב קריטי. היפגשו אתם עם המטפל העתידי, והגדירו גם איתו את תחומי האחריות ואת הציפיות שלכם ממנו או ממנה. לאחר מכן הכירו לו את הסביבה החדשה, והראו לו את הבית ואת האזור הפרטי שלו.

שלב המפגש בין המטופל למטפל הוא השלב הבא. בדרך כלל מומלץ להיעזר בשירותיה של חברת ההשמה. אנשי המקצוע שלהם יוכלו ללוות אתכם במפגש זה, שעלול להיות טעון. הם יסייעו בהפגת מתחים מיותרים, ויענו על כל השאלות של מי מהצדדים. את הימים הראשונים העבירו יחד עם המטפל, והשתדלו לבקר כמה שיותר. שאלות רבות בנושאי ניהול משק הבית יעלו, וחשוב שיהיה למטפל את ההרגשה שיש לו למי לפנות. בימים הראשונים הקפידו לא להעמיס עליו הוראות ומידע שאינם ברמה החשובה ביותר, אלא אפשרו קליטה הדרגתית ונעימה. אל תשכחו שנוכחות זו חשובה גם ליקיריכם, כדי שיהיה ברור להם כי עובד זר אינו מפחית מכם את נטל האחריות על בריאותם.

המאמר באדיבות טל אור שירותי סיעוד

בעלי מקצוע נוספים בסיווג שירותי סיעוד