גבר מול מחשב (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
שוקל קורס מקצועי? קודם כל צריך לבחור | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

איך אדע במה אני טוב
בשוק העבודה בישראל קיימות מספר חברות ייעוץ והשמה, המבצעות אבחון תעסוקתי. מבחנים פסיכוטכניים וראיונות אישיים, מספקים אבחנה מקצועית מדויקת יחסית, אודות הנטיות והכישורים המצויים בנו. האבחון יסודי ואורך כיומיים, במהלכם מתקיימים מבחנים ב-3 רמות עיקריות: ריאלי, הומני ואישיותי. כדאי לדעת שמשרד התעסוקה עוזר גם הוא במבדקים ובהשמה לקורסים מקצועיים, בסבסוד מלא.

האם יש ביקוש לעבודה בתחום
לאחר שקיבלנו מתאר כללי של נטיותינו המקצועיות, ובחרנו מספר תחומים עיקריים בהם נרצה לעסוק, נבדוק האם יש ביקוש מעשי לקורס אותו אנו חפצים ללמוד. על ידי בדיקה באתרי חיפוש-עבודה באינטרנט ובחברות כוח אדם, נוכל לקבוע את רמת הביקוש והזמינות לעבודה בתחום מסוים, והאם נדרש ניסיון רב כדי להתחיל לעבוד.

אין חכם כבעל ניסיון, אבל האם צריך ניסיון?

בחרתם בקורס כלשהו וראיתם שקיים גם ביקוש לעבודה בתחום. כעת בדקו האם ניתן להשתלב בשוק העבודה מייד עם סיום הקורס (אינדיבידואלי לכל אדם על פי רמת המקצועיות שלו), או שמא נדרש ניסיון תעסוקתי. לדוגמה: אדם אשר למד קורס מקצועי בגרפיקה ממוחשבת, יתבקש להציג תיק עבודות עם עיצובים בחלק ממקומות העבודה. לעומת זאת אדם שהשתתף בקורס מלגזה, לא תמיד יידרש לניסיון מיוחד, ובמקרים רבים יוכל להתחיל לעבוד מייד עם מועד סיום הקורס.

האם בית הספר מפנה למקומות עבודה

בדקו מראש האם בית הספר המקצועי בו בחרתם, עוזר במציאת עבודה בסיום הקורס. חלק גדול מהם אכן מפנה תלמידים מצטיינים למקומות עבודה פוטנציאליים, עם סיום הקורסים. ראוי לבדוק אם בית הספר מצוי בקשרי עבודה עם מוסדות גדולים או ציבוריים, אשר יכולים לקלוט את התלמידים מייד בסיום הקורס, ולהעניק להם את הניסיון המקצועי לו הם זקוקים.

השוואת מחירים בין בתי הספר השונים

כאשר אנו מעוניינים ללמוד קורס מקצועי, בתחום מוביל ומבוקש - כגון פיתוח אפליקציות, לימודי תוכנה או קורסי השקעות במט"ח - נמצא מספר גדול יחסית של בתי ספר מקצועיים, המלמדים את המקצועות הללו. אם נעשה השוואת מחירים בין בתי הספר, נוכל לגלות פערים של מאות אחוזים בין האחד למשנהו. זכרו כי הפערים אינם בהכרח מגובים באיכות טובה יותר של מרצים או של תנאי לימוד. זכרו כי תמיד יש מקום למשא ומתן בנוגע למחיר הקורס (בניגוד למוסדות אקדמיים).

האם בית הספר מספק את הציוד הדרוש
היות ששכר הלימוד עבור קורסים מסוימים הוא גבוה, בתי הספר המקצועיים מספקים גם ציוד נלווה לכל קורס. לדוגמה, במידה שמדובר בבית ספר למקצועות המחשב, צריך לבדוק האם הוא מספק את תוכנות הלימוד בחינם או בעלות מוזלת.

משך זמן הקורס

כשמדובר בלימודי קורס מקצועי, יותר זמן פירושו יותר איכות. זוהי האמת בכל תחום בו תבחרו להתמקצע. עליכם להשוות בין בתי הספר השונים, על מנת לבדוק מי מהם משקיע יותר שעות לימוד בקורס מסוים.

מקצועיות-המורים וחוות דעת כללית על בית הספר
בדקו מי הם המרצים המעבירים את הקורס. רוב בתי הספר המקצועיים (בניגוד לאקדמיה), מעסיקים אנשי מקצוע אשר בעברם יש ניסיון מעשי רב. ניתן למצוא באינטרנט (וברשתות חברתיות), מידע על פרויקטים בהם המרצים היו מעורבים; פרויקטים המעידים על רמת מקצועיותם. בנוסף, כדאי לבדוק חוות דעת של תלמידים שנכחו בקורס בעבר, ולברר האם הם ממליצים על בית הספר ועל המרצים המעבירים את הקורס.

ההסמכה המקצועית
תעודת המקצוע או תעודת סיום הקורס, יכולה להיות שווה הרבה יותר בשוק העבודה, במידה שהיא מוכרת על ידי משרד התמ"ת או על ידי המועצה להשכלה גבוהה. לא כל בתי הספר המקצועיים עובדים בצמוד לתקן של משרד התמ"ת, ולכן יש לוודא מראש איזה מבתי הספר מספק הסמכה שכזאת. הדבר קריטי במיוחד כאשר מדובר בבתי ספר למקצועות ניהוליים ובטיחותיים למיניהם, כגון ממונה בטיחות, מנהלי עבודה, רישיון נהיגה ברכב ציבורי, ועוד. כתבה זו מיועדת לסייע לכם לבחור את הקורס המתאים לכם, בצורה שתאפשר לכם גם לרכוש מקצוע וגם לשאוב הנאה וסיפוק מרביים מהקורס ומהמקצוע אותם בחרתם. זכרו כי בהחלט יכול להיות מצב בו המקצוע המסוים שבחרתם נשמע אידיאלי בהתחלה, אך בפועל הוא שונה משדמיינתם. על כן התייעצו עם אנשים העוסקים בתחום כדי לקבל טעימה אמיתית בנושא.

המאמר באדיבות ביה"ס המקצועי הנדסה בגובה

לבעלי מקצוע נוספים בסיווג בתי ספר מקצועיים