דמותו של החוקר הפרטי מאז ומעולם הייתה מסתורית ומעוררת עניין, עוד מימי ספריו של שרלוק הולמס, ועד לסדרות טלוויזיה עכשוויות העוסקות בשוטרים ובלשים. אך בניגוד לדימוי הציבורי, ישנם עקרונות והיבטים הנראים שונים מנקודת המבט המציאותית בשטח. על אף שלעתים רוצים להזמין חוקר פרטי בדחיפות ולהגיע חיש-מהר לתוצאות, חשוב לבדוק היטב את איש המקצוע בטרם אתם נפגשים עמו, ומפקידים בידיו מידע רגיש על חייכם. אז מי מורשה לעסוק בחקירות? מהם האיסורים שהחוק מציב למשרדי חקירות? ומה חשוב לדעת כשמזמינים חקירה בנושא בגידה? הכול בכתבה הבאה.

בלש בשיח (צילום: jupiter images)
ששש... הוא בהסוואה. בלש פרטי בעבודה | צילום: jupiter images

איך מזהים חוקר פרטי מוסמך ואמין?
כמו בכל תחום מרתק, פופולרי ומעניין, גם בתחום החקירות קיימים המון שרלטנים. חשוב להבין כי על מנת שחוקר פרטי ייחשב למוסמך, לפני הכול עליו להיות נטול עבר פלילי ובעל 12 שנות לימוד. החוקר מחויב לעבור סטאז' של 3 שנים, שבמהלכו משרד החקירות מדווח על התקדמותו למשרד המשפטים מדי 6 חודשים. בתום 3 שנות ההתמחות, עליו לעבור בחינה של משרד המשפטים ועם סיומה החוקר מקבל רישיון. על אף הרישיון, צריכות לעבור 5 שנים נוספות מרגע קבלת הרישיון ועד שהחוקר יוכל לפתוח משרד חקירות משלו. כך, בסופו של דבר, רק לאחר 8 שנים של עבודה בתחום, יכול חוקר פרטי לפתוח משרד חקירות חוקי משלו.

איך מזהים שרלטנים?
נפילה בפח בכל הקשור לבחירת חוקר פרטי, עלולה ליצור בעייתיות רבה, הן מהבחינה האישית והן מבחינות נוספות (כגון חשיפת מידע רגיש וחשש שהשרלטן ימסור מידע לגורמים מתחרים או עוינים). במעמד הפגישה הראשונית במשרד החקירות, חשוב לוודא שלחוקר יש רישיון בתוקף ממשרד המשפטים (חשוב לבדוק את תוקפו, שכן ישנם כאלו שרישיונם נשלל). רצוי גם לבדוק שהוא חבר בלשכת החוקרים הפרטיים, שכן חברי הלשכה חתומים על מסמך אתיקה מקצועית. בנוסף חשוב לבדוק את ותק החוקר, וכמובן ניסיון מעשי שלא יסולא בפז. זאת ניתן לבדוק באמצעות האינטרנט או על-ידי לקוחות קודמים וגורמים שעוסקים בנושאים דומים, כגון עורכי דין.

האזנות סתר, מעקבים ושאר אמצעי חקירה מעניינים - מה מותר ומה אסור?
בניגוד למה שאנשים רבים מניחים, דווקא לחוקרים פרטיים אין זכויות יתר בנושאים אלו. נהפוך הוא - כיוון שהם נושאים רישיון מטעם משרד המשפטים, הם "זוכים" להחמרה מבחינת היתרי שיטות העבודה שלהם. האזנות סתר, לדוגמה, אסורות בתכלית האיסור, ומותרות רק אם הצד המקליט הינו משתתף פעיל בשיחה. במקרים בהם אנשים מעוניינים להאזין לעובדים, לחבר, לאישה / בעל או לילדים - מדובר בהאזנות שהינן אסורות על פי החוק. צילומי סתר מותרים בשטחים ציבוריים, כגון כניסות לבית העסק, גנים ציבוריים, כבישים ועוד. לעומת זאת, בכל הקשור לחקירות אישות (בגידות), ישנם סייגים רבים אודות צילומים, מפני שלעתים הם מתנגשים עם חוק הגנת הפרטיות. בכל הנוגע למעקבים - הדבר מותר לצורך השגת מידע על-ידי החוקר ולצרכים משפטיים, שכן זהו ייעודו של המקצוע. כאשר הדבר נעשה על-ידי האדם שמזמין את החקירה, המעקב עצמו עלול להיחשב בגדר הטרדה; לכן חשוב לשים על כך את הדגש.

המאמר באדיבות מוקה קריגר, בעל משרד חקירות "שרלוק"

לבעלי מקצוע נוספים בסיווג חוקרים פרטיים ומשרדי חקירות