אם אתם מקימים עסק, בעלי עסק קיים או שכירים, סביר להניח שהראש שלכם עסוק באינסוף טרדות. בחירת רואה חשבון היא הדבר האחרון שבא לכם להתעסק איתו. עם זאת, אל תמהרו לבחור. בחירת רואה חשבון אינה פשוטה; יש להתחשב במספר פרמטרים ולשים לב לכמה דברים חשובים.

ילד מחונן פותר תרגילים באמצעות חשבוניה (צילום: acilo, Istock)
חשוב שיהיה חזק בחשבון. ומה עוד? | צילום: acilo, Istock



בדיקות ראשוניות
לפני שאתם פונים לרואה חשבון מסוים, חשוב לעשות סקר-שוק ולבצע מספר בדיקות. חפשו המלצות אצל חברים, בני-משפחה ומכרים. כמו כן, מומלץ להתייעץ עם כמה אנשים העוסקים בתחום (או בתחום קרוב לו).

ערכו רשימה של עד חמישה מועמדים, וחקרו לעומק את הממליצים עליהם. בשלב הבא מומלץ למצוא מידע נוסף באמצעות מנועי החיפוש, אודות המועמדים, השותפים והמשרד אליו הם משתייכים. קרוב לוודאי שבאינטרנט תוכלו למצוא גם חוות דעת לגבי המועמדים שלכם.

התרשמות ראשונית

פגישה אישית - על מנת לקבל אינדיקציה טובה יותר אודות המועמד, היפגשו איתו פנים אל פנים. מומלץ להיפגש לפחות עם שני רואי חשבון, על מנת שיהיה לכם מדד טוב להשוואה. במפגש אישי אפשר להתרשם יותר מהאיש היושב מולכם, לבחון את הכימיה ביניכם והאם הוא משדר אמינות.

שאלו שאלות
- אל תתביישו לשאול שאלות, ובדקו אם התשובות המתקבלות מעידות על מקצועיות. מומלץ לבדוק מה הם תחומי ההתמחות של ראוה החשבון, והאם הם מתאימים לעסק או למקצוע שלכם.

סדר וארגון
- בחנו כיצד המשרד מתנהל והאם הוא נראה מסודר. רואה חשבון שעובד בצורה שאינה מסודרת עלול לגרום לטעויות רבות, ולכן אל תתפשרו על משרד שלא נראה נקי ומסודר.

לקוחות ממליצים
- בקשו מרואה החשבון שמות של לקוחות ממליצים. אם הוא יבקש לשוחח איתם לפני כן, ראו זאת בעין חיובית, מאחר שהוא דואג ללקוחות שלו ולפרטיותם. אם הוא מסרב לתת לכם שמות של ממליצים, הסירו אותו מן הרשימה.

ותק וניסיון – בררו עם רואה החשבון איפה עבד בעבר, ובאיזה משרד ביצע את ההתמחות. לכל ענף בתחום ראיית החשבון יש את החוקים, את התקנות ואת המדדים שלו. לכן חשוב לבדוק שלרו"ח יש ניסיון בתחום הנוגע לכם.

כמה זה עולה לנו?
כל תיק או עסק אינו זהה למשנהו, ולכן ההפרש במחירים יכול להיות שונה בין שני עסקים. ישנם שכירים או עסקים קטנים ופשוטים, שלא מצריכים טיפול והשקעה גדולים מדי, ועלות הטיפול תהיה נמוכה. מצד שני יש עסקים מורכבים, הדורשים עבודה מאומצת מצד רואה החשבון, והעלות תהיה בהתאם.

הנה המחירים הממוצעים עבור שירותי ראיית חשבון:

עלות פתיחת תיק – אם העסק בתחילת דרכו, ועוד לא פתחתם תיק במס הכנסה, במע"מ ובביטוח הלאומי, המחיר הממוצע שיגבה רואה החשבון הוא כ-800 ₪.

תשלום חודשי לניהול תיק – משרדים קטנים יגבו עבור עוסקים פטורים בין 100 ל-300 ₪ בחודש. עבור עוסקים מורשים, המחיר נע בין 200 ל-400 ₪ בחודש. עבור חברות, המחיר מתחיל מ-500 ₪ לפתיחת תיק סטנדרטי.

משרדים גדולים יגבו עבור עוסקים פטורים כ-500 ₪ בממוצע לחודש, ועבור עוסקים מורשים המחיר הוא 750 ₪ בממוצע. חברות ישלמו בממוצע כ-1,500 ₪ לחודש. בדקו האם התשלום כולל תשלומי מקדמות מע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה.

עלות הכנת דוח שנתי – המחיר הממוצע עבור הכנת דוח שנתי עומד על 1,200 ₪.

עלות הצהרת הון – עבור עסק קטן וסטנדרטי, העלות הממוצעת עומדת על כ-1,000 ₪.

חוזה התקשרות
בדקו לעומק את החוזה שמציע רואה החשבון. אל תיכנסו להסכם כובל, שלא תוכלו לצאת ממנו כאשר תרצו. ישנם רו"ח אשר מציעים הנחה משמעותית, אם תתחייבו למספר שנים. אל תחתמו על חוזה התקשרות של מעל שנתיים, או חוזה אשר מכיל סעיף הקושר את עזיבתכם בתשלום קנסות.

משרד קטן או גדול?

אחת הדילמות העיקריות בבחירת רואה חשבון, היא האם לבחור לניהול התיק משרד קטן ואישי במחיר נמוך יחסית, או משרד גדול בעל מוניטין ומשאבים רבים. לעצמאי בעל עסק קטן עד בינוני, מומלץ לרוב לבחור במשרד קטן, מאחר שכך יזכה לתשומת לב אישית יותר, לזמינות וליחס אישי.

בעבודה מול משרד גדול, איכות הטיפול עלולה לרדת. עם זאת, עסק גדול לרוב לא ישאף לשכור את שירותיו של משרד קטן, מאחר שזה האחרון לא יוכל לעמוד בעומס העבודה שחברה גדולה מייצרת. עסקים גדולים עוסקים בפעילויות רבות, וכיוצא בזאת יש להם צרכים מגוונים. משרד גדול, שמתמחה בסוגים שונים של עבודה, יוכל לענות על צרכים אלו.

לא משנה באיזה רואה חשבון בחרתם, חשוב לא לחתום מייד על כל מה שרואה החשבון מגיש לכם. התעמקו בנושא, למדו את מצבכם והיכן אתם יכולים לצמצם עלויות. בהצלחה.

נכתב באדיבות שמעון הושיה – רואה חשבון

בעלי מקצוע נוספים בסיווג רואי חשבון