כיום יש מגוון רחב של חברות, המציעות שירותי מכירה והתקנה של ציוד גילוי וכיבוי אש. כאשר מדובר בלקוחות פרטיים, הם בדרך כלל מעוניינים במטפי כיבוי או בגלאי עשן עצמאי. לקוחות עסקיים, לעומת זאת, רוכשים הרבה אמצעים נוספים לצורכי בטיחות אש בעבודה. הנה כמה מהדברים שיש לשים אליהם לב.

תו תקן עדכני
יש לשים לב שציוד הכיבוי שרכשתם הוא בעל תו-תקן בהתאם לסוג המוצר. כמו כן, החברה שממנה רוכשים את המוצרים, חייבת להיות בעלת אישור ממכון התקנים הישראלי לעסוק בתחום.

אישור כיבוי אש – מה חשוב לדעת
כדאי להיות מוכנים לביקורת מכבי אש, ולדאוג שבמקום יהיו אמצעי כיבוי מינימליים לכל הפחות: מטפים, עמדות כיבוי, טכנולוגיית גילוי אש ועוד.

כבאי - וידוי 7 (צילום: istockphoto)
הבטיחות מעל הכל | צילום: istockphoto

יש לשים לב שחברה המספקת שירותים וציוד כיבוי אש, מסוגלת לתת גם שירות 24 שעות ביממה (בעיקר בתחום גילוי אש). הרי לא תרצו לשמוע אזעקה באמצע הלילה או בסוף השבוע, בלי יכולת ליצור קשר לקבלת תמיכה מיידית.

חשוב מאוד שבסיום כל התקנה חדשה של מערכת גילוי אש או של מתזים (ספרינקלרים), תתבצע גם ביקורת של מכון התקנים. בצורה זו תקבלו אישור סופי לתקינות הציוד, שמאושר גם על ידי מכבי האש. יש לוודא שעלות הביקורת של מכון התקנים, כלולה בתוך הצעת המחיר שקיבלתם.

ציוד אש אוניברסלי – חוסך לכם
מחיר זול יותר בהתקנה, לא צריך להיות הגורם המכריע ברכישת מערכת גילוי אש לבית או לעסק. כאשר מתקינים מערכת גילוי אש חדשה, חשוב שהציוד יהיה ניתן לתחזוקה באופן אוניברסלי (כלומר לא תלוי באף גורם ספציפי, אלא יכול להיות מתוחזק על-ידי כל חברה אחרת). רוב החברות המציעות מוצרי גילוי וכיבוי אש, יכולות לתחזק מערכות אוניברסליות שכאלה, במחירים נמוכים יותר (הן בהתקנה והן עבור חלקי החילוף).

מערכות אש לא-אוניברסליות הן מערכות שיש עליהן בלעדיות אצל היבואנים והמתקינים, מה שמשאיר אתכם תלויים בהם בלבד. חברות כאלה עלולות לכבול אתכם לקבל שירות אך ורק מאנשי המקצוע שלהן. מחירי התחזוקה השוטפת וחלקי החילוף של מערכות לא-אוניברסליות, בדרך כלל אינם פתוחים לתחרות בשוק החופשי. שימו לב לכך שלא עברתם "חתונה קתולית" עם העסק שמכר לכם את הציוד.

טיפים נוספים לסיום
בהתקנה חדשה של צנרת לעמדות כיבוי או למתזים: במידה שמשתמשים בצינור שחור-אדום ולא בצינור מגלוון – חובה להתקין מז"ח בתחילת הצנרת (מז"ח - מונע זרימה חוזרת של מים).

חלק מהחברות לציוד כיבוי אש מציעות ייעוץ והדרכה חינם טרם הרכישה, לצד שירותי תחזוקה של ציוד הכיבוי. כדאי מאוד להשתמש בכל אלו בתבונה.

חובה לדאוג להגנה מאש ולהצטייד בציוד כיבוי אש, כל אחד לצרכים שלו. לא פחות חשוב לקבל הדרכה בהפעלת הציוד ולהתנהגות בשעת שריפה.

הכתבה באדיבות "סיטי אש" - ציוד כיבוי אש ומערכות בע"מ