כאשר האחריות בזמן הנסיעה אינה בשליטתנו, ואין אנו יכולים לדאוג לכך שהילדים ייסעו חגורים בבטיחות, ושהנהג אכן יוריד אותם במקום בטוח - מוטלת עלינו האחריות לדאוג לכך שחברת ההסעות תקפיד על כל כללי הבטיחות. האם נהגי החברה מקפידים לחגור את הילדים, ברגע שהם עולים לרכב ההסעה? האם רכב ההסעה הינו רכב בטוח, העומד בדרישות להסעות ילדים? האם הנהג עבר הכשרה מתאימה להסעת ילדים?

אוטובוס צהוב (צילום: SXC)
העיקר הבטיחות. ככה בוחרים הסעה לילדים | צילום: SXC



כמובן שכל חברת הסעות תשבח את עצמה ואת שירותיה, תציג המלצות ותראה הוכחות. אך בל נשכח כי הנוסע הינו ילד קטן, הנפרד מאימו ומאביו ונוסע כברת דרך למקום לימודיו. הוא עדיין אינו אדם בוגר אשר שם לב לסוג הרכב ולנהג המסיע אותו, וכמובן שברוב הפעמים לא יזכור לחגור את חגורת הבטיחות בעצמו.

מה צריך לבדוק

עדיין לא בדקתם את החברה שתסיע את ילדכם לבית הספר? הנה מספר טיפים בטיחותיים ושימושיים, אשר מומלץ לבדוק לפני העלאת הילדים להסעה:

האם לחברת ההסעות יש מוניטין? האם היא מוכרת, ידועה ומומלצת על ידי אנשים שהשתמשו בשירותיה?
האם החברה מעסיקה קצין בטיחות מוסמך בתעבורה, המוכשר לעבודה זו?
האם החברה מקפידה לקבל אך ורק נהגים עם רישיון נהיגה הכולל אישור להסעת ילדים?
האם החברה מקפידה כי הנהג יוציא תעודת יושר כל חמש שנים?
האם נהגי החברה עוברים רענון נהיגה לפחות פעם בשנה?


כמו כן, חשוב לוודא שרכב ההסעה מתאים להסעת ילדים ועומד בתקנים הדרושים. הווה אומר:

שלט בולט – הדבר הראשון אשר בו חייב רכב ההסעות, הוא הצבת שלט בולט מאחוריו אשר מודיע על הסעת ילדים. זאת על מנת להודיע לנהגים האחרים בכביש שעליהם לנהוג ביתר זהירות, כאשר הם עוברים ליד רכב ההסעה.

פנסי איתות – רכב הסעות חייב בהתקנת פנסי איתות מהבהבים: שניים בצבע אדום (מאחורה) ושניים בצבע צהוב (מקדימה). זאת על מנת שבזמן העלאת הילדים, הפנסים יהבהבו והנהגים האחרים בכביש יידעו להיזהר ולנהוג בתשומת לב רבה יותר.

רכב חדיש ותקין – חובה לשמור על בטיחות הרכב, ולבצע לו בדיקה חודשית על ידי קצין בטיחות בתעבורה, המוסמך במיוחד לכך. הדבר ימנע מחדלים ובעיות, חלילה.

חגורות בטיחות
– כל רכב הסעות המיועד לתלמידים ולילדים עד גיל 18, חייב בהתקנת חגורות בטיחות. על הנהג חל איסור חמור להתחיל בנסיעה, עד שכל הילדים חגורים (חוק זה נכנס לתוקף בשנת 2006, וכולל גם מיניבוסים ואוטובוסים).

כיסאות בטיחותיים – בדיוק כנהוג בכלי רכב פרטיים, גם ברכבי הסעות חובה להושיב פעוטות וילדים מתחת לגיל 3 בכיסא בטיחות מתאים.

לאחר שווידאנו שכל הרכיבים הללו קיימים ברכב ההסעה, אנו יכולים להיות סמוכים ובטוחים שהחברה בה ילדינו נוסעים היא חברה מנוסה ואחראית, המבינה את צורכי ההורים ולוקחת אחריות מלאה על בטיחותם.

זכרו למרות שלא אנו אלה שנוסעים ברכב, אנו אחראים שילדינו שיחזרו אלינו בריאים ושלמים. אם לא אנו נבצע את הבדיקה, מי עוד יעשה זאת עבורנו?

הכתבה באדיבות בון תור הסעות

בעלי מקצוע נוספים בסיווג הסעות