חכמים ועתיקים לאורך ההיסטוריה כבר הוכיחו שאם אתה לא שם אתה לא קיים, כלומר שאם לא הונצחת בעדשת מצלמה בתוצר חזותי בר-שיתוף עם מיטב האורחים, המכּרים שפספסו והחברים של החברים בפייסבוק - איש לא יאמין לך שהיית שם, ולא כל שכן שערכת אירוע כה מסעיר ועוד נהנית ממנו. המדיום הוא המסר, והתמונה מהאירוע שווה, מפרספקטיבה של חיי נצח, לפחות כמו האירוע עצמו, אם לא יותר.

הקליק: הכימיה עם הצלם

האנשים שבזכותם תוכלו להראות לנכדים איך לא הייתם מתוחים בכלל בחתונה שלכם, אלה שיכולתַם לתפוס את כל האורחים בעדשתם תאפשר לכם להתחשבן עם מי שנעלם מהפריים, צריכים להיות מקצוענים אמיתיים, אבל גם רגישים, גמישים וספונטניים, ובעיקר כאלה שתתחברו אליהם ותבטחו בהם.

צלם חתונות וכלה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
הכי חשוב: שיהיה לכם קליק עם הצלם | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

המסע למציאת האדם שהכימיה ביניכם לבינו תזרום בלי "פריז" ו"פואוז", מתחיל בקבלת המלצות מחברים ומקרובי משפחה, בגלישה באינטרנט באתרי צלמים ובאיסוף כרטיסי ביקור של צלמי סטילס ווידיאו שאהבתם עבודות שלהם מאירועים שנכחתם בהם.

צלצלו לכמה מהצלמים שצלחו את הסינון הראשוני שלכם וקִבעו איתם פגישות. רק בפגישה פנים אל פנים תוכלו לבחון האם מתקיים ביניכם קליק אמיתי. בפגישה, אל תסתפקו בדפדוף בתיק עבודות המאגד תמונות נבחרות מאירועים שונים, אלבום שהרושם ממנו מושפע לא פעם מעבודת המעצב הגרפי, וגם לא בנבחרת קטעים ערוכים בווידיאו; התעקשו לראות אלבומים שלמים של אירועים שנערכו לאחרונה וחומרי גלם מקבילים בווידיאו. כך תוכלו להתרשם מהחומרים האותנטיים לפני שעברו לנבחרת הכוכבים של הסטודיו.

רגיש לאור: איכות הצילום

בעוברכם על התמונות, בחנו את חדות הצילום (האם התמונות בפוקוס או מטושטשות חלילה), את האור שבצילומים (האם הם מוארים היטב או שמא חשוכים או דווקא "שרופים"), את הבהירות (האם גוון העור בפני האנשים נראה טבעי, חיוור או כהה מדי), את השפעת הפלאש (האם ניבטות עיניים אדומות או שאוּזנה התאורה), את התנועה והאותנטיות (האם יש תחושת התרחשות או שהסצנה קפואה ומלאכותית) ואת היכולת לתפוס רגעים מכוננים ולהעביר את האווירה באירוע. גם צלם וידיאו צריך להקפיד על החוקים, ובתיעוד שלו צריך לבחון גם את היכולת לשלוט בַסאונד המקביל לתמונה.

פק"ל דיגיטל: החומרים שמהם עשוי צילום טוב

חשוב גם שתבדקו עם אילו חומרים עובד צלם הסטילס. נייר צילום איכותי, דפי נייר איכותיים באלבומים וכריכה חזקה יבטיחו שהזיכרון מהאירוע שלכם לא יימחה במהרה וישרוד לדורות.

וגם טיב הציוד קובע. אף שרוב צלמי הסטילס מצלמים במצלמות דיגיטליות, שבהן היבול יוצא מיד ובכמויות בלתי מוגבלות, צילום נוסף בפילם ישווה לאירוע שלכם אפקטים אמנותיים יותר: סרט בעל רגישות גבוהה מפיק תמונות מגורענות ורכות ומאפשר לצלם באור חלש ללא פלאש (ליצירת אווירה רומנטית), בעוד צילום בחשיפה ארוכה מייצר "מריחה" של התנועה (ומתאים במיוחד לריקודים), ואילו שימוש בעדשות משתנות ייצור עומק שדה בהתאם לצרכים ולנסיבות. כדאי שתוודאו שהצלם שלכם מצויד גם במצלמת פילם איכותית עם עדשות שונות ובכמות סרטים הולמת.

מצלמות וידיאו איכותיות חשובות גם הן, ולא פחות מכך חשוב שהתאורה והסאונד יהיו מקצועיים. יש לוודא שצלם הווידיאו דואג לתאורה מתאימה (פנסים, עזרי אפקטים, תאורן במידת הצורך) ולהגברה טובה (מיקרופון חיצוני, סאונד-מן במידת הצורך), במקרה שאינו מתבסס על המערכות במקום.

תמונה אימפרסיוניסטית

המקצוענים שעל כתפיהם מוטלת משימת התיעוד צריכים להתהדר בשובל של לקוחות מרוצים המשתרע מאחוריהם, וחשוב שיהיו עתירי ניסיון, ידע וותק בתחום אבל שראשם יישאר צעיר לנצח. צלם טוב צריך להיות אחד כזה שהקילומטראז' שעבר בצילום אירועים זימן לו כבר מספיק מצבי לחץ שעמד בהם בגבורה, שלל תקלות שידע להיחלץ מהן בהצלחה וקוּפּת שאלות שידע לתת להן מענה. חשוב לא פחות מכך שיהיה משקיען ויעבוד עם הנשמה, ולא יִראה בכם רק הזדמנות עסקית להפקת רווח נאה בזמן מועט.

צלם מצלם במצלמתו (צילום: RUBEN M RAMOS, Shutterstock)
בחרו מישהו שכבר צילם אירוע או שניים, או מאה | צילום: RUBEN M RAMOS, Shutterstock

בנוסף לאלה, חשוב שתדעו מהו הסגנון הדומיננטי המאפיין את הצלמים שלכם. שאבו מידע מצילומי הסטילס והווידיאו שהם מראים לכם והשלימו אותו בבירור הפרטים מולם. החיבור שלכם אליהם ייגזר גם מהעדפת הסגנון הפרטית שלכם: בחנו האם אתם אוהבים יותר צילום מבוים ומוקפד, המועדף בדרך כלל על צלמי אופנה וסטודיו, או אם דווקא מתאים לכם יותר סגנון טבעי, חופשי, ספונטני, אותנטי ותיעודי, המאפיין צלמים בעלי רקע אמנותי או עיתונאי. תוכלו גם לבחון מהן הנקודות החזקות של הצלמים, האם הם מצטיינים בהעמדה ובבימוי, ברעיונות ובקונספט ובבחירת מקום ורקע, או שמא המומחיות שלהם היא תפיסת הרגע ויצירת אווירה, או דווקא יצירת קומפוזיציה מצוינת בפריים ושליטה פנומנלית באפקטים.

אלבום השנה - סידור התמונות

סידור תמונות הסטילס באלבום, עיצובו וכריכתו מתבצעים בדרך כלל על ידי מעצב גרפי בעזרת מחשב ובית דפוס. לרוב, תקבלו דיסק עם העבודה הממוחשבת, ובנוסף יופק אלבום בפורמט של נייר כרומו, שדפיו כרוכים בכריכה קשה. סביר להניח שיוצעו לכם מספר עותקים, כדי שלא רק אתם תוכלו להתרפק על שעות הזוהר אלא גם הקרובים לכם, שוודאי התאמצו להיראות מצוין מול כל פלאש שזיהו בסביבה.

לרוב מאפשרים לבחור גם באלבום קלאסי מהעידן הקודם, שהתמונות בו גזורות, מודבקות ומעוטרות בעבודת יד. בפגישה בררו מהן האופציות וכיצד יתבצע תהליך העברת התמונות במקרה שתרצו לשכור שירותי מעצב חיצוני.

תהליך הפקת האלבום כולל בחירת תמונות טובות בתמהיל הנכון, החלטה על סוג האלבום (הפורמט, הגודל, הדפים והכריכה) ובחירה בטכניקות עיבוד, הדפסה ואפקטים (בהסתייעות בתוכנות ובאמצעות פיתוח והדפסה של פילם). כדאי להימנע מעומס יתר של תמונות, ולגוון בסיטואציות שונות מהאירוע (ההכנות, הלוקיישן, רגעים מהאירוע, מוקדי ההתרחשויות, בעלי השמחה ומשפחותיהם). חשוב גם לברר האם תהיו שותפים מלאים בתהליך בחירת התמונות, ולבקש שהאלבום המעוצב יישלח אליכם בדואר אלקטרוני לפני ההדפסה, כדי שתוכלו להעיר ולתקן (במקרה שלא תמצאו את עצמכם מספיק במרכז הפריים, למשל) ולתת את ברכת הדרך למוצר בדרכו לדפוס.

חומרי הווידיאו יינתנו לעתים לעורך וידיאו מקצועי, לעריכת סרט של ממש, ויש המסתפקים בעריכה מינימלית המתבצעת במצלמת הווידיאו הדיגיטלית און-ליין, ברגעי הצילום. מומלץ לבקש לקבל לידיכם דיסק הכולל את כל חומרי הגלם הלא-ערוכים.

תיעוד מושקע: הבחירה בצלם הנכון

לפני הבחירה הסופית שלכם בצלם המועדף, בררו האם מדובר בחברה המעסיקה כמה צלמים או בצלם עצמאי, וודאו שלאירוע שלכם יגיע הצלם שאת עבודותיו ראיתם ואהבתם ולא אף עמית אחר שלו. חשוב לוודא גם שבמקרה חירום שבו ייבצר ממנו להגיע יישלח צלם חלופי, הולם וזמין. בנוסף, התעקשו שהצלמים יביאו עמם לאירוע ציוד גיבוי, לכל תקלה שעלולה לצוץ, שיגבו את התמונות וחומרי הווידיאו על לפטופ ויצרבו אותם על דיסק בתום האירוע, או שישמרו אותם על שָרָת בטוח ברשת. שימו לב שרזולוציית תמונות הסטילס בדיסק תהיה גבוהה, באיכות הדפסה (ארבעה מגה-פיקסל ויותר).

כדאי גם לבחון את מידת ההיענות של הצלמים להראות לכם את הצילומים הדיגיטליים במהלך האירוע על הלפטופ, ואפילו להקרינם על מסך, להעלאת מפלס השמחה של המשתתפים.

לפני תקיעת הכף חשוב שתוודאו את שעות עבודתם של הצלמים, ושלא תסתפקו בעבודה שמתחילה במזנון עם הגיע האורח הראשון ומסתיימת בשיר הקליימקס על רחבת הריקודים. אם כבר מוזמן צלם בתשלום לערב מלא, הפיקו ממנו תיעוד מלא, משלב ההכנות לאירוע ועד פיזור אחרוני האורחים, ובעלי השמחה כמובן, לביתם, ללא הגבלה בזמן. בנוסף, אל תסמכו על האינטואיציה של הצלמים, למרות שכדאי שכזו תהיה בנמצא, והראו להם בבירור היכן נמצאות זירות ההתרחשות המרכזיות - המזנונים, שולחנות ההסבה ובהם שולחנות בעלי השמחה, רחבת הריקודים, הבמה, עגלת המתנות ועמדת התקליטן.

זום-אין על האותיות הקטנות: חתימה על חוזה

את העסקה שסגרתם עגנו כחוזה מסודר. טרם החתימה, ודאו שאתם יודעים היטב מה כלול בעסקה ומה ייחשב כתוספת המחייבת תשלום נוסף (תמונות מודפסות מעבר למספר הבסיסי, אלבומים קטנים למשפחה, מספר הגדלות של תמונות, נגטיבים, עריכת סרט או קליפ, עוזר צלם ומצלמה נוספת, סאונד-מן, שעות עבודה נוספות) ומהם תנאי התשלום.

בחוזה שתערכו הקפידו שיופיעו שמותיכם, שמות הצלמים, מקום ותאריך האירוע, מקום המפגש ושעות ההגעה וסיום העבודה, וודאו שקיים ביטוח צד ג'. רשמו בטופס את הציוד שאיתו מגיעים הצלמים - מצלמות, פנסים, מיקרופונים - ואת התוצרים המוגמרים שסוכם שתקבלו לידיכם (אלבומים - סוג הפורמט ומספר העותקים; תמונות מוגדלות - מספרן, גודלן ועל איזה נייר יוגדלו; דיסק תמונות ברזולוציה המתאימה; דיסק צילומי וידיאו), וכן את זמן אספקת המוצרים (עד שלושים ימי עבודה) וכמובן את סכום התשלום ומועד התשלום.

תוכלו להפריד את עסקאות הסטילס והווידיאו, או לאחדן תחת קורת גג אחת, ומכל מקום כדאי לערוך השוואה בין כמה צלמים בכל הפרמטרים החשובים ולהעדיף בסופו של דבר את המתאימים לכם ביותר כהיסטוריונים הפרטיים שלכם.

מקור הכתבה