נפגשתי עמה פנים אל פנים לראשונה, אך בחרתי להתעלם ולשתוק. במספר הזדמנויות שחזרו על עצמן, עדיין העמדנו פנים שלא קורה שם כלום. זו סתם אפיזודה חולפת, מלמלתי. לצערי הכתובת הייתה על הקיר – והיא נזלה לכל עבר. המצב החמיר כאשר חבר קרוב, שראה את המתרחש, העיר לי באופן אישי; ומה שהתחיל בתור עניין פעוט וזניח, הפך לכתם ענק בחייה של כל המשפחה: יש לנו נזילה בקיר של הסלון, והיא מאיימת לגלוש לכל הבית.

זה הקטן גדול יהיה

כשמדובר בנזילות מים, רטיבות בקירות ומיני סוגים של כתמי עובש – הכול מתחיל בנקודה קטנה ותמימה למראה, על קיר בבית או בתקרה. בהתחלה לא נוהגים בני הבית לייחס לכך חשיבות, בחושבם שמדובר בלכלוך סתמי. העלמת העין אינה מסייעת, כמובן, ומה שהתחיל בתור נקודה יכול לגדול לכדי כתם כהה שגדל מיום ליום. למים יכולת עבירוּת מדהימה והם לא נחים לרגע. הכתם הקטן של היום, יכול להיות "הפיקאסו החום והבלתי רצוי של המחר".

אז למה כדאי לשים לב?

שימו לב לשינוי בצבע הקיר בנקודה מסוימת. ניתן להבחין בצבע השונה בין קיר רטוב לקיר יבש, גם בעין לא מקצועית. מעוררי-חשש נוספים הם: סימני רטיבות מעל אזור הפאנלים, המלווים בקילופי צבע; שינויים בגוון הרצפה והתנפחות של אזורים מסוימים בקירות או בתקרות הדירה. דעו כי על פי רוב, הגוון השולט בכתמי רטיבות ונזילות מים הוא חום, על גווניו השונים. לעתים לא תורגש בדירתכם שום תופעה, ויהיה זה דווקא השכן "בר המזל" שלכם, שיגלה כתמי מים על תקרת הסלון; ועל כך עוד נרחיב מעט בהמשך.

חוזרים למקורות

נזילת מים הן אויב מסוכן של כל מבנה קיים. זיהוי נכון, ובזמן סביר, של מקור הרטיבות, יכול לחסוך לנו הרבה זמן, כסף ועוגמת נפש לא רצויים.

להלן מקורות הנזילה האפשריים:

חיפוי קירות לקוי – לחיפוי קירות יש תו תקן ברור; חיפוי לא איכותי יפתיע מייד עם תחילת הגשמים. הקפידו על בעל מקצוע אמין העושה שימוש בחומר איכותי.
עיבוי
– מצוי בחדרי אמבטיה. אדי המים המרובים המצויים במקום, עשויים לגרום לתופעות של רטיבות בקיר. צביעה איכותית בסיד או בצבע אקרילי, תסייע בנדון (שימו לב: לא לצבוע אמבטיות בצבעי שמן).
ניקוז לקוי
– שיבוש בניקוז במסילות חלון, במרזבים וכדומה, יגרור רטיבות בפנים המבנה. בעל מקצוע ראוי, יידע לתכנן זוויות ניקוז נכונות מבעוד מועד.
רטיבות קפילארית
– היא רטיבות רצפתית, שמקורה בפיצוץ צנרת או בשימוש רב במים על פני הריצוף. המים שחלחלו מתחת לריצוף "ייתפסו" כלפי מעלה לאורך הקיר, בבוא היום. לעתים קיים צורך להחליף את החול הרטוב בחול חדש.
איטום לקוי
– של גג, של מרפסת, בריכת מים, קירות וכדומה, עלול להביא לחדירת מי גשמים אל הבית. במקרה של איטום לקוי בגג, הפתרון עשוי להיות יישום של יריעות ביטומניות, למשל.
נזקי צנרת שונים
– פיצוץ בצנרת, או אפילו נזילה איטית אך קבועה, יכולים להסב נזק רב לדירה שלכם, ולדירות השכנים גם כן. במקרה כזה יש לאתר מייד את מקור הנזילה, ולעצור אותה באופן מיידי.

בת יענה? לא במקרה הזה

התעלמות מרטיבות בקיר וחוסר טיפול בה ובמפגעים של נזילות מים, מחמירים את המצב עד מאוד. כדי להפחיד אתכם ולהוציא אתכם מתחושת ה"יהיה בסדר", האופיינית לנו הישראלים, נפרט חלק מההשלכות של מפגעים אלו:

השלכות בריאותיות – טיח מתקלף, רטיבות בקירות, טיפות מים שנוזלות; כל אלו יוצרים פטריות ומיני עובשים וטחבים אותם אנו נושמים. מינים אלו מסוכנים במיוחד לילדים, לקשישים ולחולי אסטמה, ברונכית ודרכי הנשימה. מדובר על מרבצי חיידקים ונבגים רעילים, שאם לא יטופלו בזמן יכולים להביא עד לצורך לפנות את הבית מיושביו.
השלכות אסתטיות
– הכתמים, הקילופים, איפה הם עכשיו? אולי מלפניי, אולי מתחתיי, אולי מאחורי הגב (כמאמר השיר). לא משנה המיקום – כתמים, פיצוצים וקילופים בבית, הם משהו שאפילו הומלס לא שמח לראות בדירת המפלט הזמנית שלו.
השלכות של תקינות המבנה
– אין ספק כי נזילות מים בקירות המבנה, גורמות לכשלי בטיחות לאורך זמן. שחיקה והיווצרות חלודה בתוך הקיר, גורמים להיחלשות המבנה לאורך זמן.
השלכות משפטיות
– אחת מהדרכים המצוינות להרוס יחסי שכנות טובה, היא על ידי הזנחת רטיבות בקיר או בתקרה משותפים. מדובר על מקור פופולרי לתביעות קטנות (וגדולות), בגין נזקים רבים לרכוש.
כסף כסף תרדוף
– מכל זווית אפשרית, מדובר בנזק פיננסי משמעותי. דואגים למינוס התופח? טפלו בנזילה מייד כשהבחנתם בה
פתרון מהיר ויעיל מאי פעם

בניגוד לימי העבר, בהם היו עוסקים בניסוי ותהייה לאיתור מקור הנזילה, תוך חירור אקראי של קירות הבית, כיום ישנם אמצעים טכנולוגיים מתקדמים אשר חוסכים הרס וזמן, ומביאים לידי איתור כירורגי ממש של מקורות הנזילה.

מקצוענים בתחום עושים שימוש בגלאי סיב אופטי (לשימוש במרזבים ובקוויי מים), במצלמות צנרת ובמגוון סוגי מצלמות תרמיות אשר רואות את המתרחש בתוך הקיר. מצלמה תרמית היא מכשיר הדמיה ייחודי, הממיר קרינת חום לקרינת אינפרה אדום,  ובכך מצליחה להדגים את הבדלי הטמפרטורה בקיר.

הבדלי הטמפרטורה מסייעים רבות באיתור מובהק של כשלים בצנרת ובמבנים שונים. מצלמה תרמית שכזו היא כלי  יקר ערך, תרתי משמע, המיועד לשימוש בעלי מקצוע מומחים. היא מהווה פריצת דרך של ממש בתחום איתור נזילות המים, וזאת לאחר שנים של שבירה מיותרת של ריצוף וקירות.

אז שלא תדעו מנזילות; אך אם כבר נתקלתם באחת, פנו לבעל מקצוע איכותי בעל ציוד מתקדם לשם פתרון אופטימלי.

הכתבה באדיבות תרמו-טסט - איתור נזילות

בעלי מקצוע נוספים בסיווג איתור נזילות ומפגעים