כתוב בתורה הקם להורגך השכם להורגו; וכשמדובר במקקים, על אחת כמה וכמה. איך מטפלים בתופעה? איך מזהים שמדובר במכה המצריכה הדברה, ולא במקרה בודד שאפשר להיפטר ממנו לבד? כמה זה עולה לנו ומה חשוב לבדוק לפני שמזמינים מדביר?

ג'וק מת (צילום: niphon saengpueng, Istock)
רבותי, מדובר במלחמה. גייסו מדביר | צילום: niphon saengpueng, Istock

לקום בבוקר ולגלות שעל השיש במטבח מתהלכת שיירת נמלים ארוכה כאורך הגלות. מהחלון, לאורך השיש ועד הרצפה; והכול בשביל פירור עוגה. אכן סיטואציה קשה ולא נעימה. במדינתנו הקטנה והחמה, הופעת מזיקים היא תופעה שכיחה. בחלק מהמקרים ניתן להיפטר מהם באופן עצמאי, באמצעות תכשיר ריסוס ביתי. במקרים אחרים יש צורך בהזמנת מדביר מקצועי, שיבצע עבורנו את העבודה.

אל תחכו!
כשמדובר במזיקים ובהדברה, רצוי להקדים תרופה למכה. אין צורך לראות במו עיניכם עשרות רבות של עכברים מתרוצצים בכל מקום; עכבר אחד הוא די והותר. לא כדאי לחכות להופעת נמלים, וגם כשהדירה ריקה ואין בה מאום, כדאי לבצע הדברה כדי למנוע כל צרה.

קצב ההתרבות של מזיקים הוא מהיר, וריבוי מזיקים יכול לגרום לכם נזק פיזי וכספי כאחד (הכול בהתאמה לסוג המזיק):

עכברים וחולדות יכולים לכרסם רהיטים, חוטים, בגדים, ספות, צינורות ותשתיות חשובות.

פשפשים ופרעושים גורמים לעקיצות מרובות, לחדירת זיהומים ולתחושה מאוד לא נעימה.

נחש בקרבת מגוריכם יכול להוות סכנה ממשית לחייכם.

תיקנים מעבירים נגיפים ומחלות, ובאופן כללי יוצרים תחושה של חוסר נעימות לדרי-הבית.

פעוט נשך נחש, ארכיון (צילום: SUTTERSTOCK)
לפעמים מדובר בסכנת חיים של ממש | צילום: SUTTERSTOCK
קבלו החלטה - הזמינו חברת הדברה
כשאתם מחליטים לפנות לחברת הדברה, חשוב שתיקחו בחשבון מספר פרמטרים עיקריים:

רישיון הדברה - על מנת לעסוק בהדברה יש צורך ברישיון ובהסמכה. בדקו מראש האם למדביר שבחרתם יש רישיון, והאם יש לו את ההסמכה הנדרשת כחוק.

הדברה ירוקה - המודעות הגוברת לאיכות הסביבה ולהגנה על בעלי-חיים, חלחלה גם אל תחום ההדברה. אם חשובה לכם הסביבה, ואם אתם רוצים למנוע פגיעה ביצורים חיים, בדקו מראש האם המדביר שלכם אכן מבצע הדברה ירוקה.

אחריות מקצועית - לכל סוג הדברה יש תוקף אחריות שונה. בדקו מראש מה תוקף האחריות עבור סוג ההדברה שבחרתם, וודאו כי מדובר במדביר רציני, ולא בחאפר שרוצה לעשות קופה על חשבונכם.

המלצות - מדביר טוב הוא מדביר שיכולים להמליץ עליו! בקשו מהמדביר שלכם לשוחח עם לקוחות מרוצים.

מחיר - כמו כל מוצר ושירות אותו אתם רוכשים, גם כשמדובר בהדברה לסעיף המחיר יש חשיבות עליונה. ודאו כי המדביר בו בחרתם לא גובה סכומי-כסף מיותרים, וכי אין פערים משמעותיים בין המחיר אותו הוא גובה לבין המחיר המקובל בקרב שאר המדבירים.

זמינות - אם יש לכם מתקפת מזיקים בבית, אתם זקוקים לפתרון כאן ועכשיו! לא מחר ולא בעוד יומיים! אל תניחו מראש שאם שילמתם באשראי, המדביר יגיע תוך שעה. בררו אם המדביר שלכם זמין מיידית, ויכול לתת לכם מענה מקצועי ורציני.

כמה זה עולה לנו?
בניגוד לבעלי מקצוע אחרים, כשמדובר בהדברה אין מחירים קבועים. מחירי ההדברה משתנים בהתאם לסוג ההדברה, לסוג המזיק ולגודל החלל אותו אנו רוצים להדביר. יש לקחת בחשבון כי לעתים המדבירים מבצעים גם עבודות נוספות בתשלום: פינוי פגרי מזיקים מתים, הדברה של מספר מזיקים במקביל ועוד.

מחירי ההדברה המופיעים מטה, מייצגים את ממוצע המחירים בשוק ההדברה. שימו לב כי המדביר בו אתם בוחרים איננו חורג מהטווח. העדיפו מדביר מקצועי, אמין ולא יקר במיוחד, על פני מדביר הגובה סכומי עתק.

הדברת נמלים - מחיר הדברת נמלים בדירת 4 חדרים: 220 עד 350 ₪.

הדברת פרעושים - מחיר הדברת פרעושים בדירת 4 חדרים: 300 עד 400 ₪.

הדברת דבורים – בין 300 ל-700 ₪, לפי גודל נחיל הדבורים ורמת הסיכון של המדביר.

לכידת עכברים או חולדות – בין 250 ל-500 ₪.

לכידת נחש - עלות לכידת נחש נעה בין 400 ל-780 ₪, בהתאם לסוג הנחש ולמורכבות הלכידה.

הכתבה באדיבות יהודה הדברות