לא רק חול
לפני שמתחילים לחפש חברה קבלנית, עלינו להגדיר לעצמנו מטרות ברורות לפרויקט שלפנינו. מה בדיוק אנחנו רוצים לעשות בסביבות הבית (ריצוף חצר, גדר חדשה, חניה יוקרתית), ואיך אנו רוצים שהכול ייראה בסופו של דבר, בהתאמה לעיצוב הבית מבחוץ ומבפנים. לאלו מבינינו שצריכים עזרה, רצוי לשכור אדריכל שיכול לייעץ בפרויקט, לתכנן תוכנית עבודה ולעזור לנו להבין את מהלך העניינים עד לסיום, תוך המחשה ויזואלית של המוצר המוגמר בתוכנות מחשב.

בבואנו לבחור חברה קבלנית, עלינו לוודא שהיא רשומה כחוק באיגוד הקבלנים ויש ברשותה רישיון בתוקף וכחוק. נוכל גם לחפש ברשת האינטרנט, כדי לראות באילו פרויקטים מעורבת חברה זו ומהן ההמלצות אודותיה. חברה קבלנית טובה עובדת עם גורמים רבים ומוכרים במשק, ובוודאי יש ברשותה המלצות על פרויקטים שהשלימה בעבר, קטנים כגדולים.

אינסוף אפשרויות בחברה אחת

כמעט כל פרויקט קבלני שנרצה לבצע בחצר ביתנו הינו אפשרי; המגבלה היחידה הינה התקציב העומד לרשותנו. אם נמאס לנו מחניית האספלט ואנו רוצים חניה מאבן משתלבת, נוכל גם לבצע וגם לקבל עצה טובה באשר למבחר האבנים ולתוצאה הסופית שמתקבלת. גם אם נרצה להקים מחסן בנוי עם רצפת בטון וקירות לבנים, נוכל לממש זאת בתנאי שהרעיון הינו בר-ביצוע.

כל חברה קבלנית טובה מעסיקה גם מהנדס מוסמך, המספק ייעוץ במקרה הצורך ואף יכול לתכנן תוכנית-עבודה מסודרת בפרויקטים מסובכים יותר. כל חברה מוכרת לעבודות פיתוח עובדת עם קבלני-משנה, שמעמידים לרשות הלקוח מאגר עצום של מגוון סחורות (סוגי האבנים איתן נוכל לרצף או סוגים שונים של גדרות, בהתאמה לצרכינו האישיים).

סוגי האבנים הפופולריים ביותר כיום לריצוף חוץ, הינם אבן נטורה בגווני חול, אבן יפו בגווניה האפורים, אבן כורכרית, מולטי קוביות ועוד. כל אחד מהסוגים הללו מגיע במבחר עצום, הכולל תת-סוגים, וכמובן שקיימים עוד סוגים רבים אחרים. חשוב מאוד לא להתבלבל מהמבחר, אלא להישאר בתחום התקציב שקבענו ולדעת איך הפרט שאנו בוחרים משתלב עם שאר הפרטים.

אותו דבר תקף גם לגדר שאנו מקימים או למחסן הקטן שנרצה לבנות; שאלת העמידות אינה פחות חשובה מהאסתטיקה. חברה קבלנית מומחית בתחום, תדע לווסת את הלקוח בצורה נכונה ולאזן בין אפשרויות בלתי-מוגבלות לתכנון מוקדם, ובין מסגרת כספית לוחצת.

להישאר במסגרת התקציב
לפני תחילת העבודה, רצוי לברר מהם המחירים הנהוגים בשוק ובחברות קבלניות שונות. לכל חברה יש את טווח המחירים שלה, מסיבות שונות שיכולות לנבוע משימוש שונה בחומרים או מתמחור שונה של עבודה קבלנית.

רצוי לברר מראש מה בדיוק אנו מקבלים עבור כספנו ומה העבודה כוללת; ולא פחות חשוב - מה היא אינה כוללת. חברה אמינה לעבודות פיתוח, תמיד תדגיש את הדברים בצורה שקופה ופשוטה, כך שהלקוח יבין בדיוק עבור מה הוא שילם ומה נותר בחוץ. ניתן, כמובן, גם להתמקח על הסכום הסופי ועל תנאי התשלום.

כלל ברזל הוא שהמחיר אמור לרדת ככל שאנו מוסיפים בכמות. כלומר בריצוף של 250 מ"ר, לדוגמה, נקבל מחיר טוב יותר לכל מטר, מאשר אם היינו מרצפים רק 50 מ"ר. כמו כן, ככל שיש יותר פרויקטים בחברה אליה פנינו, כך ירד מחירו של כל פרויקט ועלותו תצטמצם.

הכתבה באדיבות נומה יצחק בע"מ - עבודות עפר

לבעלי מקצוע נוספים בסיווג עבודות עפר