בחורה מחייכת עם שיניים לבנות (צילום: Antonio Balaguer soler, Istock)
הדרך לשיניים ישרות מתחילה ממש כאן | צילום: Antonio Balaguer soler, Istock

מיהו רופא שיניים מומחה לאורתודונטיה?

רופא מומחה הוא רופא שיניים שסיים את לימודיו במשך 6 שנים, ועל כך הוסיף עוד התמחות במשך 3.5 שנים נוספות, בהן עבר הכשרה באקדמיה (דוגמת בית חולים הדסה, אוניברסיטת תל אביב ועוד). רק רופא אשר סיים מסלול אקדמי בתחום אותו בחר (אורתודונטיה במקרה שלנו) זכאי לשאת בתואר "מומחה". קבלת תואר מומחה ממשרד הבריאות (בהתמחויות מקצועיות ברפואה, כגון קרדיולוגיה ואורטופדיה), מותנית בעמידה בבחינות המועצה הכללית להשכלה גבוהה, וכן עמידה בכל הדרישות הקבועות בחוק, המזכות אותו בקבלת תואר מומחה ממשרד הבריאות. בניגוד ל"רופא שיניים כללי", שאיננו מומחה, יכולתו של המומחה לאורתודונטיה באה לידי ביטוי ביכולת אבחנה, בתכנון טיפול ראוי ובביצועו ברמה גבוהה; יכולת הנובעת משנים של התמחות.

הגעתם לגיל שאפשר להתחיל?

מומלץ להגיע לבדיקה ראשונית כבר בגיל 6-8, כדי לראות אם מתפתחת בעיה. בגיל זה מתחילה החלפת שיניים ראשונית, ויש נטייה להתפתחות של בעיות. הבדיקה הבאה צריכה להיעשות בגיל 10-12 אצל בנות, ובגיל 11-13 אצל בנים.

תחילת טיפולי היישור נקבעת לפי בעיות גדילה של לסתות, או בשל שיניים שאינן במקומן או בעמדה לא תקינה. על פי רוב מתחילים את הטיפול לפני שהילד מסיים להחליף את כל השיניים. עם זאת, טיפול אורתודונטי אפשר לעשות גם בגיל 40, 50 ואף בגיל מבוגר יותר.

יישור שיניים בגיל כל-כך מבוגר?

התמורות בשנים האחרונות, בפיתוח טכניקות מתקדמות ליישור שיניים, הפכו את הטיפול לפופולרי יותר. ילדים ומבוגרים רבים העדיפו לוותר על התענוג בשיניים ישרות, כדי לא לעבור את מסכת ההשפלות שלעתים כרוכות בכך, בשל תגובות הסביבה.

טכניקות חדישות ליישור שיניים, אינויזליין (Invisalign) ולינגואל (Lingual), הופכות את הטיפול ליותר קל ואטרקטיבי מאי-פעם, עבור ילדים ומבוגרים כאחד. זאת מכיוון שבטכניקה זו אין צורך ברסן או בפלטה, הידועים לשמצה.

אינויזליין היא למעשה פלטה שקופה הניתנת להסרה בעת צחצוח שיניים, אכילה או טיפול שיניים. בשיטת לינגואל מדביקים קוביות פנימיות על החלק הפנימי של השיניים. כך הילדים פחות חוששים להיות בולטים לעין, ולהפוך לגורם ל"ירידות" בקרב חבריהם לכיתה. בשיטה זו גם המבוגרים נהנים מיתרונות הטיפול האורתודונטי, ללא תחושות אי נעימות.

מחויבות להצלחה

הצלחת הטיפול מותנית בשיתוף הפעולה של המטופל, וכן במקצועיותו של האורתודונט. שמירה על תוצאות הטיפול על ידי המטופל, נעשית בשתי צורות עיקריות: הראשונה היא קיבוע (באמצעות חוט המודבק בצדן הפנימי של השיניים), והשנייה היא שימוש בפלטה בשעות הלילה (לעתים לתקופה של כמה שנים, ולעתים במשך כל חיי המטופל).

כמה זה עולה לנו?

מכשור קבוע מלא: 8,000 עד 14,000 ₪ (בטכניקות החדשות, לינגואל / אינויזליין, הטיפול מתייקר).

קוביות פנימיות (לינגואל): 25,000 עד 35,000 ₪.

אינויזליין: 20,000 עד 30,000 ₪.

יש לציין שחברות ביטוח מסוימות משתתפות במימון הטיפול, אם כי מדובר רק ביישור שיניים לילדים. לכל חברת ביטוח יש קריטריון שונה של השתתפות, בהתאם לגיל הילד; לכן חשוב לברר זאת מבעוד מועד בחברת הביטוח שלכם.

הכתבה באדיבות דר' בועז צור – רופא שיניים

בעלי מקצוע נוספים בסיווג יישור שיניים