המזגן מטפטף? התנור שבק חיים? התנור הפסיק לחמם? החודשים הבאים הם הזמן המושלם להזמין כל טכנאי או בעל מקצוע לטפל בבעיות הקטנות שמשבשות לכם את החיים. איך אנחנו יודעים? כי "יצאת צדיק" (חמישי ב-21:15, קשת 12) חוזרת למסך בעונה חדשה, וכל אותם הנוכלים שאוהבים לעקוץ ולרמות את הלקוחות מורידים פרופיל. זאת עובדה שאת התוצאות שלה רואים בשטח - כל עוד התוכנית משודרת בעלי המקצוע מודעים יותר, דואגים יותר ובמערכת התוכנית חווים ירידה משמעותית בדיווחים על מעשי מרמה.

אבל על אילו תחומים אפשר לסמוך יותר ואילו בעלי מקצוע נוטים יותר לשקר ללקוחות? כדי לענות על השאלה המסובכת הזאת אספנו את כל הנתונים והמספרים מכל העונות של התוכנית והתוצאות היו מפתיעות במיוחד. בואו נתחיל מבעלי המקצוע הכי צדיקים ברשימה - הפנצ'רמאכרים. אם חס וחלילה בדרך לצימר בצפון נתקעתם עם הרכב בגלל פנצ'ר, אתם יכולים להיות רגועים, כי הסיכוי שמישהו ידפוק לכם מחיר לא סביר הוא קטן במיוחד. מתוך 42 אנשי מקצוע שנבדקו בתוכנית "יצאת צדיק", רק 7 ניסו לעבוד על הלקוחות ורק אחד ויחיד יצא לא מקצועי. השאר, 80 אחוז מתוך הנבדקים זכו במדליית הצדיקים, וביחד הפכו את הפנצ'ריות לנותני השירות הכי הוגנים בישראל.

ממש אחריהם ברשימה תמצאו את החיים עצמם - מכשירי הסלולרי שלנו. המכשיר שהולך איתנו לכל מקום הוא גם זה שדורש הכי הרבה תשומת לב, אז נחמד לגלות שרוב בעלי המקצוע בתחום לא ממהרים לעקוץ אותנו. ואולי הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהשוק רווי, כך שאין צורך לשקר - אנחנו תמיד נמשיך לבוא ולתקן את החבר הכי טוב שלנו. מתוך 85 שתועדו במצלמות התוכנית רק 17 התגלו כרמאים, בעוד 4 בודדים היו פשוט לא מקצועיים. השאר - 64 טכנאים, 75 אחוזים מתוך כלל הטכנאים היו ישרים כסרגל. המלצה שלנו - כשזה מגיע לטלפון שלכם, כדאי לוודא תחילה כי המעבדה אליה ניגשתם מגובה בהמלצות חמות וחוות דעות מאומתות של לקוחות קודמים, ושהיא משתמשת בחלקי חילוף מקוריים ולא ב"חיקוי הסיני שעובד מצוין".

בתחתית הטבלה אנחנו פוגשים את בעלי המקצוע שהכי פחות ציפינו מהם. אמנם החורף הישראלי לא קשה כמו באירופה, אבל אם קרתה איזושהי תקלה בדוד, על פי הסטטיסטיקה העגומה הזאת כדאי לכם לשקול ברצינות פשוט לקנות אחד חדש. לא פחות מ-90 אחוזים מטכנאי הדודים שתועדו במסגרת התוכנית "יצאת צדיק" שיקרו, רימו ומרחו את הלקוחות האומללים שנפלו בפח. מתוך 46 בעלי מקצוע שנבדקו רק שלושה יצאו צדיקים. מדוע דווקא הם יצאו הכי פחות אמינים מכל בעלי המקצוע? אנחנו יכולים להניח שעצם העובדה שמרבית הדודים ממוקמים רחוק מהעין על גגות הבניינים, ואלו מכשירי החשמל שאנחנו הכי פחות מכירים, פותחת את הצוהר לעולם שלם של נוכלות.

מעליהם בפער ניכר אנחנו מוצאים את המנעולנים וטכנאי הגז, שלא עושים המון כבוד למקצוע. מתוך 12 מנעולנים רק חמישה התגלו כאמינים ומתוך 14 טכנאי גז רק שישה. אף אחד מהם, אגב, לא נחשד בחוסר מקצועיות וכולם בלי יוצא מן הכלל תמיד ידעו לקרוא את הסיטואציה כמו שהיא, פשוט בחרו לנצל את המצב לטובתם. המצב לא מעודד יותר אם קורה משהו למחשב או למזגן הביתי שלכם. 12 אחוזים מטכנאי המחשב ועשרה אחוזים מטכנאי המזגן לא היו רמאים חלילה, אלא פשוט התגלו כחסרי מקצועיות, דבר נוראי לגלות באמצע אוגוסט.

ובאיזה תחום תתקלו בהכי הרבה חוסר אחריות ומקצועיות? הסטטיסטיקה לא משקרת - שימו לב לנתון המדהים הבא. מתוך 78 מוסכי אופניים שנבדקו ברחבי הארץ, כ-21 אחוזים מהם התגלו כלא מקצועיים, נתון מחריד שמעליו מרחפת התרחבות תופעת הכלים הממונעים בשנים האחרונות. רק לחשוב שאלו הם האנשים שאמורים לדאוג לתקינותם של האופניים והקורקינטים החשמליים שממלאים את הארץ. 15 אחוזים נוספים התגלו כנוכלים, והפרט המעודד הוא ש-49 בעלי מקצוע פשוט יצאו צדיקים. נתונים דומים אפשר לראות גם במוסכי הרכב, אלא ששם אחוז הלא מקצועיים נמוך בהרבה, אלא שהוא לא תורם לאחוז הצדיקים, אלא רק מעלה את אחוז הנוכלים. מספרים דומים אנחנו מוצאים גם בקרב טכנאי החשמל והטלוויזיות, וכשמדובר באינסטלטורים הסיכוי לעקיצה הוא פיפטי-פיפטי, אז תמיד כדאי לבדוק עם בני משפחה וחברים על איש מקצוע אמין.

ובמה בנוגע לכל שאר מוצרי החשמל הלבנים? במהלך כל העונות של יצאת צדיק תועדו במצלמות כ-128 אנשי מקצוע המשתייכים לקטגוריה הזו. רק שלושה אחוזים מהם התגלו כלא מקצועיים, נתון דווקא מעודד, בעוד 42 מתוכם ניסו להגדיל את הרווח שלהם מהביקור. אבל רובם של בעלי המקצוע, 81 מתוכם ליתר דיוק, ערכו ביקור אדיב ומקצועי, שבסופו התקלה הארורה טופלה והמחיר היה הוגן, שזה בעצם כל מה שאנחנו רוצים מהטכנאים שנכנסים אלינו הביתה. אז אולי בכל זאת יש תקווה?