הכנסת קיימה היום (חמישי) דיון מיוחד בנושא עוקץ עולים חדשים בהשתתפות מנחה יצאת צדיק, חיים אתגר ועורכת התוכנית, שרית לוי. הדיון התקיים ביוזמת יו"ר ועדת העלייה והקליטה, חבר הכנסת דוד ביטן לאחר שבשבוע שעבר חשפה מערכת התוכנית את מעשיו של יריב בוהדנה, טכנאי שרימה עולים קשישים. בוהדנה מרבה לפרסם את עצמו בעיתונות הרוסית תוך מתן הבטחה לתת הנחה לאלו שיפנו אליו, אלא שאז הוא מנצל את העובדה שהקורבנות שלו לא תמיד שולטים בשפה העברית ועוקץ אותם.

כזכור, זו לא הפעם הראשונה שבוהדנה "מככב" בתוכנית. כבר פעמיים בעבר הוא נתפס על חם, אך העימות הפעם עם אתגר היה סוער במיוחד והסתיים בתקיפה פיזית אלימה ובפינויו של אתגר לבית החולים.

רב-פקד אבי בן אל, קצין עבירות הונאה ארצי, הציג את נתוני משטרת ישראל לגבי הונאה ועושק בדיון ואמר כי חלקם של קורבנות עולים חדשים מכלל תיקי הונאה הוא 1%-2%. בשנת 2019 לדבריו, נרשמה עלייה בתיקי מרמה ועושק שבוצעו כלפי עולים חדשים, ובשנת 2020 מסתמנת ירידה קלה בנתון. בן אל הדגיש כי "לא תמיד התקיימו כל יסודות העבירה שתצדיק הגשת כתב אישום. פעמים רבות זה מילה מול מילה, ויותר נראה כסכסוך עסקי".

חברת הכנסת טלי פלוסקוב מהליכוד הסבירה במהלך הדיון כי העולים, שהם ברובם מבוגרים, נרתעים מלהתלונן במשטרה מסיבות היסטוריות וגם משום שהם אינם מפוצים כספית. היא הבהירה כי עולים אלו כלל אינם מודעים לקיומה של הרשות להגנת הצרכן, למעמדה ויכולותיה, ועליה לפנות אליהם ברוסית ובעיתונות המסורתית.

אניטה יצחק, ראש אגף חקירות ומודיעין ברשות להגנת הצרכן, טענה מנגד כי ברשות מתייחסים בחומרה להפרות נגד העולים, אותם הגדירו ברשות כאוכלוסייה מוחלשת. לדבריה, הרשות חשפה כבר בעבר חברות שהתמקדו בעולים דוברי רוסית והטילה עליהם קנסות בגובה מיליוני שקלים, ואף נערכו ראיונות בתקשורת ברוסית במטרה לגרום לעוד עולים להתלונן. יצחק הסבירה כי הרשות אינה מסתמכת רק על תלונות, אלא מנהלת חקירות יזומות המבוססות על מערך מודיעין במטרה לאתר כשלים באכיפת הוראות הגנת הצרכן, אך היא לא ידעה להשיב מדוע הרשות לא פעלה כנגד הטכנאי שנחשף בתוכנית.

יריב בוהדנה בשעת מעשה (צילום: מתוך "יצאת צדיק", קשת12)
הטכנאי העוקץ יריב בוהדנה | צילום: מתוך "יצאת צדיק", קשת12

"המשטרה ובתי המשפט משתוקקים לענישת מינימום, ואימת החוק חייבת להיות משמעותית דיו, לא רק מעצר, אלא מאסר ממושך וקלון ציבורי", אמר חיים אתגר במהלך הדיון. לוי, עורכת התוכנית, הוסיפה כי לתוכנית מגיעות עשרות רבות של תלונות, ועיקר הפונים הם בני המשפחה של הקשישים הנפגעים.

חיים אתגר בדיון בכנסת
"לא רק מעצר, אלא מאסר ממושך וקלון ציבורי". אתגר בדיון
הפתרון היצירתי של דוד ביטן (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12)
ח"כ דוד ביטן | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת12

יו"ר הוועדה ביטן ביטן הביע חשש כי אין הרתעה מספקת למניעת התנהגות זו, מה שגורם להתרחבות התופעה ולתחכום שמופעל כלפי אוכלוסיות חלשות אלו. "חשוב לוודא כי תופעה כזו של עושק קשישים עולים חדשים תיעלם לחלוטין, ושתהיה מספיק הסברה ונגישות למידע בדבר הזכויות של אותם נפגעים ולעודד אותם להגיש תלונות. משרד הקליטה חייב להירתם להסברה על התופעה ולהזהיר מפניה בקרב ציבור העולים", אמר. עוד הבטיח ביטן כי ייזום תיקון חקיקה שיוותר על הצורך בחובת כוונה פלילית להונות – מה שיעניק לגורמי האכיפה את הכלים הדרושים למיגור התופעה.