אי אפשר להזכיר את שמו של חיים הכט מבלי להסתכל לצדדים, ולתהות האם מישהו בוחן אותך ברגעים אלה ממש. מאז עלייתה לאוויר של התכנית "יצאת צדיק" בעלי המקצוע נכנסו לכוננות, ובעונה החדשה (ראשון ב-21:00) אפשר לראות שהחשדנות מתחילה בשנייה שהם נכנסים לבית הלקוח. כל אלה מוכיחים שמשהו בחברה הישראלית מתחיל להשתנות. אולי לא כולם יהפכו לצדיקים, אבל גם אם יתלבטו שנייה לפני שהם מרמים את הלקוח, הכט בהחלט יכול להיות מרוצה.

איך בעלי מקצוע מגיבים כשהם באים אליך לבית?
"אני כבר הרבה שנים גר במושבה קטנה, ובדרך כלל בעלי המקצוע מכירים אותי עוד לפני 'יצאת צדיק'. השרברב שלנו ומתקן הדוודים הם חברים משכבר הימים. במושבה זה משהו אחר, אצלנו אנשים שאתה מכיר לא יעקצו אותך, החברות וההיכרות מנטרלים את כל הסיפור. אבל כשהשרברב שלנו מגיע אנחנו מדברים על מה ששודר ב'יצאת צדיק', זה בהחלט נושא שיחה".

ומה קורה כשאתה מגיע למוסך למשל?
"תמיד יש את הרגע של המבוכה, חושדים שבאתי לבדוק אותם ומקדימים להגיד 'אנחנו צדיקים'. התכנית משודרת כבר 14 שנה, אז אנחנו בתודעה של הישראלים וברור שזה קיים. גם נהגי מוניות או רופאים חושדים שאני בודק אותם".

נתקלת אחרי השידור במשתתפים שיצאו לא צדיקים בתכנית?
"לפני כמה שנים מישהו שצולם פגש אותי ברחוב וזה היה מביך. הוא כאילו רדף אחריי ושאל 'אתה מכיר אותי?', הוא הזכיר לי שיצא לא צדיק בתכנית והתלונן שהיינו לא בסדר. משם המשכנו לוויכוח של כחצי שעה ונפרדנו בלי הסכמה".

פרק 5 (צילום: מתוך יצאת צדיק, שידורי קשת)
"תמיד יש מבוכה כשבעלי מקצוע פוגשים אותי" | צילום: מתוך יצאת צדיק, שידורי קשת

איזה רגע במהלך כל העונות של יצאת צדיק לא תשכח? 
"יש המון רגעים כאלה, והם המפגשים עם צדיקים מכל הסוגים והמינים. הרי למי אנחנו נותנים מדליה? למי שבא ועשה את מה שהוא צריך לעשות. איזו מין צדיקות יש פה? אנחנו פוגשים בן אדם שעושה את העבודה שלו, לוקח 150 שקלים והוא אסיר תודה. ואז אתה רואה את הרגע הזה של ההתרגשות, כשהוא מתקשר לאשתו או לבן שלו ומספר ש'יצא צדיק'. זה רגע אדיר לבן אדם הפשוט שהוא בסדר. לצערנו בחברה ששקועה בקומבינות כמו שלנו איש כזה הוא צדיק. אלו הרגעים שבשבילם שווה לעשות את התכנית. זאת תכנית שמאוד מאוד קשה לעשות אותה, יש נוכלים כמו חבורה של שודדי קשישים וכו' שאתה שמח להתעמת איתם, אבל בחלק גדול מהמקרים זה אנשים שאתה אומר 'למה בכלל עשית את זה?'".

למרות שלא התנהגו ביושר, יש מישהו שיצא לא צדיק אבל עדיין נכנס לך ללב? 
"היה מישהו שעשה תרמית גדולה, וכשדיברתי איתו הוא אמר שהיה צריך את הכסף לבר מצווה של הילד. כואב לך לשמוע את זה, אבל זה שלילד שלך יש בר מצווה אומר שמותר לך לגנוב מאיזו גברת? התשובה היא כמובן לא, אבל ההחלטה לשדר את זה היא מאוד קשה".

>> נתקלתם בבעל מקצוע שלא יצא צדיק? תספרו לנו

"אפשר להתפרנס בכבוד גם בלי לרמות"  

הרגעים שבהם מודיעים לבעל מקצוע שהוא יצא לא צדיק אל מול המצלמות הם לא פשוטים, מסביר חיים הכט את המורכבות שמתרחשת מאחורי הקלעים: "האנשים שאנחנו מזמינים כבר פחות או יותר מבינים במה מדובר". כשמתקן דוודים זומן לשיחה שכזו, הכט לא ציפה לתגובה שהגיעה אחרי התמונות המפלילות: "הוא אמר לי 'תשמע חיים, אני מודה לך על שנתתם לי את המכה הזאת'". בשיחה שהתגלגלה בין השניים, הודה בעל המקצוע בפני הכט שבתחילת דרכו הקפיד על יושרה מקצועית אך התפתה לעגל פינות בגלל הכסף.

אחרי כל כך הרבה שנים בתחום, יש עוד דברים שמצליחים להפתיע אותך?
"בוודאי. גם בעונה הזאת אנשים יראו איך בעלי מקצוע נכנסים לבית, ועוד לפני שהם בודקים מה לא בסדר הם קודם כל בודקים אם יש מצלמות. צדיק הרי לא צריך לבדוק בכלל, הוא בא לעשות את העבודה שלו וללכת. אם מישהו בודק הוא כנראה מודע לזה שאנשים, ולא רק אנחנו כתכנית טלוויזיה, מצלמים אותו. ולמרות הכל הם עושים תרגילים שאלוהים ישמור. זה לא מקרה של טעות באבחנה, אלא הבן אדם באמת החליט לרמות. זה משהו שמפתיע אותי כל פעם מחדש".

אתה מרגיש שתופעת העוקץ בארץ פחתה מאז עליית "יצאת צדיק"? 
"בפירוש כן, אנחנו גם מרגישים את זה. אנשים מודעים לעובדה שמסתכלים עליהם ואני גם שמח להגיד שגם למדליה, למרות שהיא סוג של הצגה טלוויזיונית, יש משמעות. אנשים נהנים לקבל את ההכרה שהם בסדר, שהם צדיקים, וזאת באמת המשמעות של התכנית - אפשר להתפרנס בלי לרמות".

פרק 6 (צילום: מתוך יצאת צדיק, שידורי קשת)
"אנשים נהנים לקבל את ההכרה שהם בסדר" | צילום: מתוך יצאת צדיק, שידורי קשת

"ברגע שיש לך הוכחות ברורות שרימו אותך אתה צריך ללכת למשטרה או לרשות מסוימת ולהתלונן", מסביר הכט איך באופן אידיאלי צריך להתנהל ומשווה את ישראל למדינות אחרות. בגרמניה גם שרברבים עוברים בחינות לשכה ולכן יש גם בפני מי להתלונן, ובארה"ב ניתן להתלונן במשטרה על בעל מקצוע שרימה. בישראל לעומת זאת, הכט מסביר שיש עוד הרבה מה לשפר: "במסגרת צילומי התכנית ראינו מקרים שאנשים הבינו שרימו אותם, ואיימו עליהם אבל המשטרה העיפה אותם. נגד אנשים שמרמים צריכות להיות סנקציות, יש חוקים אבל אף אחד לא עושה את זה בתירוץ של 'חוסר עניין לציבור'".

איזה טיפ תיתן לאדם הממוצע לפני שהוא מזמין בעל מקצוע?
"תבדוק עליו קודם. תשאל, תתעניין, אבל גם אז אתה לא מבטיח שלא ירמו אותך".

"יצאת צדיק": העונה החדשה, ראשון ב-21:00, בקשת, ערוץ 2