כמעט עשרים שנה שהתוכנית "יצאת צדיק" מעמתת בעלי מקצוע עם הרגע הקשה מכל - הרגע שבו הם מתגלים כנוכלים. בעונה החדשה (ראשון, אחרי החדשות, קשת 12), לצד הרגעים האלו, בחרו להדגיש גם רגעים אחרים. "בעונה הזו ב'יצאת צדיק' הפוקוס הוא על הצדיקים. לראשונה אחרי שמונה עונות, חיים אתגר ידליק זרקור מיוחד על צדיקים יוצאי דופן ויפתיע אותם בשידור חי בבית שלהם, עם מדליה מיוחדת". מספרת שרית לוי, עורכת התוכנית.

החידוש המפתיע של העונה, שמשלב לייב בו צוות התוכנית יפתיע צדיק בביתו, הוא רק פרט אחד מתוך לא מעט דברים מסקרנים שעומדים לקרות. בסדרת שאלות על העונה החדשה, שרית מגלה לנו את הסודות הגדולים של מאחורי הקלעים ונותנת לנו הצצה למערכת שבאה להראות לנו מי הם בעלי המקצוע שאנחנו הכי רוצים אצלנו בבית (ואת מי ממש, אבל ממש לא).

איך בוחרים מי הצדיק שתגיעו אליו הביתה? | "כשנכנס צדיק – מיד מזהים שהוא כזה"

"תהליך בדיקת הטכנאים הוא ארוך ודיסקרטי. אנחנו מזמינים אותם כלקוח רגיל לתקן תקלה, וכשנכנס צדיק - מיד מזהים שהוא כזה, מהאופן שבו הוא מתייחס ללקוח והדרך שבה הוא מתקן. אדם כזה שנוהג במקצועיות, רצינות, אמינות והוגנות - הוא הצדיק שלנו. בהרבה מקרים אנחנו מגלים סיפורים נפלאים על אותם צדיקים שלא בהכרח קשורים לעבודה שלהם". 

המרדף אחרי טכנאי הדודים איציק דגן (צילום: מתוך "יצאת צדיק", קשת12)
תמיד מקומם. | צילום: מתוך "יצאת צדיק", קשת12

תני לנו הצצה אל מאחורי הקלעים | "תהליך ארוך ולא פשוט"

"הדיסקרטיות זה הדבר הכי חשוב בתוכנית, כך שהרבה על מאחורי הקלעים לא נוכל לחשוף. זה תהליך ארוך ולא פשוט, ממציאת הבתים שבהם נצלם, קביעת התקלה ועד הטמעת יכולות טכנולוגיות לתיעוד ובקרה על הטכנאים שמוזמנים לתקן. יש קו צדק לתוכנית, אליו פונים אנשים שברוב המקרים מתלוננים על בעלי מקצוע ומשתפים בחוויות בעיקר לא נעימות. אנחנו מרכזים תלונות, מתחקרים ובהתאם מזמינים טכנאים לבדיקה". 

יש חשש שברגע האמת הצדיק לא ישתף פעולה? | "תמיד יהיו רגעים מותחים ומלחיצים"

"מפגש צדיקים עם חיים הוא רגע מרגש מאוד ורוב הטכנאים מחכים למעמד המיוחד הזה. בשידור חי לא תמיד ניתן לצפות מה יקרה ויהיו רגעים מותחים ומלחיצים, אבל אני בטוחה שכשחיים ידפוק בדלת תהיה התרגשות ענקית של בעלי המקצוע. אני יותר מוטרדת מה יקרה אם נדפוק בדלת של אחד הצדיקים ויפתיע אותנו כלבלב אגריסיבי".

חיים אתגר מעניק מדליה לצדיק (צילום: יצאת צדיק, קשת12)
שווה את הכל. | צילום: יצאת צדיק, קשת12

היו מקרים של עוקץ שהפתיעו אותכם? | "תחכום ותיאטרליות מוגזמת"

"האמת, כל עוקץ מצליח להפתיע גם אחרי שמונה עונות. התחכום, עזות המצח והניצול, זה תמיד מקומם ומשאיר אותנו המומים. בין אם זה טכנאי שמתקן את התקלה ולא עושה כלום - רק מורח זמן וגובה 5,000 ₪, לבין טכנאי שגובה 1500 ₪ בתחכום ותיאטרליות מוגזמת ומזלזלת בלקוח". 

איך נערכים לעימות מול בעלי מקצוע שיצאו לא צדיקים? | "היו עימותים אלימים בעבר"

"לפני כל עימות אנחנו נערכים ברמה של לא פחות ממבצע צבאי קטן. החל מהמודיעין, תחקיר, תרגולת מקרים ותגובות. היו עימותים אלימים בעבר, לא רק ברמה המילולית, חיים אתגר בעצמו ספג אלימות ונפצע מטכנאי. אנחנו מלווים תמיד באבטחה ונערכים לגרוע מכל. כל מי שעובד במערכת 'יצאת צדיק' חדור מוטיבציה ותחושת השליחות מלווה אותנו לאורך כל הדרך. לחשוף נוכלים שפוגעים, בפרט באוכלוסיות מוחלשות, ולהזהיר את הצופים מפניהם ומנגד להאיר את בעלי המקצוע הצדיקים - זה שווה את הכל". 

המקרים שנשארו על רצפת העריכה | "הם לא מרמים ולא עוקצים. במקרים כאלה לא נשדר"

"אל אנשי המקצוע אנחנו מגיעים כמו לקוח רגיל, מפרסום בפלטפורומות האינטרנטיות השונות וכן מתלונות שמתקבלות בקו הצדק של התוכנית. לצערי הרב יש מקרים רבים של טכנאים לא מקצועיים שלעיתים אף משאירים נזק גדול מאוד אבל הם לא מרמים ולא עוקצים. במקרים כאלה לא נשדר". 

המתחזה בעל 100 הפנים (צילום: מתוך "המתחזים", באדיבות ספורט 1)
כמו מבצע צבאי קטן. | צילום: מתוך "המתחזים", באדיבות ספורט 1