כולנו אוהבים להתייחס למקרר כאל "מקלט" של מוצרי מזון. אנו מאמינים בלב שלם שרק שם, בגן העדן הצונן, האוכל והשתייה שלנו בטוחים ומוגנים טוב יותר מבכל מקום אחר. אבל מסתבר שיש מזונות, שהמקרר הוא הסיוט הכי גדול שלהם. חוץ מזה, אתם אף פעם לא יכולים לדעת מתי המקרר יתקלקל, והאם תצטרכו להמתין לטכנאי, אז החלטנו לספק לכם רשימה של הדברים שתוכלו להרכיב מהם ארוחה במקרה שנתקעתם עם מקרר מקולקל.

דבש
דבש לשנה החדשה (צילום: thinkstock)
יכול לשרוד 100 שנה מחוץ למקרר. דבש | צילום: thinkstock

תשאלו כל דבורה, דבש יכול להחזיק מעמד גם מאה שנה בתוך צנצנת סגורה. אבל אם תכניסו אותו למקרר זה כבר סיפור אחר. הטמפרטורה הנמוכה תגרום להתגבשות הסוכר, מה שיהפוך את הדבש למוצק וגבישי. ואם זה לא מספיק כדי לשכנע אתכם, תדעו שלא רק שצבע הזהב והטעם הנפלא שלו ייפגעו במקרר, גם השימוש בו במרקמו החדש יהפוך לכמעט בלתי אפשרי עבורכם. 

בצל

בצל שאלוט (צילום: SXC)
רגשן ושתלטן. בצל | צילום: SXC

כל עוד לא שמים אותו ליד תפוחי אדמה (אשר פולטים לחות וגזים שיכולים לגרום לו להירקב), בצל מעדיף לשהות בחוץ, במקום בו הוא יוכל ליהנות מסירקולציה של אוויר נקי. מה יקרה במידה ותשמרו אותו בשלמותו במקרר? סביר להניח שהוא יהפוך לרכרוכי ומעופש. ובכל זאת, אם נשארה לכם חתיכת בצל יפה שאתם לא רוצים לזרוק, מומלץ לעטוף אותו בחוזקה בניילון נצמד ורק אז להכניס למקרר. גם אז לא כדאי לתת לו לשהות שם פרק זמן ממושך, כי עד מהרה השכבות שלו יתחילו להתייבש והריח שלו עלול לדלוף ולהשתלט לכם על המקרר.

עגבניה

עגבנייה (צילום: SXC)
אל תגלו לאייל שני שאתם שומרים אותה במקרר. עגבניה | צילום: SXC

בנוגע לשמירת עגבניות במקרר יש חדשות טובות וחדשות רעות. הטובות הן שהעגבניות יישרדו זמן ממושך יותר בשהות במקרר. החדשות הרעות הן שהטמפרטורה הנמוכה יכולה לעשות שמות במרקם שלהן ולהפוך אותן לקמחיות. ועוד דבר קטן, אם תשמרו את העגבניות בקור קיצוני, יכול להיות שתמצאו גבישי קרח בסלט הבא שתכינו. שלא תגידו שלא הזהרנו.

שמן 

שמן קוקוס (צילום: higherperspective.com)
תכונות של זיקית. שמן קוקוס | צילום: higherperspective.com

באופן כללי שמנים מומלץ לאחסן בדיוק כפי שכתוב בהוראות היצרן: "במקום קריר ויבש", כך הם שומרים לאורך זמן על המרקם הייחודי שלהם. מה שיקרה אם בטעות תכניסו את שמן הזית למקרר יחד עם מוצרים נוספים שהשתמשתם בהם בבישול (טעות נפוצה), מה שיקרה זה שהשמן (בדגש על שמן זית ושמן קוקוס) יקפא ויקבל מרקם חמאתי. אל חשש, זה לא סוף העולם וגם לא סופו של השמן, כמה שעות בטמפרטורה של חדר ישראלי ממוצע והשמן יחזור לקדמותו כאילו לא קרה כלום.

 לחם

לחם עגבניות מיובשות ועשבי תיבול  (צילום: אסף אמברם, mako אוכל)
בסנדוויץ' זה בסדר. לחם | צילום: אסף אמברם, mako אוכל

 לאחסן לחם במקרר זאת לא טעות איומה, אבל לחמים פשוט לא אוהבים את זה. זה אמנם עשוי לעכב את תהליך הרקבון שלהם בימים ספורים, אבל הטמפרטורה הקרה והלחות במקרר גורמים להם להפוך למעפשים ולהתייבש. הפעמים היחידות בהן מומלץ לשמור לחם במקרר במקום במקום סגור ויבש זה כאשר אתם מכינים מהם סנדוויץ. אחרי הכל, גבינת שמנת מגיבה קצת פחות טוב לטמפרטורת החדר.  

אבוקדו

אבוקדו חתוך (צילום: Eddie Berman, Istock)
אפקט האנטיאייג'ינג. אבוקדו | צילום: Eddie Berman, Istock


לשים אבוקדו במקרר זה כמו למרוח עליו קרם פנים איכותי, זה מעכב לו את תהליך ההזדקנות, או בשפה של אבוקדואים- את תהליך ההבשלה. אם קניתם אבוקדו והוא עדיין לא רך ובשל מספיק למאכל, מומלץ לתת לו לשהות באוויר הפתוח, כך הוא ייהנה מתהליך התבגרות טבעי, ואתם תהינו מארחה טעימה הרבה קודם.

עשבי תיבול

עשבים / תבלינים - בזיליקום, שמיר, פטרוזיליה (צילום: עודד קרני)
ספוג של ריחות. עשבי תיבול | צילום: עודד קרני

בשונה ממה שהסופרמרקטים הרגילו אותנו לחשוב, עשבי תיבול (בזיליקום, נענע וחבריהם) נובלים מהר יותר במקרר. אבל זאת לא הבעיה העיקרית, לעשבי התיבול יש נטייה לספוג את הריחות של כל המאכלים המאוחסנים לצידם ולמעשה לאבד את טעמם המקורי. אז אלא אם כן אתם שומרים אותם במיכל סגור או עוטפים אותם בחוזקה, עדיך פשוט לשמור אותם על המדף במטבח. 

מלון ואבטיח

אבטיח חתוך (צילום: istockphoto)
לא חתכתם לא קיררתם. אבטיח | צילום: istockphoto

לפני הכל חשוב להבהיר, אחרי שפתחתם וחתכתם אבטיח או מלון, אתם חייבים לשמור אותם במקרר אחרת הם יתקלקלו. אבל עד לרגע שהסכין נוגע בהם מומלץ לשמור אותם דווקא בחוץ. למה? כי שמירה על הפירות בטמפרטורת החדר יעזור לשמור על נוגדי החמצון שלהם.   

 שום

ראשי שום שלמים (צילום: SXC)
כל יום במקרר הוא פורים. שום | צילום: SXC

לשום יש יכולת הסוואה מצוינת, מה שאומר שאם תשימו אותו במקרר, ייתכן שלא תבחינו בכך שהוא התמלא עובש והפך לצמיגי עד שלא תגיעו לשלב שבו תחתכו אותו לצורך שימוש. פתאום מסתבר לקליפת השום לא כזאת סתמית כמו שחשבנו.  

קפה

פולי קפה (צילום: eddiepfish, Istock)
מעדיף להתבודד. קפה | צילום: eddiepfish, Istock

בדומה לעשבי התיבול, גם לקפה יש נטייה לספוג ריחות של המזונות הסובבים אותו. בנוסף, הטמפרטורה הקרה עלולה ליצור לחות שמחלחלת אל הקפה ובכך פוגעת בטעמו המקורי. אז אם לא מתחשק לכם לשתות קפה בטעם של השניצלים מאתמול, הכי מומלץ לשמור אותו בכלי סגור במזווה.    

"יצאת צדיק", שני, 21:00