לאורך השנים ב"יצאת צדיק" ראינו לא מעט בעלי מקצוע שהצליחו להונות ולהוליך שולל את הלקוחות שלהם. גם הערב (שני) נחשפנו בתוכנית לנוכל, שבמקום להחליף פיוז שרוף בכרטיס הפיקוד של המזגן, המציא תקלה, גבה מחיר מופרז והוריד את איכותו של המזגן.

אורי דהן מ"אורטל מיזוג אוויר" הגיע לדירה שרושתה במצלמות נסתרות מטעם התוכנית, וכבר בתחילת הביקור התקשר להתייעץ עם טכנאי נוסף בחברה, זאת לאחר שלא בדק את המזגן לדברי יובל בריק, מנכ"ל התאחדות קבלני מיזוג האוויר והחימום בישראל, שישב לצד חיים אתגר. דהן הסביר ללקוחה כי החלפת הכרטיס של המזגן עולה 3,000 ש"ח והציע לעקוף אותו לאחר התייעצות עם החברה וקבלת אישורה. המחיר שדרש תמורת אותה עקיפה הוא 1,200 ש"ח במקום 450 ש"ח – עלות החלפתו של הפיוז השרוף. "הוא כאילו מאשר שבחברת המזגנים אישרו לו את העבודה אבל הם לא פה, הם לא בדקו את המזגן ומה שיותר גרוע הוא שאתה לא בדקת את המזגן", הסביר אתגר.

הטכנאי שעקץ באלפי שקלים (צילום: מתוך "יצאת צדיק", קשת12)
במקום להחליף את הפיוז, הציע להחליף את כרטיס המזגן | צילום: מתוך "יצאת צדיק", קשת12

דהן התמהמה במשך כשעה וחצי, ולאחר מכן הסביר ללקוחה שיוצא להביא כבל, דבר שאינו קשור לתקלה המקורית, שהיא כאמור - פיוז שרוף. לאחר כשעתיים, הטכנאי חזר עם הכבל הנדרש לתיקון התקלה לפיו, והיה נחוש להשחילו בגג הבניין. כשלא הצליח, החל לקדוח בגג. "מה הולך פה? הוא בסך הכל היה צריך להחליף פיוז קטן וחמוד", אמר אתגר, שהסתכל מבעד למצלמות הנסתרות על ההתרחשות בגג ונדהם: "איך הגענו לפטישון עכשיו?".

טכנאי המזגנים המשיך לקדוח בגג, מה שהצליח לעורר את החשש של אתגר שיגרם נזק משמעותי הרבה יותר מזה שהיה לפני שהטכנאי הגיע. "מירב, אני מציע שתתחילי לחפש לנו חברת איטום", אמר אתגר ותהה: "אולי כדאי שנצא לעצור את העבודות? הוא עוד יגמור לנו את הגג בטעות".

לאחר שדהן לא הצליח להשחיל את הכבל, הוא חזר עם כבל נוסף חשמלי, שלא מתאים לעבודה. "לא עובדים ככה, זה לא הכבל הנכון לעבודות כאלה ובטח לא לתנאי חוץ", אמר בריק, "זה לא תקני וזה מסוכן, זה יכול להתחמם ולהישרף".

לאחר שהחליף את הכבל, דהן פנה ללקוחה: "גברתי, שני הכרטיסים נשרפו" – דבר שקבע מבלי לבדוק בכלל את הכרטיסים. "עם הפלאפון אי אפשר לבדוק כרטיסים, הוא צריך מכשירי מדידה", טען בריק. "עד עכשיו הוא לא ביצע שום בדיקה".

הטכנאי שעקץ באלפי שקלים (צילום: מתוך "יצאת צדיק", קשת12)
יובל בריק, מנכ"ל התאחדות קבלני מיזוג: "לא רוצה לחשוב איזה נזק יכל להיגרם בגשם ללוח החשמל" | צילום: מתוך "יצאת צדיק", קשת12

בהמשך, דהן הסביר כי הוא מתכוון להחליף את הכרטיס. "הוא הולך לעשות מעקף ולחבר את המזגן לכרטיס אחר", הסביר בריק. "באמצעות המעקף הזה הוא יצליח להפעיל את המזגן אבל זה גרוע. זה מזגן יחסית חדש והוא הולך לשנמך אותו". עבור העבודה הזו דרש 3,500 ש"ח ובמזומן – מחיר גבוה פי שלושה מהמחיר הנהוג להחלפת כרטיס. אלא שבסוף העבודה, דרש 4,095 שקלים – סכום שכאמור יכול היה להסתכם ב-450 ש"ח על החלפת פיוז. אם המחיר הגבוה לא מספיק, בריק מסביר כי העבודה למעשה פגעה במזגן. "המזגן כמו שהוא עכשיו פחות טוב. המעקף הזה ביטל 10 הגנות שהיו חשובות למזגן והיו אמורות לשמור עליו לאורך זמן. נעשתה פה עבודה לא מקצועית. הוא קדח חור כדי להחליף כבל וכשהוא לא הצליח – הוא קדח בעוד מקומות", הסביר בריק. "הגשם הראשון יחדור דרך החור הזה ואני לא רוצה לחשוב איזה נזק יכול להיגרם בגשם ללוח החשמל שנמצא מתחתינו".

לאחר כמה שבועות, אתגר הגיע להתעמת עם דהן. "טיפלת בחוסר מקצועיות במזגן, עשית בלגן, קדחת חורים, השתמשת בכרטיס שלא היית צריך להשתמש ושנמכת את המזגן", אמר אתגר לדהן. "אני לא יודע על מה אתה מדבר", ענה דהן והתחמק מאתגר, שהתעקש לקבל תשובות. "אתה מתנהג כמו עבריין, אתה יכול להסביר לי למה כשיש פיוז שרוף אתה מסבך עניינים?". במקום לענות, דהן בחר לא לקחת אחריות, להיכנס לרכבו ולנסוע מהמקום.

הטכנאי שעקץ באלפי שקלים (צילום: מתוך "יצאת צדיק", קשת12)
חיים אתגר: "צריך לחפש לנו חברת איטום" | צילום: מתוך "יצאת צדיק", קשת12

לאחר מכן, אתגר התקשר לדהן בניסיון לקבל תשובות, וזה ענה: "אין לי מה לדבר איתך בכלל, זה הכל. אתה טוען לפיוז ולמחירים גבוהים, אבל השוק פתוח", וניתק את השיחה. "ככה פועל נוכל", הסביר אתגר. "הוא עושה נזקים ובסוף גובה סכום אסטרונומי, יותר מ-4,000 שקלים. זה לא עובד ככה חברים, יש חוקים ויש דרך והוא מתנהל לפי חוקים משלו".

תגובת אורטל מיזוג אוויר: "בתקלה שהמצאתם העינית הייתה דלוקה ולכן כל טכנאי יבדוק תקלות במערכת ולא בפיוז, שהיה מכבה גם את העינית. בבדיקה התייעצתי עם טכנאי בכיר של היבואן שהנחה מרחוק. פסלנו תקלות שונות והתבקשתי לבצע החלפות לכבל התקשורת, ובדיקת פאזות כמופיע בספר התקלות. החלטנו להחליף כרטיס, ופניתי לקולגה שיהיה לעזר. לא ביצענו מחטף, עבדנו. באנו לטפל בתקלה שלא הייתה ברורה גם למרכז השירות הראשי בחברה עצמה. המחיר הגבוה נגבה עבור הזמן הממושך, החלפת הכרטיס והתשלום לאיש מקצוע נוסף. אני מצר על כל תקלה נוספת בבית, ועל הקידוחים שלא נאטמו, אך לכל אחד יש יום טוב ולא טוב. זה היה יום לא טוב עבורי, מודה. בסופו של יום, המזגן חזר לפעולה תקינה".