TweaksTutorials (תמונת AVI: mako)
האייפד כלי משמעותי בעולמם של הילדים הסובלים מאוטיזם | תמונת AVI: mako

בעונה החדשה של הסדרה "פלפלים צהובים" שחוזרת למסך בשני פרקים ברביעי (אחרי "מאסטר שף") וחמישי (אחרי "עובדה") הקרובים, מתמודדים איילת ויניב (בגילומם של עלמה זק ויוסי מרשק) עם הדילמה של שילוב בנם הלוקה באוטיזם במסגרת לימודים רגילה. כתמיד, הדילמה היא האם ניתן לגשר בין תפיסת העולם הייחודית של אוטיסט, לסביבה. הזדמנות חדשה לקירוב כזה מעניקים האייפד ושאר מחשבי הלוח, המאפשר לילדים הלוקים באוטיזם לתקשר באמצעים חדשים. שורה של אפליקציות מאפשרות להם לדבר, ללמוד ולתווך בין תפיסת המציאות הייחודית שלהם לבין סביבתם.

"ישנן כ-150 אפליקציות המסייעות לילדים עם אוטיזם, אך רובן לא תומכות בעברית", אומרת שרון שחם, קלינאית תקשורת המתמחה בתקשורת תומכת חליפית. "התחום הזה היה קיים גם לפני המצאת האייפד והאייפון", היא מזכירה. "אבל אז היה מדובר בתוכנות יקרות ומסורבלות. עולם האפליקציות הביא שינוי גדול בו יותר קל להורים להשתמש וזה עוזר מאוד לשפר את התקשורת בין הורים וילדים".

לדבריה לא כל ילד הלוקה באוטיזם מפיק את אותה התועלת מהאפליקציות. "ילדים סובלים מאוטיזם ברמות שונות וישנן עוד אוכלוסיות שמשתמשות באפליקציות, כמו ילדים עם צרכים מיוחדים ועד קשישים".

Ola Mundo: ממש כמו ווטסאפ

ola mundo אפליקציה
האפליקציה שמאפשרת לתקשרת גם מרחוק
אופיר הראל, אבא לילד אוטיסט בן 12, עומד מאחורי פיתוח אפליקצית Ola Mundo, המאפשרת לילדים לתקשר עם הוריהם גם מרחוק באמצעות סמלים, בדומה לוואטסאפ הפופולרית. "המטרה שלי הייתה להעשיר ולפתח את עולם המיומנויות של הבן שלי", הוא מספר.

האפליקציה מתאימה לשימוש באייפד. הילדים יכולים להרכיב משפט ולהביע את רצונותיהם באמצעות סמלים. ניתן להורידה אותה בחינם בחודש הקרוב מהאפסטור ולאחר מכן ניתן לפנות לאתר ולהאריך את זמן המנוי. מנוי לחשבון משפחתי נע בין  30 דולר ל-80 דולר. 

אפליקציות דומות מאפשרות להורה לתקשר עם ילדו כאשר הם נמצאים באותו חדר. לדברי הראל, החידוש של Ola Mundo הוא ביכולת לתקשר עם הילד מרחוק. "הילדים יכולים לתקשר בעזרת צ'ט בעזרת סמלים ולבטא את הרגש והרצונות שלהם", הוא מסביר. "מאז המצאת הטלפון לא הייתה אפשרות לחלק גדול של ילדים הסובלים מאוטיזם (אשר חלקם אינם מדברים וכותבים) ומשפחותיהם לתקשר מרחוק בצורת דיאלוג. לומר בטלפון את המשפט 'אמא אני רוצה לאכול שניצל', שלהורים רבים הוא כל כך בסיסי, עבור חלקנו הוא בגדר חלום".

"ישנם כבר מאות משתמשים ואנחנו מקבלים כל הזמן פידבק ממשפחות", הוא מוסיף. "האפליקציה היא מעין הורים למען הורים וחשוב שכולם ידעו שאם רק רוצים אפשר להשפיע ולשנות את עולם ילדינו".

TouchChat : צ'ט סמלים בלייב

_OBJהאפליקציה האמריקאית TouchChat  פותחה בעברית על ידי המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) ומאפשרת תקשורת בעזרת לוחות תקשורת דינמיים. "האפליקציה מאפשרת לילדים אוטיסטים וגם לבעלי לקויות תקשורת להתבטא ", מסבירה אורית אלמוג, מנהלת פיתוח במטח בתחום חינוך מיוחד. "לוחות התקשורת מאפשרים מענה מלא בעברית וכוללים מעל עשרת אלפים סמלים בינלאומיים, שקיימים בכל העולם". בשונה מאפליקציות אחרות שמאפשרות תקשורת מקומית, אורית מדגישה כי האפליקציה לא מחייבת חיבור לרשת ולכן ניתן להשתמש בה בכל סיטואציה. 

לדבריה, ייחודה של האפליקציה הוא בשימוש ב"דיבור סינטטי" (text to speech), המאפשר לילד לשמוע כל מה שנכתב באפליקציה. "כיום אין הרבה אפליקציות בעברית אבל הצורך קיים. מטח עוסקת בפיתוח אפליקציות נוספות  לילדים עם צרכים מיוחדים", היא מספרת.

את אפליקציית TouchChat תוכלו לרכוש בעלות של 1,200 שקלים, שכוללים את שימוש בשפות אנגלית ועברית, וכן את הדיבור הסינטטי. בנוסף, מדי חודש מתקיימת במטח הדרכה על האפליקציה בחינם על ידי קלינאית תקשורת.

"היום קיימת מודעות גדולה מאוד לשימוש באייפד בקרב משפחות לילדים אוטיסטים. מחשב הלוח משפר את יכולת לתקשר אחד עם השני", טוענת אלמוג. "כיום ניתן להסתובב עם מגנים לאייפד וכך הילד יכול להסתובב גם בבריכה עם המכשיר ולהביע את עצמו".

תיבת כישורי חיים: מלמדת איך לצחצח שיניים

_OBJהקושי של ילדים הלוקים באוטיזם הוא לא רק בתקשורת, אלא גם בביצוע פעולות יומיומיות. לשם כך פיתחה אמירה אוחנה, מנתחת התנהגות המתמחה באוטיזם יחד עם דפנה סרוסי, את האפליקציה "תיבת כישורי החיים". האפליקציה קיימת בגרסה עברית וגם בגרסה אנגלית וכרוכה בתשלום של 5 דולרים עד 30 דולר. האפליקציה מציעה רצף פעולות בתחומים חשובים בחיי הילד, "פעולות יומיומיות כמו איך להתלבש או איך לצחצח שיניים מוצגות לילדים באמצעות תמונות, סאונד ומלל", מספרת אוחנה.

האפליקציה מסייעת בפיתוח מיומנויות, לימוד כישורים חברתיים וגם מנחה את הילד כיצד להשתמש בחפצים. "ההורה בוחר לו באילו קטלוגים להשתמש ומשלם רק על בתוכן שנחוץ לו", היא מדגישה. "אני מאמינה שהטיפול בילד קשור לפרופיל שלו. לכל אחד מתאימים דברים שונים".

האפליקציה מתאימה לגילאים 3-12, "אך ישנם כמובן ילדים בגילאים בוגרים שנעזרים בה, הכול תלוי ברמת התפקוד של הילד", היא מוסיפה. התכנים באפליקציה מותאמים לבנים ובנות בנפרד, "הדמות שמופיעה היא בהתאם למשתמש בן או בת וגם בקול שנשמע מעבר למסך הוא של ילד כדי שרמת ההזדהות של הילד תהיה גבוהה".

האייפד בעולמם של האוטיסטי הוא משמעותי. "הוא משלב גם אלמנט ויזואלי, שמיעתי וגם מאפשר מגע", מסבירה אוחנה. "ילדים אוטיסטים לרוב זקוקים למסר רב חושי על מנת שיופנם". לדבריה האייפד תומך למידה נהדר ומספק יכולת שליטה מדוייקת ולכן הילדים אוהבים אותו ומרבים להשתמש בו.  "הניידות היא מעלה מאוד חשובה באייפד כי כך למעשה הילדים יכולים לקחת אותו לכל מקום".

יום ההתרמה לאלו"ט, האגודה הלאומית לילדים אוטיסטים, יתקיים ביום שני, 20 בינואר 2014. אלו"ט פועלת למען זכויות כל הילדים האוטיסטים בישראל, ונותנת מענה לאלפי אוטיסטים בארץ מיום האבחון ולאורך כל מעגל חייהם במעונות ובגנים, בדיור, בתעסוקה ובפנאי. לתרומה התקשרו: 1800-855558.

 פלפלים צהובים חוזרת בשני פרקי פתיחה: רביעי (15/1) וחמישי (16/1) ב-22:00. והחל משבוע הבא, בכל חמישי ב-22:00

>> טור אישי: "סיפרתי לילדי הגן שבני אוטיסט. איך הם הגיבו?"