קמפיין נגישות לעמותת אלוט  (צילום: מכללת תילתן,  יחסי ציבור )
"בדרך כלל קשה להבחין בלקותם המורכבת של אוטיסטים ממבט ראשון". מתוך הקמפיין | צילום: מכללת תילתן, יחסי ציבור
ממש לא מזמן נכנסו לתוקפן תקנות נגישות חדשות שנועדו לשפר את חייהם של בעלי לקויות "בלתי נראות", הכוונה שאינן פיזיות, וביניהן אוטיזם, פיגור ונכי נפש. אולם ניכר שרבים מאתנו, כולל נותני השירות בבתי מרקחת, סופרים, בריכות, תיאטראות ועוד, אינם מודעים לתקנות אשר מעניקות לאותם בעלי לקויות פטור מהמתנה בתור. לכן, לקראת יום ההתרמה לילדי אלו"ט (האגודה הלאומית לילדים אוטיסטים) שיערך ביום שני הקרוב, 20 בינואר, החליטו באגודה לצאת בקמפיין שיביא למודעות הציבור את התקנות ורתמו לצידם את הסטודנטים של מכללת תילתן.

קמפיין נגישות לעמותת אלוט  (צילום: מכללת תילתן,  יחסי ציבור )
הקמפיין נועד להביא למודעות את התקנות מתוך מקום של קבלת השונה | צילום: מכללת תילתן, יחסי ציבור

"מצב בלתי נסבל להורה ולילד"

במסגרת התקנות החדשות מנפיק הביטוח הלאומי לזקוקים לכך תעודת נכה, עם תוספת שמציינת כי נושא התעודה זכאי לפטור מתור. תקנה נוספת מעניקה פטור מתשלום למלווה במקומות ציבוריים, לילדים מגיל 12 וכן לבוגרים מאחוז נכות מסוים. הסטודנטים של תילתן רצו לסייע להעביר את המסר תחת הלוגו "עושים מקום לאנשים מיוחדים" בסדרת כרזות הממחישה את החוק ומשמעותו לציבור הרחב.

"התקנות החדשות עושות צדק עם בעלי מוגבלויות בלתי נראות, רבים מהם אוטיסטים, שבדרך כלל קשה להבחין בלקותם המורכבת ממבט ראשון", אומרת עינת קסוטו שפי, מנכ"ל אלו"ט. "הורים לילדים אוטיסטים נמנעים מלהגיע למקומות ציבוריים עם הילד. זהו מצב שהוא לא נוח עד בלתי נסבל גם להורה וגם לילד. הקמפיין אמור להביא לידיעת הציבור את קיום התקנות, אבל לא מזווית של אכיפה אלא בהיבט שמעודד אווירה של קבלת השונה מתוך סובלנות והבנה".

את הלוגו עיצבה הסטודנטית טובית שינדלר (אחות לשעבר), והוא נבחר להוביל את קמפיין ההסברה מתוך עשרות ההצעות שהתמודדו. הלוגו, בצורת שלושה עיגולים כחולים הממוקמים בקו ישר ובמרכזו לב, ממחיש את הרגישות והסבלנות לאחר, שאמנם נראה דומה לשאר אך צרכיו המיוחדים דורשים הכלה והבנה מצד הסביבה. הלב נצבע בכתום - צבע המסמל נתינה והבנה, והעיגולים נצבעו בגווני הכחול הממלכתיים הרומזים לחוק החדש.

סדרת הכרזות מדגימות בחלקן מי זכאי לפטור, חלקן פונות אל נבכי רגשותינו ואחרות מסבות את תשומת ליבנו אל השונה. "הורה לילד אוטיסט היה נוכח בתהליך העבודה על הקמפיין ושיתף את קבוצת הסטודנטים בקשיי היומיום הכרוכים ביציאתו של האוטיסט מחוץ לבית", אומר ארז ישכרוב, מנכ"ל תילתן-המכללה לעיצוב ולתקשורת חזותית, קמפוס הנמל חיפה. "הלוגו והכרזות שנבחרו יככבו באמצעי התקשורת השונים במטרה להעלות את המודעות לתקנות החדשות ולעודד אהדה מצד מוסדות ציבור, וכמובן מצד הממתינים בתור לשירותים השונים בקהילה. חשוב לציין שתילתן הינה מוסד לימודים שמשלב בהצלחה סטודנטים אוטיסטים וכן בעלי לקויות בספקטרום רחב, ומבין בוגריה גם אוטיסטים שהפכו לסיפורי הצלחה".

קמפיין נגישות לעמותת אלוט  (צילום: מכללת תילתן,  יחסי ציבור )
"הורים לאוטיסטים נמנעים ממקומות ציבוריים" | צילום: מכללת תילתן, יחסי ציבור

"אין מודעות לחוק הזה"

התקנות מגיעות ליישום לאחר מאבק עיקש של כ-6 שנים של אלו"ט וקבוצת בעלי עניין, בהם מלכי איציק, אמא לבוגר עם אוטיזם, והעמותות עוצמה, אקי"ם, מטה מאבק הנכים ו"בזכות". לטענת מורנה ברסקי, אמא של ירדן בן ה-19, אוטיסט ברמת תפקוד בינונית, חשיבות התקנים ובעיקר הכרתם בציבור ובמוסדות הציבוריים הינה חשובה מאוד.

"לאף אחד אין מושג שהתקנות האלו קיימות", היא אומרת. "אפילו במוסדות ציבור לא מודעים לחוק הזה. כל יום אני עם הבן שלי ונאלצת לחכות בתור, ובינתיים הוא בורח לי, לוקח מוצרי אוכל מהמדפים שעליהם אני צריכה לשלם אחר כך, רוקד או יכול אפילו לרוץ לכביש".

קמפיין נגישות לעמותת אלוט  (צילום: מכללת תילתן,  יחסי ציבור )
במכללת תילתן צמחו סטודנטים אוטיסטים לסיפורי הצלחה | צילום: מכללת תילתן, יחסי ציבור

לטענת ברסקי, גם אנשים שמחכים בתור לא מודעים לזכותה לקבל שירות ללא המתנה. היא מדגישה כי ישנה חשיבות להדבקת שלט קטן בכל מוסד ציבורי עם חתימת המנהל, על מנת שתוכל להצביע על השלט ולהתקדם בתור מבלי ויכוחים מיותרים.

"אנשים צריכים להבין שנכות שך אוטיזם היא נכות מיוחדת. מעבר לחוסר הסבלנות של הילדים שלנו להמתין בתור, הורה עם ילד נכה, גם אם אינו אוטיסט, צריך לסבול מלטישת עיניים של אנשים בזמן ההמתנה וזה פוגע נורא".

יום ההתרמה לאלו"ט יתקיים ביום שני, 20 בינואר 2014. לתרומה התקשרו: 1800-855558.

 פלפלים צהובים חוזרת: בכל חמישי ב-22:00

>> "סיפרתי להורי הגן שבני אוטיסט. איך הם הגיבו?"