אין תמונה
אין להם יכולת לתאר את החוויות הפנימיות שלהם

אוטיזם הינה תסמונת נוירולוגית-פסיכיאטרית מורכבת, שבאה לידי ביטוי בעיקר בבעיות בתקשורת מילולית ובשפה. לתסמונת זו שונות גנטית גבוהה, ובהתאם גם הסימפטומים הקליניים נמצאים בספקטרום רחב של רמות תפקוד.

התסמונת נפוצה בעיקר אצל בנים - שכיחות האוטיזם היום הינה אחת ל-170 לידות של בנים, וכרבע מכך אצל בנות. עם זאת, בדרך כלל הביטוי הקליני אצל בנות יהיה קשה יותר.

הבעיות יכולות לכלול קושי ביצירת קשר עין, בעיה בהבנת מטלות וביצוען, מנעד שפתי הנע מהעדר שפה (שהינו הסמן הפרוגנוסטי החשוב ביותר) ועד שיבושי לשון ומילים - בלבול בין זכר לנקבה, יצירת מילים מחוברות, חזרה עוקבת על מילים, משפטים קצרים ולקוניים, חוסר יכולת לדיבור מורכב ומופשט. העולם המילולי של הלוקים בתסמונת חסום להבעת רגשות ותכנים מופשטים על תחושות, ואין להם יכולת להסביר את החוויות הפנימיות שלהם. בסדרה "פלפלים צהובים" אנו רואים את עומרי משתמש בשפה אך ורק לצורך בקשות לצרכיו, וגם אז הוא חוזר על אותה בקשה שוב ושוב.

הילד האוטיסט מסוגר בעולמו ומתקשה ליצור קשר ודו שיח עם הסובבים. הוא סובל מבעיות ביצירת קשרים חברתיים ובין אישיים, ונוטה למשחק רפטטיבי וחוזר.

בעיות קוגניטיביות מורכבות: לעיתים יש לילדים יכולות גבוהות בתחום מיוחד וספציפי, והם גם ירבו להתעסק בתחום זה - אבל רק בו. אנחנו רואים זאת בסדרה עם הצטיינותו של עומרי בידע מוזיקלי.

קשיים התנהגותיים: סף גירוי נמוך והתפרצויות, חוסר שקט פסיכו-מוטורי, self mutilation - הכאה ופגיעה עצמית, אלימות פיסית וצעקות מילוליות. בסדרה עומרי דופק את ראשו בנגן התקליטורים ללא הפסקה, כשאביו מסרב להשמיע לו שוב ושוב את השיר שאוהב.

בעיות שינה קשות: החל בקושי בהרדמות ועד שנת לילה שמסתיימת כעבור שעות בודדות.

התנהגות סטריאוטיפית עם תסמינים טורדניים כפייתיים בעוצמות משתנות: צורך לשמוע שיר מסוים שוב ושוב, צורך לסדר חפצים בצורה מסוימת, סגירת דלתות, התעקשות על פעולות חוזרות כמו הדלקת אורות ועוד.

תסמינים מגוונים במערכת העיכול: קושי באכילת מגוון מאכלים, הקאות, בחילות, שלשולים, כאבי בטן, חוסר שליטה על סוגרים.

בעיות נוספות: העדר עצמאות בשמירה על היגיינה ושירותים, בעיות ביציבה, הליכה והתנהלות במוטוריקה גסה ועדינה, הפרעה פרכוסית (אפילפסיה).

האם ניתן לרפא אוטיזם?

ההורים בחיים, כמו ההורים בסדרה, ינסו לעשות הכל כדי להציל את ילדם, בתחושה שהטיפול הנכון יובילו לחוף מבטחים. אחרי ההלם והאבל הראשונים מתחיל תהליך "שופינג" של השגת מידע על תוכניות טיפוליות. ההורים חשים בצורך לשנות את סדרי העדיפויות ולעצור את החיים, תוך התגייסות מקסימלית ולרוב טוטאלית למען ריפוי הילד.

לצערנו, אין אפשרות לרפא אוטיזם!

השיטות הטיפוליות הקיימות נועדו להקנות לילד אפשרויות תקשורת, פיתוח מיומנויות קוגניטיביות, יצירת מעקפים במוח לחסימות, דגש על עצמאות בפעילויות רוטיניות של אכילה, היגיינה ושירותים.

בבחירת הטיפול יש לקחת בחשבון מספר דגשים:
- חשוב להתאים את הטיפול לילד ולא את הילד לטיפול!
- יש לזכור כי כל ילד אוטיסט הוא עולם ומלואו. אין להשוות בין ילד אוטיסט אחד למשנהו.
- חשוב לשמור במקביל על הזוגיות ועל החיים הבין אישיים/ מקצועיים/ חברתיים של ההורים. לצורך כך מומלץ ללכת לטיפול והדרכה זוגית, לקבוצות הורים ותמיכה.
- לא לשכוח את האחים והאחיות של הילד האוטיסט .

טיפול בילד אוטיסט הוא לא ספרינט אלא ריצת מרתון ארוכה וסיזיפית. צריך לשמור ולשמר כוחות. חשוב להורים לקבל תמיכה ועזרה משפחתית ומקצועית. הם צריכים כוחות אינסופיים ותעצומות נפש, ולשם כך אסור להם להזניח את עצמם ואת עיסוקם, כמו שאיילת עושה בסדרה.

להורים לילדים אוטיסטים בישראל יש בית: אלו"ט. אלו"ט דואגת לילדים ולמשפחות, מזמן האבחון ולאורך כל מעגל החיים, לכל גיל על פי הצורך: מעון לפעוטות, מועדוניות ונופשונים לילדי הגן ובית הספר, הוסטלים ותעסוקה לבוגרים, קבוצות למשפחות וכמובן לזכויות סוציאליות המעוגנות בחוק.

פעילות העמותה יקרה מאוד. אנו רואים בסדרה את איילת ויניב קורעים תחת הנטל הכלכלי שהטיפול בעומרי מחייב. בואו נעזור לאלפי משפחות דומות.

ביום ג' הקרוב יתקיים יום ההתרמה לאלו"ט. לתרומה: 1-800-855-558.

>> לפוסט הקודם שלי: פלפלים צהובים תואמת את המציאות
>> לצפייה בפרקים המלאים של "פלפלים צהובים"