אמא מחליפה, אנסטסיה מיכאלי, אמהות, חברת כנסת (צילום: mako)
אלופת המולטיטסקינג . ח"כ מיכאלי והילדים | צילום: mako

בעולם של היום, אישה נדרשת למלא אחר המון ציפיות: ללמוד, להיראות ייצוגית, לנהל זוגיות, להגשים את עצמה, וכמובן, לפתח קריירה מפוארת. אנסטסיה מיכאלי, עוד לא בת ארבעים, היא דוגמה מצוינת למי שעושה הכול מהכול. מיכאלי, שהתפרסמה בתור דוגמנית ומגישת טלוויזיה, בנתה לעצמה קריירה פוליטית, ומכהנת כיום כחברת כנסת במשרה מלאה, היא גם אם לשמונה ילדים. בימים אלו היא מתכוננת למושב החורף במליאה, אה, ושכחנו, יש לה גם תינוק חדש בבית.

בדרך מהכנסת אל הילדים, הצלחנו לתפוס עם אנסטסיה שיחה בגובה העיניים על אמהות, עבודה, ומה שביניהם, ועל האמא עליה היא הכי סומכת בעולם, פרט לעצמה, כמובן.

גידול משפחה כטירונות לכנסת

איך את מרגישה כאם למשפחה מרובת ילדים?
"לא תמיד נוח לי עם זה שישר אומרים: יש לך 8 ילדים. אני גם מהנדסת למשל. יש לי תארים אקדמאיים וקריירה תקשורתית, יש לי בעל אוהב ועוזר ועכשיו יש לי גם אחריות עצומה ולא פשוטה בכלל כחברת כנסת – יש לי את כל זה ביחד וזה מי שאני. אני לא רק אמא. אני גאה בשילוב הזה ומאמינה שאין צורך להתפשר ולבחור – או משפחה או קריירה – אלא פשוט למצוא את הדרך לשלב. ככה כולם מרוויחים.
"האתגרים של גידול המשפחה והמאבק (וכן, לפעמים זה מאבק) על הקריירה, הם הטירונות הטובה ביותר שיכולתי לחשוב עליה לקראת כהונה כחברת כנסת – אני חווה על בשרי את הדברים שהיום אני רואה שרבים במדינה שלנו, רבים מדי, מתמודדים עימם - בתי ספר, בעיות חינוך, הקניית ערכים בעידן של אגואיזם ואלימות, מאבק על מה שמגיע לי מהמדינה לפעמים. בהרבה מובנים זה חישל אותי".

אמא מחליפה, אנסטסיה מיכאלי, אמהות, חברת כנסת (צילום: רפי דלויה)
שמונה ילדים בספרייה אחת, תארו לכם. אנסטסיה בכריכה רכה | צילום: רפי דלויה

מנוי פלטינה בספרייה וטכנולוגיה מתקדמת בשימוש ביתי

איך את משלבת בין העבודה לגידול הילדים?
"בין השאר אני חסידה מאוד גדולה של שימוש בטכנולוגיה מתקדמת – יש לי בבית משרד שלא יבייש אף חברת היי-טק. עכשיו, לקראת הפגרה, היו הרבה נושאים שהייתי צריכה להתארגן עליהם, אז פשוט באתי עם התינוק שהתפנק לו בעריסה בזמן שעבדתי. מדי פעם אני באה ומגניבה לו חיבוק או פינוק וחוזרת לחקיקה. לפעמים אני מביאה את הילדים לעבודה והם עוזרים במשרד ובכלל, חשוב לי שיבינו מה אמא עושה. אני בחרתי בדרך של שיתוף ומבחינתי, מה שנותן לי חלק נכבד מהכוח והאמביציה שלי בעבודה כחברת כנסת זו הידיעה שיש משפחה חזקה ותומכת מאחורי.
"אבל עם כל הכבוד לקריירה, יש דברים שאני לא מתפשרת עליהם עם המשפחה והילדים. חשוב לי מאוד להנחיל ולחזק כל הזמן את החינוך הערכי של הילדים שלי, להרחיב את האופקים שלהם. לכן, לפחות פעם בשבוע, בין השאר, אני הולכת עם הילדים לספרייה. תארי לעצמך מה זה ללכת עם 8 ילדים לספרייה. יש לי שם היום ממש מנוי פלטינה כי לדעתי החלפנו לפחות אלף ספרים".

עד כמה בעלך שותף בגידול הילדים?
"בעלי? הוא שותף בכול. במאה אחוז שהוא יכול. החלוקה בינינו קיימת מאז ומעולם. כשאני עובדת, הוא ממלא את מקומי ועושה את התפקידים שלי בבית. אם הוא לא היה עוזר לי, זה היה מאוד קשה".

איך ההחלטה לא להתפשר בנושא המשפחה והקריירה משפיעה עליך כחברת כנסת?
"קודם כל בחרתי שלא לקחת רכב מהכנסת פשוט כי אין להם רכב גדול מספיק. אני ממשיכה לנסוע ברכב המשפחתי. אני יודעת שזה קל להסתכל ולבחון אותי רק בעדשה של משפחה, או ילדים, או צבע השיער שלי, אבל אני לא חושבת על זה בכלל. אני באמת מתייחסת לכהונה בכנסת במין חרדת קודש. אני גם לא מקבלת את התדמית שהוציאו לכנסת. ברוב המקרים היא לא מוצדקת. יש שם הרבה אנשים שמשקיעים את חייהם בשביל לעשות טוב לציבור".

ספר החוקים של אמא


אנסטסיה, מה החוק החשוב לך ביותר בתור אמא?
"החוק שהכי חשוב לי ברמה האישית כאמא, הוא גם החוק שהכי חשוב לי ברמה המקצועית. אני חושבת שהדבר הכי מהותי שהורים צריכים לדאוג לו במדינה שלנו הוא חינוך הוגן. החוק הנוסף שהכי חשוב לי, הוא להצליח לשלב בין הקריירה וההצלחה האישית לבין גידול הילדים. אני חושבת שאני באמת מצליחה לעשות את זה, אבל אם הייתי יכולה לשנות משהו, הייתי משנה את שעות ימי העבודה בכנסת ובמליאה. הייתי רוצה לעבוד כמו שעובדים במשרד החינוך, היות ובשעות הצהריים, השעות שהכי הייתי רוצה להיות עם הילדים שלי, אני אף פעם לא בבית".

אנסטסיה מיכלאי (צילום: קדימה)
מגניבה חיבוק לתינוק וחוזרת לחקיקה. מיכאלי | צילום: קדימה

מה את בשום אופן לא מצליחה לחנך את הילדים שלך לעשות?
"לדבר באנגלית וברוסית. הייתי רוצה בשבילם את שלוש השפות כדי לפתוח להם תקשורת עם העולם. אבל הם מדברים בעיקר עברית, ולא מוכנים לשמוע על זה".

מה היית רוצה לשנות בחיים שלך כאימא?
"הייתי רוצה שיהיו לי עוד ילדים".

ספרי על רגע מאתגר שהיה לך כאמא
"הרגע המאתגר בעיני הוא ברגע שהילד נולד - ללמוד לתת לו, בלי צורך לקבל משהו באופן מיידי. כשהייתי אמא בתחילת הדרך, למדתי לאט לאהוב באופן בלתי תלוי את הילדים שלי. כשאת נותנת, את תמיד מקבלת תוך כדי נתינה, אבל לא תמיד מרגישים את זה. זה אתגר ללמוד ליהנות מהאימהות, ללמוד לאהוב את הילד שלך בצורה מלאה ורחבה. כל כך הרבה אנשים שואלים אותי: איפה את בתוך כל המשפחה הזאת? איפה את בתוך הקריירה? מתי יש לך זמן בשביל עצמך? וזהו בדיוק. 'האיפה את' הזה, זה בדיוק מה שמאתגר. אני זו גם הנתינה הגדולה הזאת, בלי הציפייה למשהו מובהק בתמורה. התמורה מגיעה דרך האהבה הפנימית."

אז את מרגישה שאת האמא שחלמת שתהיי?
"אני מרגישה שכן".

אמא מחליפה? אולי סבתא


אם היו ילדייך צריכים להתחנך, למספר ימים, בביתו של מישהו אחר, במי היית בוחרת?
"בעצמי בלבד. ובבעלי היקר. אבל אם בכל זאת הייתי צריכה להשאיר את הילדים שלי אצל מישהו אחר, הייתי משאירה אותם אצל אמא שלי".

למה דווקא היא?
"כי היא פשוט האמא הכי טובה בעולם. היא יודעת להוביל אנשים בלי לתת להם את ההרגשה שהם מובלים. היא יודעת לדחוף לכיוון הנכון, אבל יש לה כשרון לא להתערב. לי היא נתנה עצמאות מלאה, סמכה עלי ונתנה לי לטעום ולנסות מהכול אבל תמיד נתנה לי תחושת בטחון ענקית".

לצורך המשחק, אם היית צריכה להחליף בתים עם אמא אחרת לתקופה, במי היית בוחרת?
"באופן עקרוני לא הייתי מחליפה את מה שבניתי ואת המשפחה שלי עם אף אחד. אבל אם כבר לבחור באישה אחרת, הייתי בוחרת במישהי שמתעסקת בפוליטיקה. מי שאני בטוחה שעושה את העבודה היטב היא רבקה רביץ, מנהלת הלשכה של רובי ריבלין. אם היית רואה איך היא מתקתקת וכמה היא מספיקה ביום, זה לא להאמין. יש לה תשעה ילדים בבית, ובכל זאת היא לא מוותרת על עצמה.
"מבחינה נפשית, האימהות שנותנות לי השראה אלו האימהות שנלחמות על עצמן ולא מוותרות. ובעיקר מעוררות בי השראה, נשים שמאמינות באלוהים. בדרך כלל, נשים שמאמינות באלוהים מאמינות גם בכוח שלהן".

אמא מחליפה, אנסטסיה מיכאלי, אמהות, חברת כנסת (צילום: רפי דלויה)
"לא לדחות את החלומות למחר". אנסטסיה מפצירה | צילום: רפי דלויה

איזה טיפ היית מחלקת לאימהות אחרות?
"לא לפחד לעשות דברים. אם יש לנו חלומות או דברים חשובים לעשות, לא לחכות איתם לעתיד. לא לדחות למחר. לעשות את זה עכשיו ולנצל את הזמן. אולי זה סטנדרטי, אבל ככה זה עובד אצלי. אני קוראת לכל הנשים שרוצות: אל תפקפקו בכוח שלכן. הילדים הם אומנם כל העולם שלנו, אבל לא כל החיים שלנו, ואסור לנו לפקפק בעצמנו או לתת למישהו למנוע מנשים לייצר חיים משמעותיים לעצמן ולמצות את הכישרון שלהן".

אמן.