השחקן יניב ביטון ("היהודים באים", "קיבוצניקים") השתתף אמש (חמישי) בשעשועון "מי רוצה להיות מיליונר". אחרי משחק לא רע בכלל, הגיע לשאלת ה-64,000 שקלים: "איזה מהסרטים הבאים מבוסס על סיפור אמיתי?". האפשרויות היו: "חומות של תקווה", "אישה יפה", "צלילי המוזיקה" ו"חלף עם הרוח".

ביטון נטה לכיוון "חומות של תקווה" אבל לא היה בטוח במאה אחוז ונעזר בקהל. 71% מהנוכחים בקהל חשבו כמוהו, אבל טעו. התשובה הנכונה הייתה "צלילי המוזיקה" וביטון עזב את המשחק עם 32,000 שקלים. לא רבים יודעים שמריה הייתה אישה אמיתית שנשלחה לבית משפחת פון טראפ, אבל בשונה מהסרט היא שימשה כמורה הפרטית של שבעת ילדי המשפחה ולא כאומנת. גם במציאות, מריה נישאה לאב המשפחה והפכה לאמם החורגת של הילדים.

לא מעט מהסרטים האהובים מבוססים על סיפור אמיתי - ולרבים אין מושג מכך. מהסרט המוזיקלי שמבוסס על סיפורה של אישה שרצחה את בן זוגה, דרך מבצע העוקץ שבהשראתו נוצר סרט מצליח ועד לניסוי בחיילי צה"ל שהפך לסרט אימה - אלה הסרטים שמבוססים על אירועים יוצאי דופן שקרו במציאות.

חלום אמריקאי

סרט הפשע מ-2013, שהיה מועמד ללא פחות מעשרה פרסי אוסקר, מבוסס על אחד ממבצעי העוקץ הגדולים של ה-FBI - מבצע "אבסקם", שחשף פרשת שחיתות אדירת מימדים בפוליטיקה האמריקאית. בעקבות המבצע הורשעו בשוחד וקשירת קשר סנאטור אחד, שישה חברי בית הנבחרים של ארצות הברית ואנשי ממשל נוספים.

חלום אמריקאי (צילום:  יחסי ציבור )
חלום אמריקאי | צילום: יחסי ציבור

שיקגו

רבים יודעים שסרטו זוכה האוסקר של רוב מרשל הוא עיבוד לאחד ממחזות הזמר המצליחים ביותר, אבל מעטים יודעים כי הוא מבוסס על סיפור אמיתי. דמותה של רוקסי הארט, אותה מגלמת בסרט רנה זלווגר שהייתה מועמדת לפרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר, מבוססת על ביולה אנאן, שחקנית וזמרת שרצחה את בן זוגה אחרי שירתה בגבו בחדר השינה. על פי גרסתה, היא ישבה ושתתה קוקטיילים בזמן שצפתה בו גוסס.

טרמינל

סרטו המצליח של סטיבן ספילברג, בכיכובו של טום הנקס, מספר על אדם שמוצא את עצמו תקוע בשדה התעופה בניו-יורק לאחר שכניסתו לארצות הברית מסורבת והוא לא יכול לחזור למדינתו, קרקוזיה (מדינה פיקטיבית), בשל מלחמת אזרחים.

למרות שהוא בחלקו בדיוני, הסרט לוקח השראה מסיפורו של מהראן קארימי נאסרי, פליט איראני שחי בשדה התעופה שארל דה גול בפריז לא פחות מ-18 שנים. נאסרי כתב ספר בשם “Terminal Man” על חוויותיו משדה התעופה ואולפני דרימוורקס שילמו לא פחות מ-250 אלף דולר על הזכות להפוך את ספרו לסרט. זה השתלם לענקית הקולנוע בגדול - הסרט הכניס בקופות לא פחות מ-219 מיליון דולר.

מארלי ואני

הסרט סוחט הדמעות בכיכובם של ג'ניפר אניסטון ואוון ווילסון עוקב אחר חייהם של זוג עיתונאים המחליט לאמץ גור לברדור חמוד בשם מארלי שהופך לחלק בלתי נפרד המשפחה. העלילה מתפרשת על פני 13 שנים מהיותם זוג צעיר ועד להקמת משפחה, כשברקע הקשר העמוק שלהם למארלי (שמגולם על ידי לא פחות מ-22 לברדורים חמודים) עד ההחלטה הקשה להרדימו.

מעטים יודעים כי הסרט מבוסס על ספרו האוטוביוגרפי של העיתונאי האמריקאי ג'ון גרוגן בעל אותו השם, שמספר על חיי משפחתו המשותפים עם כלבו האהוב - מארלי. הספר כיכב יותר מ-50 שבועות בראש רשימת רבי המכר של ה"ניו יורק טיימס".

ג'ניפר אניסטון מתוך הסרט מארלי ואני (צילום: באדיבות יח"צ yes)
מארלי ואני | צילום: באדיבות יח"צ yes

50/50

הסרט ההוליוודי משנת 2011 בכיכובם של ג'וזף גורדון לוויט וסת' רוגן מגולל את סיפורו של בחור צעיר, אשר מגלה בגיל 27 כי הכאבים בגבו הם למעשה סוג נדיר של סרטן וכי סיכוייו לשרוד עומדים על 50/50. התסריט נכתב בהשראת ההתמודדות האישית של תסריטאי הסרט, ויל רייזר, עם מחלת הסרטן ועל העזרה שקיבל מחברו וכוכב הסרט - סת' רוגן.

אנתרקס

סרט האימה הישראלי שביים שי שרף מבוסס על אירוע אמיתי יוצא דופן: בשנת 2007 נחשף ב"עובדה" הסיפור מאחורי פרויקט "עומר 2", כשבמסגרת ניסוי לפיתוח חיסון ישראלי נגד חיידקי נשק ביולוגי, האנתרקס, 800 לוחמים מיחידות מובחרות בצה"ל קיבלו חיסון וסבלו לאחר מכן מתופעות לוואי קשות.

כחייל בשירות חובה, שרף, במאי הסרט, היה עד לביצוע הניסוי והדמויות מבוססות על חבריו. כמו כן, בסרט משולבים קטעי וידאו דוקומנטריים אותנטיים שצולמו בזמן בו נערך הניסוי.