בין הרשמים על "להעיר את הדב", סדרת הדרמה שיצרה קרן מרגלית עבור קשת 12, כנראה לא תמצאו משהו על היותה של הסדרה ברורה או קלישאתית. עם עלייתה לפני כחודשיים הביקורות פירגנו וסיווגו אותה כאיכותית, כיאה לכזו שכתבה מי שעומדת מאחורי שתי עונות מוצלחות של "פלפלים צהובים", שאף עברה עיבוד לגרסה בריטית.

ב"להעיר את הדב", מספרת מרגלית את סיפורה של הדס (נועה קולר), מורה לנוער בסיכון שבסמוך לקבלת המינוי לתפקיד מנהלת בית הספר, מתחילה גם לקבל בדואר קטעים מתוך יומני הפגישות עם הפסיכולוג שלה. בסוף הפרק הראשון, הפסיכולוג, יעקב אשל שנושא גם את הכינוי שהעניקה לו בת זוגו - "קבבון", נהרג בתאונת דרכים ומשאיר אחריו שובל של חידות בנוגע לאותם דפי יומן. עם התקדמות העלילה, אנחנו מבינים שמי שעומד מאחורי הפצת הדפים המצהיבים הוא השכן מלמטה, תרתי משמע.

סכסוך שכנים על מחסן בבניין המשותף הוביל את יוסי, שכנו של יעקב ואיש תמהוני שנושא טרגדיה פרטית משלו, לסחוט את אשל באמצעות הדלפת היומנים למטופליו. כשהדס מגלה את המקור ממנו מגיעים המכתבים, היא הופכת בעצמה למקור לסחיטה של אותו שכן, הפעם באמצעות המידע הרגיש שמצוי בדפי היומנים - רומן שניהלה עם מנהל בית הספר, אותו היא גם אמורה להחליף בתפקיד. השכן, שמאיים לחשוף את ניגוד העניינים, מצליח להלך על הדס אימים עד כדי כך שפרק אחד לפני סיום העונה היא ניגשת לסגור את הקצוות שלה בעצמה. במהלך יום שבת, היא עוברת בין אבנר, המגשר בינה לבין השכן הסוחט, לבין איריס, חברתה הטובה מצוות המורים, לבין שי, איתו הייתה "פעם וחצי" כהגדרתה ומספרת להם את כל מה שאירע לה מאז הגיע המכתב הראשון. הכל כדי שלא יגלו את הדרמה שנגררו לתוכה מאדם זר.

פרק סיום העונה, שישודר הערב אחרי "בייק אוף ישראל" בערוץ 12, כנראה יביא לפתרון את הסיפור של הדס. האם הדס תלך למשטרה עם נסיון הסחיטה של השכן? מה מהסודות ביומנים ייחשפו? האם היא תקבל את המינוי לנהל את בית הספר למרות ניגוד העניינים - או לא? תסיים את נישואיה לדרי, בעלה שהחלים מסרטן ואז גילה שאשתו ניהלה רומן שנפסק כשגילתה על מחלתו - או תצליח לפתור את משבר האמון? תבין סוף סוף איך להפעיל ולכבות את האזעקה בבית הפרטי שבו היא גרה עם משפחתה - או תלמד לחיות עם הרעש?

על השאלות האלה או לפחות על חלקן כנראה נקבל תשובות הערב, אבל בין השורות של "להעיר את הדב" מסתתרים כמה סיפורים שנשזרו לתוך העלילה של הדס ומסקרנים לא פחות. הנה כמה מהם.

הבת האבודה

מיה לנדסמן, להעיר את הדב (צילום: מתוך "להעיר את הדב", שידורי קשת)
מתי הורים של גילי יחזרו הביתה? | צילום: מתוך "להעיר את הדב", שידורי קשת

בנוסף לשתי הבנות שלה, דפנה ונוקי, בבית של הדס נמצאת בדרך כלל גם גילי, חברה של דפנה מבית הספר. גילי הופכת בשלב מסויים לדיירת קבע בבית המשפחה, עד שזה קצת חונק - את הבת וגם את האם. הנערה המתבגרת המעט מוזרה הזו הופכת למקריפה עם כל דקה שהיא משתקעת, אפשר לומר בכוח, בבית המשפחה. מופיעה בשעות לא שעות, נכנסת בדלת האחורית ובעיקר מפרה את הדממה של המרחב הפסטורלי בדפיקות עיקשות על דלת הכניסה או בתרגום סימולטני של שירים באנגלית גם כשאף אחד לא שאל מה השיר אומר.

הקצוות: מתי הורים של גילי יחזרו מנסיעות העסקים המתמשכות? האם היא תחזור הביתה להוריה? מה היא שומעת בלילות שבהם לא הצליחה להירדם בבית של הדס ודרי? 

הבת האבודה 2

שירז אדרי (צילום: מסך, קשת12)
לאן ליטל תתגלגל מהבית של הדס? | צילום: מסך, קשת12

ליטל (שירז אדרי), תלמידה בבית הספר של הדס, סובלת מהתנכלויות מצד אחיה והזנחה של אמה עד שהצוות החינוכי מחליט להוציא אותה מבית המשפחה וגם היא עוברת לגור בבית של הדס ודרי. בינה לבין גילי מתפתח קשר מיוחד של שתי "ילדות-חוץ" כשהאחרונה שומעת את הדס מסבירה שהן לא הבנות שלה. 

הקצוות: האם ליטל תחזור לפנימייה ממנה נמלטה בחזרה לבית אמה? 

החברה הטובה

אולה שור סלקטר (צילום: מסך, להעיר את הדב)
האם הסוד של איריס ייחשף? | צילום: מסך, להעיר את הדב

בפרקים הראשונים בסדרה ניכר הקשר הקרוב של הדס עם איריס שעובדת איתה בבית הספר והפכה לחברתה הטובה. כל כך טובה שהדס דיברה גם עליה בפגישות עם הפסיכולוג שלה ובעיקר על היותה נשאית איידס. הסיכון שהדס עשויה לקחת אם תפתח את הסחיטה מול המשטרה, מסכן גם את איריס בחשיפה.

הקצוות: לאן איריס יוצאת בדרמטיות אחרי שהדס מספרת לה על הרומן עם שי ועל דפי היומן שחושפים את סיפורה? האם היא תסלח להדס?

האב והבן

גבי עמרני, להעיר את הדב (צילום: מתוך "להעיר את הדב", שידורי קשת)
האם רפי יסכים לקבל עזרה? | צילום: מתוך "להעיר את הדב", שידורי קשת

רפי, אביו של דרי, אדם מבוגר וחולה המתגורר לבדו בדירה בחיפה מתעקש לא להכניס לביתו עזרה - לא לטיפול בו וגם לא לנקיון. דרי והדס, שכבר התרגלו להסתגרות של האיש, מסגלים שגרה של ביקורים בביתו שבהם הדלי והסמרטוט מככבים בין הפראנויות של האב.

הקצוות: מה מסתתר בקלסרים של האב המסתגר? האם הוא סוף סוף יסכים להכניס עזרה הביתה? האם גם לו הדס תספר את מה שכתוב ביומנים?

יש לכם עוד שאלות? כתבו לנו בתגובות

פרק סיום העונה של "להעיר את הדב" ישודר הערב בקשת מיד אחרי "בייק אוף ישראל", בערוץ 12