תחום הרפואה הוא מהמתקדמים והחדשניים שקיימים היום. בשביל לקבל קצת פרופורציה עד כמה התקדמנו, אספנו 8 תמונות שממחישות שבניגוד למילות השיר - היה פה פחות שמח לפני שנולדנו. פתאום תורים ארוכים, עומס במיון וחוסר בצוות רפואי נשמעים כמו צרות של עשירים.

טיפול בעקמת

לואיס אלברט סייר היה אורתופד אמריקאי שחי במאה ה-19 ונחשב לאב המייסד של האורתופדיה. בין היתר הוא המציא מספר טיפולים שונים לבעיות גב. חלקם היו להצלחה וחלקם פחות. בתמונה אנו יכולים לראות את אחד מהטיפולים המהפכניים שלו לטיפול בעקמת וכפי שניתן להבין, מדובר בשיטה פחות מוצלחת: האישה קשורה עם הידיים באוויר במטרה ליישר את עמוד השדרה. היום מטפלים בבעיה הזאת בעזרת טיפולי פיזותרפיה ממושכים, או בעזרת ניתוח בהרדמה מלאה אם המצב חמור. 

בדיקות רפואיות מהעבר (צילום: ebaumsworld)
טיפול בעקמת | צילום: ebaumsworld

עוד ב"המתמחים":

"ריאות הברזל" 

כך היו נראות מכונות ההנשמה של פעם. הן נקראו "ריאות הברזל" והייחוד שלהן היה בכך שלחץ האוויר שהגוף היה מקבל בתוך המכונה היה שונה מלחץ האוויר שבחוץ, מה שהיה מכריח את הגוף לנשום. בתמונה אנו רואים תיעוד של ילדים החולים בפוליו בשנת 1937. אותם ילדים היו מוחזקים לפעמים בתוך מכונה זו לתקופה של כמה חודשים. חלקם שרדו וחלקם לא. עד היום ישנם אנשים בודדים המשתמשים במכשיר זה, למשל ד"ר פול אלכסנדר ששוכב כבר 62 שנה בצינור המגושם. 

בדיקות רפואיות מהעבר (צילום: ebaumsworld)
מכונת הנשמה | צילום: ebaumsworld

ערכת מנתחים

במקום אביזרים מהוקצעים וסטריליים שבהם משתמשים רופאים מנתחים ומתמחים, בעבר הלא מאוד רחוק כשהרופא ביקש מהאסיסטנט אזמל הוא קיבל משהו שיותר דומה לפטיש. כך למשל הייתה נראית ערכת מנתחים מתקופת מלחמת האזרחים של ארה"ב, באמצע המאה ה-19. הכלים האגרסיביים, המסורים המשוננים והאזמלים, מזכירים לנו את סרטי האימה של ימינו.

בדיקות רפואיות מהעבר (צילום: ebaumsworld)
ציוד רפואי | צילום: ebaumsworld

 קיבוע איברים

ההיסטוריון הרפואי ריצ'רד ברנט הוציא ספר בו הוא מראה איך היו נראים ניתוחים ללא חומר הרדמה, דבר שהיה נהוג לפני שנת 1846. התמונות בספרו לא קלות לצפייה ולכן החלטנו להביא לכם תמונה אחת, סולידית יותר, בה רואים כיצד היו מקבעים איברים לאחר הניתוח. מסורבל משהו.

קיבוע של שבר
קיבוע של שבר

חומר הרדמה

היום, בכל ניתוח יש רופא מומחה שאחראי על הרדמה של המטופל והוא עושה זאת לרוב בעזרת זריקה או גז צחוק. לעומת זאת, פעם, כפי שניתן לראות בתמונה הזו מאמצע המאה ה-19, היו מרדימים בעזרת כלורופורם בזמן שהמטופל היה יושב על כיסא. לימים, גילו שהכלורופורם מכיל חומר מסרטן, רעיל ומזהם סביבתית.

הרדמה בכלורפורם
הרדמה בכלורפורם

 השתלת שיניים

טיפול שיניים הוא הליך רפואי לכל דבר שיש לו תיעוד כבר מלפני 4000 שנה. הסינים היו משתמשים בבמבוקים כשתלים ובני שבט המאיה היו משתמשים בצדפים ואבנים כתחליף לשיניים. בציור הזה של לוקאס ואן-ליידן מהמאה ה-16 מתועד איכר שעובר עקירה בדרך לא עדינה במיוחד. אפילו האסיסטנטית לא מסוגלת להסתכל. 

טיפול שיניים
טיפול שיניים

ניתוח פלסטי

וולטר יאו שמופיע בתמונה למטה, נחשב לאדם הראשון בעולם שעבר ניתוח פלסטי. וולטר היה חייל בריטי כשנפצע אנושות בזמן מלחמת העולם הראשונה. שנים ספורות לאחר פציעתו, ב-1917, הוא עבר ניתוח להשתלת עור. מימין אגב, אתם רואים את וולטר אחרי הניתוח. תשפטו בעצמכם עד כמה התקדמה הרפואה הפלסטית מאז.

וולטר יאו
וולטר יאו

 עקמת 2.0

התחלנו בעקמת ונסיים בעוד אחת. בתמונה אנו רואים את המצאתו של ד"ר קלארק ספינל שבנה משהו שקצת מזכיר כיסא גלגלים, בעזרתו יכלו בעלי עקמת ללכת בחופשיות יחסית. אין ספק שלהסתובב עם דבר כזה היום זה לא פחות מהתאבדות חברתית.

בדיקות רפואיות מהעבר (צילום: ebaumsworld)
צילום: ebaumsworld

לסיום, כדי להוריד מעט את סף החרדה, הנה דוגמא לדרך שבה הדברים עובדים היום - עם אמפתיה, רוגע ובעיקר עם מכשור חדשני ומינימום כאבים.

 

בואו לעקוב אחרי "המתמחים" בפייסבוק

"המתמחים" - חמישי אחרי "צומת מילר"