את העובדה שנולדה עם לקות ראייה, ענבל ניסל הסתירה מרוב חבריה עד גיל 30. מאז ומתמיד נעה על קו התפר. מצד אחד, סביבתה הקרובה גרמה לה לחשוב שהיא אינה מסוגלת להגשים את חלומה - בשל המגבלה. ומצד שני - אף פעם לא הרגישה שייכת לגמרי לקהילת לקויי הראייה.

כעת, ענבל מגשימה את חלומה ומככבת בסדרה החדשה "גיבורים - מהדורה מוגבלת", בה העיסוק המרכזי הוא דווקא לא במוגבלות - אלא בכוחות על שנותנים הצצה לעולם המוגבלות מזווית חדשה. שם היא מגלמת את כינרת, גיבורת על לקויית ראייה, ומייחלת ליום בו המוגבלות שלה לא תהווה פקטור בעולם הקולנוע והתיאטרון.

מצאת נקודות דמיון בינך לבין הדמות שאת משחקת?
"מצאתי בכינרת את עצמי ולא רק בגלל שאני לא רואה טוב. כינרת מאוד טובת לב ולפעמים כשהיא מנסה לעזור, היא גורמת להרס במקום אחר. גם אני לפעמים עושה דברים בטעות ולא שמה לב".

אז אפשר להגיד שהדמות של כינרת מבוססת עלייך?
"בהחלט. היוצרים אדם ואליאור התאימו אותה אליי – ואני התאמתי את עצמי אליה וככה יצרנו את כנרת. לכל אחד יש את הגבולות האובייקטיבים, שבמקרה שלי זו מגבלת הראייה, ויש את הגבולות שכל אחד שם לעצמו. כשאתה נולד עם מגבלה הרבה קולות אומרים לך שאתה לא יכול".

ענבל ניסל - כוכבת "גיבורים מהדורה מוגבלת" (צילום: שי (שריקי) פרג, מתוך "גיבורים - מהדורה מוגבלת")
צילום: שי (שריקי) פרג, מתוך "גיבורים - מהדורה מוגבלת"

איפה הקולות האלה תפסו אותך?
"בשנים שבהן לא השלמתי עם לקות הראייה שלי רציתי ללמוד משחק, הסתרתי אותה מכולם וזה שאב ממני המון אנרגיות. באותה תקופה אמרו לי שעולם המשחק הוא עולם תחרותי, קל וחומר שיש לך מגבלה. הקשבתי לקולות האלה והלכתי ללמוד באוניברסיטה משהו אחר לגמרי".

למרות קולות הרקע, שגרמו לענבל לחשוב שהיא לא יכולה להגשים את חלומה, היא קיבלה החלטה מעוררת השראה לקבל את עצמה ולחיות בדיוק כפי שהיא רוצה. "בגיל ההתבגרות רציתי להיות כמו כלום וזה היה מתסכל, אבל כשעברתי את גיל 30 הבנתי שזהו – זה מה שיש והתחלתי להיפתח ולשתף יותר, הבנתי שאני מיוחדת". היא הצטרפה ללימודי משחק, ואז הגיע התפקיד שכנראה יפתיע לא מעט אנשים בסביבתה: "עכשיו כשהסדרה תצא אני הולכת לקבל הרבה טלפונים מאנשים שעדיין לא יודעים".

>>לצפייה בסדרה הקומית "גיבורים - מהדורה מוגבלת"

הכנת את עצמך לחשיפה הזו?
"אני בן אדם מאוד פרטי אבל אני מבינה שזה חלק מהעניין. אני פשוט רוצה שזה יצליח, שזה ישנה את התפיסה לגבי יוצרים ושחקנים עם מוגבלויות. נושא שלרוב לא בא לידי ביטוי בעולם של הקולנוע והתיאטרון".

למרות הצעדים שהעולם עושה לעבר קבלה ושוויון זכויות, אנשים עם מוגבלויות, או אלו שפשוט אינם מותאמים לנורמה החברתית, לרוב מתקשים להתקבל למקומות עבודה - וסובלים מאפליה והדרה חברתית. בעיקר בגלל בורות. "גיבורים מהדורה - מוגבלת", היא סדרת גיבורי העל הראשונה בישראל, המציבה בקדמת המסך את בעלי המוגבלויות - ובכך מובילה לשינוי מחשבתי וחברתי.

"גיבורים - מהדורה מוגבלת" (צילום: שי (שריקי) פרג, מתוך "גיבורים - מהדורה מוגבלת")
צילום: שי (שריקי) פרג, מתוך "גיבורים - מהדורה מוגבלת"

הרגשת תחושת שליחות במהלך הצילומים?
"הסדרה מספרת את הסיפור בצורה מצחיקה ושנונה כאשר נושא המוגבלות אינו במרכז - הוא בנוסף. באתי לצילומים מהמקום שלי כשחקנית או כמישהי שרוצה להיות כזו. אני מייצגת את הקהילה שלי במקומות אחרים. בעולם המשחק אני רוצה שזה יישאר ניטרלי, אני ענבל ואני שחקנית. אני מביאה נטו את עצמי. אני לא רוצה לשחק רק דמויות שלא רואות טוב, ובסדרה הזאת סוף סוף שמים את המוגבלות בצד - כי העיקר הוא איך אתה לוקח דמות ומפיח בה חיים בתור שחקן".

מה למדת על עצמך בעקבות התפקיד?
"ההתחבטויות והחשיפה הפכו אותי לשחקנית טובה. הבנתי שאני רוצה להתבלט, שיראו אותי – את כל התהליך שעברתי עם עצמי. החשיפה והתמודדות בחיים זה מה שהולך אותנו ליוצרים ושחקנים טובים יותר".