הכרישים חוזרים: ביום שני הקרוב אורן דוברונסקי, יסמין לוקץ', דובי פרנסס, זהר לבקוביץ ואמיר איל, יפגשו יזמים נרגשים שיחשפו בפניהם את הרעיונות שלהם, בתקווה שבסיום הפיץ' יזכו להשקעה. בעונה החדשה נפגוש את הישראלים שהולכים לשנות את העולם בזכות המצאות חדשניות וגאוניות מאי פעם.

"התוכנית תופסת יותר ויותר, ולכן מגיעים יזמים בשלים ומתאימים יותר", מספר דוברונסקי בריאיון שאנו מקיימים איתו בסט הצילומים, בין פיץ' אחד לאחר, "כל אחד יכול לחשוב על רעיון, להציג אותו ולקבל כסף. זה הופך את הדבר הזה למשהו שאינו ערטילאי, כזה שאף אחד לא מכיר. אנשים מזהים את הפוטנציאל".

"בכל חברה שהקמתי הייתי פוגש 40 משקיעים בממוצע לפני שקיבלתי את ההשקעה. אפילו אחרי שכבר הצלחתי ובאתי להשקעות המשך, הייתי צריך לדבר עם 40 אנשים בשביל לקבל כסף. בהשקעות אתה צריך לשמוע הרבה לא, אבל מספיק שפעם אחת תשמע כן - והכל היה שווה את זה. 'הכרישים' מעודדת אנשים ליזום. זה חשוב לנו ככרישים. גם אם יזמים שומעים 'לא', זה חלק מהדרך".

מה הדבר שהכי חשוב לך ביזם?
"אומרים שזה לא מדע, זו אומנות. יש הרבה דברים שעוברים בשיקול הדעת. אחד מהם, זה הבן אדם עצמו שיוביל את המיזם. אלה אנשים שאני צריך להרגיש שיכולים לקחת את זה עד הסוף. אני לא משקיע באנשים שאני מתכנן להחליף אותם, אני רוצה כאלה שיילכו איתי עד הסוף. אם אני חושב שהם לא יכולים ללכת עד הסוף, מכל מיני סיבות, אז כנראה שזה לא מתאים. חוץ מזה, הרעיון חייב לדבר אליי. אני חייב לראות שזה יכול לגדול מאוד".

לעונה החדשה אתה מגיע עם רשימת מכולת שבה סוגי מיזמים שמעניינים אותך?
"לא, אני די כולבויניק. אני מסתכל על הרבה דברים, אבל הם צריכים להיות הגיוניים בעיניי. אני יוצא מתוך נקודת הנחה שכל מה שאומרים לי בפיץ' זה אמת, שאפשר יהיה לאמת את זה אחרי זה. אני לא אומר: זה בטח לא נכון, אולי רק חצי או רבע מזה אמת. זה שונה מהעולם האמיתי. בעולם האמיתי כשאתה פוגש אנשים אתה פחות מאמין בהם. ב'הכרישים' אני בוחר להאמין ומסכם איתם הצעה. אחר כך יש הזדמנות לבדוק את העובדות. בגלל שהזמן קצר, אין לי זמן להטיל ספק. אני אומר: נניח והכל אמיתי, נראה אם אנחנו יכולים לסגור עסקה".

אורן דוברונסקי (צילום: מתוך "הכרישים", קשת12)
"גם אם יזמים שומעים 'לא', זה חלק מהדרך". אורן דוברונסקי | צילום: מתוך "הכרישים", קשת12

"הכרישים" חוזרת לעונתה הרביעית, שכמו קודמותיה, תסחוף אחריה צופים רבים שאין להם קשר לעולם העסקים והיזמות. "זו תוכנית מאוד ייחודית, כי היא נותנת לצופה בבית הרגשה שיש פה משהו מעניין, שאולי לא רגיל אליו: עולם העסקים", מסביר דוברונסקי, "אנשים יכולים ללמוד מזה. לכל אחד מאיתנו יש רעיון שהוא חושב: זה יכול היה להצליח או לא? הייתי יכול לעמוד שם? האם הייתי מצליח עם הרעיון?".

"ב'הכרישים' מראים איך משקיע חושב. רוב האנשים לא נחשפים לעולם העסקים בכלל, ופתאום יש להם חלון לתוך ראש המשקיע: מה השאלות, מה מעניין, איך חושבים על הדברים. אני מקבל הרבה פידבקים מאנשים שאומרים שזו אחת התוכניות שיותר מעניינות אותם וגורמות להם לחשוב. יש הרבה תוכניות אחרות שהן רק בידור, אבל לא התוכנית הזאת. יש לה ערך. אתה מרגיש שאתה לומד משהו שלא ידעת, משהו שיכול לעזור לך יום אחד כשתרצה להקים עסק או מיזם".

דוברונסקי נחשב לאחד המשקיעים הפעילים ביותר ב"הכרישים". ביחד עם לוקץ' השקיע במשאבת ההנקה הייחודית "אנבלה" שהמציאו ופיתחו היזמים סניה ומאשה ולדברג. זמן קצר אחרי שיצאה לחנויות בישראל, "אנבלה" רשמה סולד-אאוט מרשים. כעת, היזמים והכרישים עם הפנים להתרחבות בחוץ לארץ.

"אנבלה" עושה את זה בענק, והדרך לא הייתה פשוטה.
"כמעט כל סטארטאפ שאני מכיר מגיע לכל מיני נקודות קיצון. זה נדיר שלסטארטאפ הכל הולך ועובד טוב מההתחלה. השקעתי ב'אנבלה' ב-2019, לפני הקורונה. פתאום באה הקורונה והכל השתנה, כולל התחשיבים שלנו על מתי נוכל לצאת והקצב שנוכל לבדוק. אנחנו נחשבים למכשיר רפואי, למרות שאין בזה משהו רפואי. פתאום לבתי החולים ולרופאים לא היה זמן בשבילנו, לנסייניות היה אסור לבוא. היו עיכובים, דברים נראו אחרת פתאום".

 אנבלה משאבה  (צילום: נורית ברו, יחסי ציבור)
"זו הצלחה לא נורמלית, אבל יש לנו עוד דרך ארוכה לעשות". משאבת ההנקה "אנבלה" | צילום: נורית ברו, יחסי ציבור

איך פעלתם בסיטואציה הזאת?
"עשינו עוד שני סבבי השקעה מאז 'הכרישים', כל פעם הוספתי עוד כסף. העיכוב נבע גם מהשווקים. אנחנו מייצרים בסין, וסין הייתה סגורה. היו עליות ומורדות, דברים לא הלכו חלק, אבל זיהיתי שלושה דברים שבגללם השקעתי מלכתחילה: המשאבה הזאת הרבה יותר נעימה, מוציאה תפוקה הרבה יותר טובה מהמשאבה המובילה בשוק והצוות חזק ומלוכד. הרעיון ל'אנבלה' בא מכאב. היזמים מעורבים והביאו מנכ"ל מאוד מקצועי. האמנתי ששווה להמשיך להשקיע".

איך התחושות עכשיו, כשהמיזם מצליח?
"יש לנו הצלחה לא נורמלית מבחינת השקה, אבל עוד דרך ארוכה לעשות. אנחנו רוצים בהמשך השנה לצאת ולמכור את זה בבריטניה. לעבור לעוד שוק זה לא טריוויאלי. לקראת סוף השנה או בתחילת השנה הבאה אנחנו רוצים לצאת גם לארצות הברית. שני שווקים לפנינו ושם יעשו לנו פחות הנחות מאשר בישראל. ישראל זה המקום שלנו, כל העובדים נמצאים כאן, זו השפה שלנו. שם, אין לנו את מערך התמיכה הזה. אנחנו צריכים לבנות שם מחדש את העסק. אנחנו תמיד מסתכלים על הדברים הלאה".

איך הפידבקים?
"מכרנו 1,000 יחידות בזמן אפס. הפידבקים שנשים כותבות לנו, זה לא ייאמן. זה הדבר הכי חשוב מבחינתי. מה שחשוב בהשקה בישראל זה לדייק את המוצר, לקבל פידבקים ולראות מה עוד צריך לעשות, שיוף אחרון, בשביל שנוכל לצאת לארצות הברית. בסופו של דבר, השוק הגדול זה ארצות הברית. משם נוכל לצאת לכל העולם. אנשים מסתכלים על זה ואומרים: 'וואי, איזו הצלחה'. אתה משקיע בלא מעט חברות, הרבה מהן לא מצליחות. בסוף, כשיש לך הצלחה אחת, כולם מסתכלים על זה וחושבים שאתה מצליח. זה לא ככה. 'אנבלה' יוצאת דופן".

_OBJ

עוד השקעה גדולה שביצע דוברונסקי ב"הכרישים" הייתה ב"CleanFlare". היזם קובי יעקב פיתח מערכת חדשנית שמנטרת את העשן שנפלט מבתי זיקוק ואסדות קידוח, ובכך מונעת זיהום סביבתי ואסונות גדולים. דוברונסקי, שזיהה את הפוטנציאל, הציע ליזם חמישה מיליון שקלים תמורת שליש מהחברה.

"CleanFlare מאוד מתקדמת", מספר דוברונסקי, "יש לה היום מפיצים בארצות הברית. אלה תהליכי מכירה ארוכים, זה לא פשוט. לא כל אחד משיג מפיץ שמוכן להפיץ אותך. זה חצי מכירה. היינו צריכים למכור למפיצים בשביל שייקחו את המוצר שלנו וילכו וימכרו אותו לאחרים. אלה תהליכים יותר ארוכים".

בעונה הקודמת השקיע דוברונסקי ב"Baby Pag", המיזם שייסדה מיכל כברה. כשכברה ילדה את שני בניה התאומים בסוף החודש השישי להריונה, הופתעה לגלות כי אין בחנויות בגדים המותאמים לפגים. החברה שהקימה מייצרת בגדים המיועדים לפגים: חולצות מ-100% כותנה שמותאמות לעור הרגיש שלהם, פתחים רפואיים, בגדים שמותאמים לבדיקות רנטגן, חולצות עם תווי כביסה בחוץ כדי שהפגים לא יסבלו מפצעי לחץ ועוד.

"Baby Pag עושה שינויים מדהימים", מעיד דוברונסקי, "הדברים האלה לפעמים לוקחים כמה שנים, והשנתיים של הקורונה היו מאוד מאתגרות. צריכים לשים את זה על השולחן: לסטארטאפ בתחילת הדרך, כשפתאום כל כך הרבה דברים משתנים, זה כמו מטאור שפוגע בכדור הארץ. את 'Drop' למשל רצינו למכור בחנויות לגיטרות, אבל בארצות הברית הכל היה סגור שנתיים. מה אתה עושה? כל התוכנית שלך משתנה. דברים לוקחים יותר זמן".

במקביל ל"הכרישים" ולפעילותו העסקית, דוברונסקי מנהל את העמותה שייסד: ClearGiving, שנועדה לעזור ישירות למשפחות מעוטות יכולת ולצמצם את מספר הילדים הרעבים בארץ. העמותה, סטארטאפ ללא מטרות רווח, מעבירה 100% מהתרומות ישירות למשפחות הנזקקות. "הייתה לנו הצלחה מאוד גדולה עם חברות ההייטק כשהשקנו את 'אמנת ההייטק'. מהר מאוד הצטרפו אלינו חברות מובילות בישראל. כיום, המשבר בהייטק מקשה על חברות להצטרף, ופתאום נקלענו למצב שאנחנו יותר מתבססים על אנשים פרטיים מאשר עליהן. בשנה שעברה העברנו יותר מ-4.2 מיליון שקלים למשפחות עם ילדים רעבים".