אם היינו צריכים לתאר את עמיחי מינס במילה אחת, היא כנראה הייתה - מטאור. היזם הצעיר והמבטיח עוד לא בן 30 וכבר ייסד וממנכ"ל את חברת AlfaSurf שפיתחה מוצר חדשני בעולם הגלישה: KikFin, מדחף ימי ממונע לגלשן גלים שמתחבר באופן טבעי לכל גלשן גלים בעולם בחיבור אוניברסלי. KikFin מספק לגולש דחיפות קצרות שמסייעות לו לתפוס את הגלים, באמצעות טבעת שמולבשת על האצבע.

מינס גולש כבר 14 שנה ועבד כמדריך גלישה במספר מדינות בעולם. "כשלימדתי, שמתי לב שהרבה מאוד מהתלמידים מתקשים לתפוס את הגל לבדם. הם חייבים את הדחיפה של המדריך כדי לתפוס את הגל. זה יוצר אצלם תחושת תסכול שמקשה על המשך הלמידה. גם אני, בתור גולש ותיק, מצאתי את עצמי לפעמים מתקשה להתמודד עם הזרמים החזקים. הבנתי שאני חייב למצוא לזה פיתרון ולכן חזרתי לארץ, אספתי סביבי צוות של מהנדסים ולאחר ארבעה אבי טיפוס פיתחתי את המוצר".

לתוכנית "הכרישים" (ימי שלישי, אחרי החדשות, ערוץ 12) הגיע מינס (28) עם אב טיפוס ופטנטים בתהליכי רישום. בסיום פיץ' מבריק ביקש מהכרישים השקעה בסך 800 אלף שקלים תמורת 8% מהחברה. בחדר החל "מרחץ דמים": הראשון להציע היה זהר לבקוביץ שדרש 20% מהחברה תמורת הסכום המבוקש. דובי פרנסס הסכים לרדת ל-15% וגם שאר הכרישים עמדו להציע הצעה דומה, אלא שמינס, שהיה מוכוון לפרנסס מהרגע הראשון בעיקר בגלל אשתו רוני שהייתה אלופת ישראל בגלישת גלים ומספר חמש באירופה, סגר איתו עסקה. "זאת העסקה הכי טובה שהייתה בתוכנית הזאת" סיכם לבקוביץ - וזה ממש לא במקרה.

"בתקופת הקורונה חברה שלי ואני עברנו למרתף על חוף הים בראשון לציון", מספר מינס על ההכנות האינטנסיביות שעשה לקראת הפיץ' מול הכרישים, "התאמנו כל יום, כל היום, ועשינו מחקר שוק רציני על כל אחד מהכרישים. באתי מוכוון לדובי בגלל שאשתו חזקה מאוד בתחום הגלישה ובגלל שהוא חזק בתחום הסושיאל, מחזיק בחשבונות עם הרבה מאוד עוקבים. הסיבה שמיהרתי לסגור עם דובי זה כי ראיתי בתוכניות קודמות שהוא נוהג להרע את ההצעות שלו ככל שעובר הזמן. לא רציתי להגיע לנקודה הזאת".

אחרי שלחץ ידיים עם דובי ציינה יסמין לוקץ', "רציתי להצטרף לדובי או אפילו לשפר את ההצעה שלו, אבל לא נתת לי אפילו הזדמנות לשים הצעה על השולחן. אני רוצה להציע לך שבעתיד, כשאתה באינטראקציות עסקיות, תוודא שאתה ממצה את כל האפשרויות שיש לך סביב השולחן לפני שאתה לוקח החלטה".

דובי פרנסס ו-KikFin (צילום: מתוך "הכרישים", קשת12)
"העסקה הכי טובה שהייתה בתוכנית". דובי פרנסס וה-KikFin | צילום: מתוך "הכרישים", קשת12

"היא צודקת, הייתי מאוד פזיז", מודה מינס, "זאת פעם ראשונה שאני עומד מול אנשים במעמד כזה. לפני שנכנסתי אליהם כמעט מתי מרוב התרגשות, הבטן התהפכה לי והייתי בצמרמורות. נכנסתי למדיטציה, עצמתי את העיניים 20 דקות ולא נתתי לאף אחד להפריע לי ולהסיח את דעתי. כשנכנסתי לחדר הסתכלתי על המצלמה ונלחצתי ממנה, אבל כשראיתי את הבעות הפנים של הכרישים אוטומטית נרגעתי. כשאתה מסתכל על אנשים בעיניים אתה מבין שהם בדיוק כמוך".

איך זה מרגיש כשחמישה כרישים רבים עלייך?
"מאוד התרגשתי. פניתי להרבה מאוד משקיעים לפני זה ואני יודע מה זה לקבל תשובה חיובית או שלילית. התגובה שלהם הייתה חותמת מול כל המדינה על מה שעשיתי בשלוש השנים האחרונות. כשזהר אמר שהוא מתחיל להעלות אבק ויסמין חתכה אותו פתאום, ממש ראו דם על הקירות. נכנסתי ללופ של לחץ, וכשדובי הציע חשבתי על הפעמים שהוא נתן הצעה רעה יותר ככל שהזמן עבר. החלטתי לסגור איתו במקום".

KikFin (צילום: מתוך "הכרישים", קשת12)
מהפכה בעולם הגלישה. KikFin | צילום: מתוך "הכרישים", קשת12

מאז חתימת העסקה עם פרנסס, AlfaSurf נמצאת בצמיחה מרשימה וקוטפת הישגים. "הרחבנו את הצוות לארבעה מהנדסים ומנהל מוצר ויש לנו כבר שיתופי פעולה עם בתי ספר מהארץ", מספר מינס, "אחרי התוכנית התקשרו אליי מפורטוגל, אוסטרליה וארצות הברית והם משתוקקים שנשלח להם את המוצר ונתחיל לעשות פיילוטים בבתי ספר. כדי לספק את הדרישה הזאת לבתי הספר בעולם, קנינו תבניות בשביל 200 יחידות ראשונות. המוצר מוכן לייצור אנחנו בונים בימים אלו את פס הייצור בסין".

"ממש לא מזמן קיבלנו פטנט Utility באוסטרליה, שזה לא ייאמן. צעקנו, כל הצוות במשרד, לא האמנו שזה קרה. הפטנט רחב, זה לא על כפתור או קליפס אלא על מדחף תת-ימי שמתחבר במיוחד לגלשן גלים. מי שירצה להעתיק את זה יצטרך לעשות משהו שונה בתכלית ממה שאנחנו עושים ואז זה כבר לא יהיה הידרודינמי, לא ייתן את אותו האפקט. זה מאוד מרגש. קיבלנו פטנט גם בישראל ואישור על חיפוש בינלאומי PCT. החיפוש הזה יגדיל לנו את הסיכויים לקבל גם באירופה, ארצות הברית ושאר העולם".

איך העבודה עם דובי?
"העבודה מולו התחילה כשעשיתי הדגמה של המוצר לאשתו בחוף בתל אביב. רוני נהנתה מזה. מישהו שעבר בחוף ראה אותנו באמצע ההדגמה ושאל את רוני מתי ההמצאה המדהימה הזאת תצא לשוק. זה היה מטורף. משם התחלנו את השיח וההתקשרות היותר מעמיקה, שקרתה אחרי בדיקות מעמיקות וארוכות של החברה, הפטנטים והמוצר. יש לדובי תרומה ענקית לחברה ולמותג שהולך להיות עכשיו בכל העולם".

מה התוכניות להמשך?
"המותג צפוי להתמקד בשוק הגלישה ובהמשך נוציא חיבורים גם לצלילה. אנחנו קוראים לזה המוצר הראשון שמחבר בין שוק הגלישה לשוק הצלילה. אנחנו רוצים לחדור לארצות הברית ומיד אחר כך גם לאוסטרליה, כבר בקיץ של 2023. אחרי שנשתלט על שוק הגלישה ונהיה בכל בית ספר לגלישה בעולם, נרצה להיכנס גם לשוק הצלילה ולשים גם שם את החותם שלנו. בגלל שאושר הפטנט באוסטרליה אנחנו יכולים לייצר גם מוצרים גדולים יותר שיתאימו לקיאקים וסירות קטנות. השמיים הם הגבול, או יותר נכון הים הוא הגבול".

_OBJ

איזה טיפ יש לך לצופים צעירים שראו אותך בתוכנית ורוצים גם כן להגשים חלום ולהצליח כמוך?
"ברגע שאתה עושה משהו שאתה אוהב אותו ומאמין בצדקת הדרך, אתה יודע איך לנטרל הרבה מאוד בעיות ולהביא פתרונות".

יש לך חתיכת אמביציה.
"צריך להאמין במה שאתה עושה עד הסוף וגם אם הלכת בדרך לא נכונה, תהיה עדיין בתנועה ואם צריך תשנה כיוון. החלפנו חמישה אבי טיפוס, נאלצנו לעשות רביזיה מחודשת לכל המוצר. זה לא נורמלי, אבל השינויים החליקו למהנדסים ולי בגרון כי היינו בתנועה כל הזמן. רצנו, זזנו, אף פעם לא עצרנו ואמרנו - אוקיי, עכשיו אנחנו תקועים, מה לעשות? חשוב לשמור על מוח גמיש. לא להירתע משום אתגר, גם אם האתגר הוא להבין הסכם מאוד מסובך עם חברת פיתוח או רישום פטנטים. למדתי כל כך הרבה בשנים האלה, בחיים לא אחזור להיות מי שהייתי בעבר".

איך התגובות מאז שידור הפרק?
"בגדול, רציתי לצבוע את הטלפון בכחול ולזרוק אותו לים. לא הפסיקו לצלצל ולשלוח הודעות. אני לא בן אדם של סושיאל, די חי בין האוזניים שלי, בתוך הראש. לא ידעתי איך להתמודד עם פיצוץ ההודעות, המיילים והטלפונים שקיבלתי מיד אחרי התוכנית. יש הרבה מאוד פרגונים והצעות מאנשים מכל המדינה ומהעולם. לקח לי קצת זמן להתמודד עם זה, הדבר הראשון שעשיתי זה להשאיר את הטלפון בבית וללכת לים - אלא שמסתבר שגם שמה התחילו להכיר אותי. זה לא היה כל כך פשוט, אבל משער שזה דבר חיובי".