איש העסקים המצליח, אורן דוברונסקי, יחזור הערב (שלישי, אחרי החדשות, ערוץ 12) לכס המשקיע בעונה החדשה של "הכרישים". מה שמותר לנו לגלות על עונת המיליונים, זה שיזמים צעירים רבים יגשימו חלום עם כמה מההשקעות הגדולות ביותר שעשו הכרישים אי פעם, כולל הצעה אחת מטורפת שתעמוד על לא פחות מחמישה מיליון שקלים.

דוברונסקי עמד בראש חברת "הוטבר" שפיתחה את סרגל הכלים הראשון בעולם. החברה עשתה אקזיט ענק שהפכה את הכריש למיליונר. מאז, ממשיך דוברונסקי להקים חברות ולהשקיע בסטארטאפים המוערכים במיליארדים. הוא הקים בעמק הסיליקון רשת חומוסיות מצליחה בשם Oren's Hummus שהביאה את בשורת האוכל הישראלי לבירת הטכנולוגיה העולמית, ולאחרונה הקים עמותה חדשה בשם ClearGiving.

בשיחה עם גלית גוטמן ויואב לימור, סיפר דוברונסקי כי לעונה הזאת של "הכרישים" הגיעו יזמים מוכנים ובשלים יותר. "בעשר השנים האחרונות הדברים מתקדמים כל הזמן, יש תחומים חדשים וחדשנות. בתוכנית השנה ראינו דברים שלא ראינו בשנה שעברה. יזמים עם רעיונות יותר מבושלים, חלקם עם חברות שכבר עובדות ומכניסות רווחים. אנחנו רואים התבגרות של הסטארטאפים שבאים אלינו כדי לגייס כסף".

דוברונסקי פוגש באופן קבוע יזמים מכל רחבי העולם, אבל לישראלים יש יתרון ברור על פניהם. "אני גר 20 שנה בארצות הברית, מתוכם ב-13 השנים האחרונות בעמק הסיליקון. אי אפשר להשוות את הישראלים לעומת העמים האחרים. הישראלים מאתגרים הכל ולא מקבלים שום דבר כמובן מאליו. הם חיים טוב מאוד עם הלא נודע, עם חוסר הוודאות. כשאתה שם עמים אחרים במצבים של אי ודאות הם אומרים, 'רגע, מה, איך עושים את זה?'. ישראלים, אם אתה זורק אותם - הם בסדר, גם אם הם לא יודעים כלום על הדברים האלה".

אורן דוברונסקי (צילום: טל גבעוני)
מוכן להשקעות חדשות. אורן דוברונסקי | צילום: טל גבעוני

אנחנו גם אלופי העולם בקיצור תהליכים.
"אנחנו נמצאים עכשיו בתקופה כל כך משמעותית בעיניי בהיסטוריה האנושית, שבה כל כך הרבה דברים מתקדמים מהר בעזרת הטכנולוגיה. לישראלים יש יתרון, הגישה המאוד כאוטית הזאת של חתול שמסתדר, זה בא לטובתנו".

בעולם מחפשים ביזנס, הישראלים מחפשים אקזיט. הם רצים מרתון, אנחנו רצים ספרינט.
"ישראל עשתה שינוי מאוד גדול, אנחנו לומדים מהר. לפני 20 שנה היו אומרים - ישראלים רק רוצים לעשות סטארט-אפ ולמכור, אבל היום יש לא מעט חברות ששוות מיליארדים ונשארות פה. הן יוצאות להנפקה ולא מוכרות את עצמן 'בזול', כמו שתמיד האשימו אותנו. יש הרבה חברות מציינות בנאסד"ק".

כאמור, באחרונה החלה פעילותה של עמותת ClearGiving שייסד דוברונסקי. "העמותה באה מתוך צורך שלי. כשהתחלתי לתת כסף לנזקקים, הרגשתי שאין מספיק שקיפות ושאני לא יודע בדיוק לאן הכסף הולך. אף פעם לא ידעתי כמה אחוזים הולכים לאופרציה וכמה לתרומה. החלטתי שלא ייתכן שבעולם המודרני שלנו אין פיתרון לזה, אז הקמתי את ClearGiving. העמותה חורטת על דגלה את הרעיון שאת כתורמת תדעי בדיוק לאן הכסף הולך, מאה אחוז מהכסף יילך למשפחה שתבחרי. יש מאות משפחות שקיבלנו אותן מהרווחה, זה כמובן אנונימי ולא יודעים מי הן. כל הכסף מגיע אליהן בצורת תלושי מזון. בעינינו זו הדרך להביא תרומה לעולם שלנו".