מבחינת הילד, הבית מהווה מעין מדינה קטנה, מדינת אם. חשוב לזכור ולהבהיר שגם במדינה זו יש אזרחים שזה בעצם כל באי הבית, ויש חוקים, גבולות והנהגה שהם בעצם ההורים. בתור בעלי הסמכות אנחנו יכולים להחליט איך הבית שלנו יתנהל, האם זה יקרה בצורה דיקטטורית בה הורים אומרים מה לעשות והילדים מצייתים, מודל שהיה מקובל בעבר ויש חברות שמרניות שעד היום מתנהלות כך. או באופן יותר דמוקרטי, שאומר שהילדים הם שווי ערך לנו כהורים, ולכל בני האדם. כשהבית הוא דמוקרטי הילדים הם דמוקרטים, וילדים שיודעים מה הזכויות שלהם מבינים בדרך כלל גם מה החובות שלהם. אמנם את אבא ואמא אי אפשר להחליף כל 4 שנים אבל יש כמה ערכים דמוקרטים שחשוב שיהיו בבית.

מה החשיבות של ערך הבחירה?

כמו שבמדינה דמוקרטית לאזרחים ניתנת זכות הבחירה גם בבית חשוב שתהיה לילד אפשרות בחירה. ילד שההורה מתחשב בבחירתו, ינהל הרבה פחות מאבקי כוח עם ההורה כי הבחירה מאפשרת לו להרגיש משמעותי, חשוב, שמכבדים אותו ומקשיבים לו.

איפה נאפשר לילדים לבחור?

מומלץ להחליט על אפיזודות יומיומיות, בהם אפשר לתת חופש בחירה לילדים ובכך להימנע ממאבקי כוח מעייפים.

בחירות של בוקר:

אין הורה שלא מכיר את המאבק הבלתי נגמר בו הילד אנחנו מוציאים בגד אבל והילד לא רוצה ללבוש אותו והמאבק לעיתים גורם לנו לאחר לגן, לבית הספר ולעבודה. מאבק מסוג זה יכול להיחסך בקלות על ידי מתן זכות בחירה. הילד יכול לבחור בעצמו מתוך מספר אפשרויות בחירה שנותנים לו. כמו שאנחנו לא בוחרים כל מי שבא לנו לראשות הממשלה אלא בוחרים מתוך כמה מועמדים, כך גם לא נפתח את הארון ונאפשר לילדים בחירה חופשית לגמרי, אבל כן נוציא להם שלוש אפשרויות מתוכן יוכלו לבחור לבד מה הם ילבשו. מדובר בעניין קטן שעושה הבדל גדול- הילד ירגיש שכיבדו את הרצון שלו ויביע פחות התנגדות. אני מציעה לעשות את זה כבר בערב לפני שהולכים לישון כדי למנוע לחץ בבוקר.

בחירות של אוכל:

הרבה פעמים אנחנו נלחמים עם הילדים על אוכל- אנחנו משקיעים, מבשלים ואז הם לא רוצים לאכול ואנחנו גם כועסים וגם דואגים מכך שהילדים לא יאכלו. גם כאן ניתן לאפשר חופש בחירה ממספר אפשרויות. אפשר לפתוח יחד את המקרר, ושבכל יום הילדים יבחר מתוך כמה אפשרויות רלוונטיות.  ברגע שהם יודעים שהם אלה שבחרו את האוכל, זה מפחית את כל ההתעסקות סביב העניין והאכילה תהיה יותר נכונה ורגועה יותר. הבחירה למעשה יוצרת שיתוף פעולה ומנטרלת מאבקים.

בחירות של שבת:

אפילו הטיול בשבת יכול להיות דמוקרטי, כל מה שצריך לעשות זה לנהל דיון או אפילו משחק דמוקרטי. אפשר להכין רשימה של אפשרויות לטיולים ביום שבת, לדוגמה דרך ציורים שהם יוצרים. מונים בפניהם את אפשרויות כמו ים, בריכה, גן שעשועים וכדומה, שמים את כל הציורים בקופסה וכולם יחד פותחים ובודקים לאיזו פעילות יש הכי הרבה ציורים. כמובן שהפעילות שזכתה בהכי הרבה ציורים תהיה הנבחרת לשבת הקרובה.

יד של ילד מציירת (צילום: istockphoto)
ילדים מצביעים: כל אחד והקלפי שלו | צילום: istockphoto

מה לגבי הסמכות ההורית?

כמו שלא בטוח שהמפלגה שאנחנו מצביעים לה תהיה זו שתיבחר, כך גם לא תמיד ההצעה של הילד תתקבל, אבל הוא עדיין ילמד מכך להתמודד גם עם תסכול. שוויון ערך לכל בני הבית זה חלק בלתי נפרד מדמוקרטיה וההרגשה שכולנו שווי ערך. כל מה שקשור לשוויון מעלה הרבה שאלות אבל  חשוב לזכור שזה לא אומר שדעתו של ההורה והילד נחשבת באותה המידה, ההורה עדיין הוא בעל הסמכות. עדיין הדמוקרטיה הביתית יוצרת שוויון מסוים בין כל בני הבית. דרך המשחקים הילד לומד מהי דמוקרטיה הרוב הוא המחליט וגם לומד מהי מעורבות. היום בבית מחר בקהילה, במדינה, לכל אחד יש יכולת השפעה

ומה קורה מחוץ לבית?

הרבה הורים מקטרים על סבא וסבתא ועל כך שהם מרשים דברים שלא תמיד מקובלים לפי החוקים שלנו. צריך להבין- כל בית והחוקים שלו, כפי שכל מדינה והחוקים שלה. אם העבירות מתבצעות בבית של סבא וסבתא זה בסדר כי אלו החוקים שלהם וילדים יודעים לעשות אבחנה בין מה שמותר בבית שלהם לבית של סבא וסבתא והם עושים את זה מצוין. אז אל דאגה תאפשרו לסבא וסבתא לעשות את העבירות והחטאים הקטנים האלה זה הכיף שלהם.

לגזור לשמור:

  • ילד שההורה מאפשר לו בחירה ינהל הרבה פחות מאבקי כוח
  • אפשרות הבחירה מלמדת את הילד עצמאות ואחריות אישית
  • תנו לילד לבחור לעצמו את הבגדים מתוך 3 אפשרויות
  • תנו לילד לבחור לעצמו את האוכל מתוך מספר אפשרויות
  • כל בן בית מציע פעילות לשבת ושם פתק בקופסה, הרוב קובע
  • קחו אתכם את הילדים לקלפי ושתפו אותם בחוויה

 "חשבון משותף"- א'-ג', 15:45

 >> לעמוד הפייסבוק של  תמונה משפחתית