בפינה הימנית סדר פסח אשכנזי במיוחד, מלא בעקיצות ומאכלים חיוורים. בפינה השמאלית הסדר הספרדי, עם המון ילדים קטנים בכל פינה ופולים בשלל צורות. הקרב מתחיל - איזה סדר שווה יותר? ביקשנו ממספר אנשים לתאר לנו איך זה נראה אצלם: מה יש לאכול? מה מעצבן? מה כיף? והאם הסטיגמות נכונות? 

הצד האשכנזי

מסתבר שזה אמיתי - הסדר האשכנזי נראה כמו שהוא נשמע. המאכלים הם בצבע אפור. על שולחן החג ניתן למצוא גפילטע פיש, צימס (גזר מתוק), לשון פרה מבושלת ומרק עם קיינדלעך זה חובה כמובן. הסדר האשכנזי לרוב לא מגיע לסטנדרטים מפלצתיים ומונה כ- 20 אנשים לכל היותר, המורכבים לרוב ממשפחה גרעינית בלבד. ומה קורה כשהמשפחה מתרחבת ונאספים עוד ילדים סביב השולחן? הסדר מתפצל וכל משפחה עושה לביתה. כי למי יש כח לכל ההמולה הזאת? אנחנו הרי רוצים שקט ושלא יבלבלו לנו את המוח יותר מדי.

לרוב, ברגע שנגמר סדר הפסח, נגמרות החגיגות ואין אירועים הממשיכים הלאה לחול המועד. ומה לגבי משפטים אייקונים כמו: לא אכלת כלום, אתה נראה חיוור או טעים לכם? הם משפטים שאכן נתקלים בהם לא מעט. אבל ככה זה סדר הפסח, אנחנו כבר ננוח בקבר. 

מה עוד? אל תטעו, גם בצד האשכנזי יודעים להינות ולעשות שמח, אבל במידה, ועם לא הרבה אנשים, ורק לזמן מוגבל.

בשורה התחתונה: סדר נינוח על גבול המשמים, ואל תבלבלו יותר את השכל.

סברי מרנן בדקה (תמונת AVI: mako)
מזהים באיזה סדר פסח מדובר? | תמונת AVI: mako

הצד הספרדי

פחות מ-30 אנשים סביב שולחן החג זה עלבון. ככל שיש יותר ילדים הסדר יותר חי ועם השנים רק הולכים וגדלים. בתחום האוכל ניתן למצוא בשרי צלי, דגים חריפים ופול, המון פול, בכל מיני סוגים ומאכלים: מרק פול, פול עם כמון ופול בסלט.

סדר הפסח נמשך לא מעט זמן, גם כי קוראים אותו מתחילתו ועד סופו וגם כי שרים את כל השירים (חלקם בשלוש שפות שונות). כמו כן, פסטיבל הסדר לא נגמר ביום אחד. הרבה פעמים נשארים לישון והיום שאחרי הוא המשך ישיר של מה שנגמר יום קודם רק באחת בלילה. אה, ויש גם מימונה אצל המרוקאים: מכינים עוגיות כשרות לאורך כל חול המועד, וביום החגיגות, אחרי שנגמר החג, אופים בלי סוף, תולים את השלט המסורתי - תרבחו ותסעדו ומתחילים בחגיגות שמציינות סיום של חגיגות אחרות.

מה עוד? גם המימונה של היום התמסחרה. המסורתיים מציינים כי מימונה אמיתית משמעותה לעבור בין בית לבית כל 15 דקות. מסממני הדור העצלן.

בשורה תחתונה: שמח. למרות ובגלל כל כמות האנשים שיש, כל המרבה הרי זה משובח. אה, ופולים. 

עוד ב"סברי מרנן":

"סברי מרנן": שישי ב-21:30 - שני פרקים חגיגיים ברצף