דבר ידוע הוא שלפחות בתשעים אחוז מהמקרים, סדרות, טובות ככל שיהיו, לא מצליחות לנפק למעריצים שלהן פרק סיום ראוי, כזה שסוגר קצוות בצורה מכובדת ולא רשלנית וחפוזה, כזה שמצליח להצליח, לרגש ולהקסים אותם באותה מידה והכי חשוב – כזה שלא גורם לצופים לצאת מכליהם מרוב זעם. האם "רמזור" תעמוד במבחן? איך אומרים. סמכו על גיסנו.

 הסוף המבאס: סיינפלד

אין תמונה
מבאס אבל נסלח
פרק הסיום של סיינפלד נחשב לאכזבה, ולו בגלל שמסדרה גאונית וחד פעמית כמוה כולם ציפו ליותר. למי שהספיק לשכוח, ג'רי, ג'ורג', איליין וקרמר טסים בטיסה פרטית לפריז. נחיתת חירום בקליבלנד מביאה למעצרם לאחר שעברו על "חוק השומרוני הטוב" ולא הושיטו עזרה לאדם במצוקה. צוות פרקליטים מיומן גייס את כל האנשים בחייה של הרביעייה לטובת עדות אופי, שלמרבה הפלא, הייתה שלילית למדי. לארי דיוויד, שיצר את הסדרה ביחד עם סיינפלד וגם כתב את פרק הסיום, התגונן לא פעם על הפינאלה הבינוני, ומתייחס לנושא מדי פעם בסדרה "תרגיע". אגב, בזמן בו שודר הפרק בחוף המערבי של ארה"ב,דיווחו הפרמדיקים שטיפלו בפרנק סינטרה המנוח, כי הרחובות הריקים סייעו להביא את הזמר בן ה-82 במהירות אל בית החולים. זה אומנם לא עזר לו והוא נפטר באותו ערב, ככל הנראה לא מליקוק מעטפות.

הסוף שובר השיאים: מרחק נגיעה

אין תמונה
זה הסוף, זה הסוף, זהו זוריק
גם הישראלים הקשוחים ביותר נכנעו לסיפור האהבה האסור שהתפתח בין זוריק, בן לעולים חדשים לבין רוחל'ה, בת למשפחה חרדית. שמונה פרקים בסך הכל ארכה הסדרה, אך הצליחה לסחוף אחריה רבים. הפרק האחרון, שעסק בניסיון איחוי השברים של שתי המשפחות ובשידוך של רוחל'ה לאבשלום, החוזר בתשובה, מסתיים באותה חתונה עצובה. זוריק עצמו נמצא הרחק משם, על בניין גבוה, כשהוא זועק את שמה של אהובתו לשמיים. הפרק גרף קרוב ל-36% רייטינג, נתון שיא שהפך את הפרק לדרמה הישראלית הנצפית ביותר אי פעם.  

 הסוף המרתיח: איך פגשתי את אמא

איך פגשתי את אמא - פרק הסיום (צילום: באדיבות yes)
סוף מלא עצבים | צילום: באדיבות yes
את הסיטקום הזה, שבתחילת דרכו היה רענן ובועט וסיים כניג'וס מאוס במיוחד, לא היה טעם לציין לולא פרק סיום הסדרה שהותיר את מעריציה המומים ורותחים מזעם. לאחר שבמהלך כל עונות התכנית חיפש טד אחר אם ילדיו, להם הוא מספר את קורות המפגש – מתגלה בפרק האחרון – אחרי תשע עונות של טרחנת מיינד יו – ש(זהירות ספוילר!) האמא מתה והוא בכלל רוצה לבקש את רשותם לצאת עם דודה רובין, אליה פיתח אובסס במשך שנים רבות. "בגידה", היתה מילה שחזרה לא פעם אצל המעריצים שניסו לתאר את גודל האכזבה. יוצרי הסדרה טענו מצדם כי הסוף נכתב עוד בתחילת צילומי הסדרה וזאת כדי לוודא שהילדים איתן מדבר האבא לא ייראו מבוגרים מדי. 

 הסוף המושלם: עמוק באדמה

מייקל סי. הול (צילום: Alberto E. Rodriguez, GettyImages IL)
מושלם כמעט כמוהו | צילום: Alberto E. Rodriguez, GettyImages IL
סיום מוצלח של סדרה הוא כזה שממשיך להיות נאמן לה מבלי לעגל פינות וכזה בדיוק היה פרק הסיום של סדרת הדרמה "עמוק באדמה". מטבע הדברים, מלבד אהבות, אכזבות ומשברים משפחתיים, היה שזור בסדרה, שעסקה בחייהם המורכבים של משפחה בעלת בית לוויות, גם הרבה מוות, וכך גם בסיומה. אם בדרך כלל סדרה מסתיימת בנקודת זמן מסוימת ומניחה לגיבוריה, ב"עמוק באדמה" הלכו הפוך במשך שש וחצי דקות הופכות מעיים גילינו כיצד כל אחד ואחד מהדמויות בסדרה ימצא את מותו, מי במוות פתאומי וטרגי ומי בשיבה טובה כשהמסר ברור: כולם, כולל כולם, מתים בסוף. גם דמויות פיקטיביות.

 הסוף הרומנטי: חברים

אין תמונה
מושלמים
אומנם אם נציץ בלוח השידורים הישראלי לא ברור מתי בדיוק נפרדנו באמת מרייצ'ל, רוס, ג'ואי, פיבי, מוניקה וצ'נדלר, אבל זה באמת קרה וזה קרה לפני קצת לפני יותר מעשר שנים, במאי 2004. פרק הסיום התמקד בלידת התאומים של מוניקה וצ'נדלר באמצעות אם פונדקאית ופינוי הדירה הכי שווה בניו יורק. אבל עם כל הכבוד להוריים הטריים, הכל סבב סביב סיפור האהבה הכה דרמטי של רוס ורייצ'ל. אחרי ליל אהבים אחרון רייצ'ל יוצאת להגשים את עצמה בפריז. ניעור עצבני מצד פיבי ורוס מחליט להילחם על אהובתו הנצחית. האם היא תשוב לזרועותיו לנצח נצחים? ברור שכן. האם הוא יבגוד בה שוב ויטען שהיו בהפסקה? לעולם לא נדע.  

הסוף המתבקש: החיים זה לא הכל

אין תמונה
אז ביי
הסיטקום הישראלי שגם מחזיק בשיא המקומי: תשע עונות. תשע עונות סחבו גדי ודפנה על גבם את מערכת היחסים הפתלתלה שלהם, שכדי להפיח בה קצת רוח חיים הם אפילו זכו להתגרש, לצאת עם אחרים, להחליט על פרידה סופית ומוחלטת רק כדי לשוב זה אל זרועות זו שנייה לפני שכותרות הסיום עולות בפעם האחרונה. פרק הסיום לווה ביום שידורים מיוחד שכלל בין היתר גם ספיישל של השעשועון "אחד נגד מאה" בהשתתפות אבי קושניר, ענת וקסמן, עידן אלתרמן ויעל לוונטל.

הסוף המרושע: דקסטר

אין תמונה
אהבה של אח לאחות
העונות האחרונות של דקסטר, סדרה שעסקה ברוצח סדרתי מיומן וחובב דם, כאילו התחננו כבר להמתת חסד. סדרות שנגמרות הרבה מעבר לזמנן הם תמיד בזבוז זמן, אבל עונשם של הצופים שלא יודעים להרפות בזמן, הגיע בפרק האחרון של הסדרה (זהירות ספוילר!). אחרי שבעונה הראשונה בחר לחוס על חייה, מחליט דקסטר להרוג לכבוד סיום הסדרה דווקא את הדמות האהובה ביותר, אחותו דברה, כשלאחריה הוא יוצא עם סירה קטנה אל תוך סופה אימתנית, סופה שלמרבה הפלא הצליח לשרוד אותה. וזו היתה התוצאה. סוף גרוע, מחורר כמו תחתונים ישנים, שגרם למעריצים בעיקר להתחרט שלא נטשו אותה הרבה קודם, כשדקסטר עוד היה הרוצח המופלא שהיה. 

הסוף הנתון לפרשנויות: הסופרנוס

טוני סופרנו, גיימס גנדולפיני (צילום: חדשות 2)
Forever James | צילום: חדשות 2
"הסופרנוס", שעקבה אחר קורותיה של משפחת מאפיה מניו ג'רזי, נחשבת לאחת הסדרות הטובות ביותר אי פעם, ופרק הסיום שלה רק הוכיח זאת שוב, לאחר שעורר לא מעט סימני שאלה בקרב קהל המעריצים. עיקר התהייה היה בנוגע לסצינת הסיום (זהירות ספוילר!) שנסובה סביב השאלה האם הבוס טוני סופרנו נרצח בסוף או לא, כיוון שהסדרה מסתיימת במפתיע, ללא סימן ממשי, לכאורה להתנקשות. אבל המעריצים, שצפו בפרק שוב ושוב, מצאו רמזים המעידים כי למעשה כל הפרק האחרון הוא לוויה של הבוס הגדול, לדוגמה, טבעות הבצל שמוזמנות לשולחן המשפחה במסעדה, נאכלות בביס אחד, כמו לחם הקודש, צלצול פעמון הנשמע במסעדה שש פעמים, כמו בכנסייה המזמינה את מאמיניה להגיע, ציטוטים מ"הסנדק" ועוד. הדבר היחידי שבטוח, למרבה הצער, הוא מותו בטרם עת ג'יימס גנדולפיני, שגילם את טוני, לפני כשנה.   

הסוף הקלישאתי: שמש

אליעד נחום פרומו (צילום: גיא בן-גד)
קלישאה שגדלה לכשרון | צילום: גיא בן-גד
בישראל המשימה ליצור סיטקום טיפוסי שיחזיק מעמד לאורך זמן אינה פשוטה כלל. אחת הסדרות הבודדות שעמדה במשימה בכבוד היא "שמש", קומדיה על נחום שמש (צביקה הדר) בעל מסעדה בשם "אימפריית השמש", אהובתו אתי (גלית גיאת, חברים כמו עוגן וששי וכמובן בר הקטן. "שמש" האהובה החזיקה שש עונות על המרקע. פרק הסיום שלה כלל כמה אלמנטים קלאסיים במיוחד: חתונה (של טנצר המניאק וצילה הפקחית), מוות (של שמש עצמו לאחר שחטף עציץ בראש), חזרה מהמתים (ברור ששל שמש), הריון משמח וכמובן שיר סיום שכולו הפי אנד אחד גדול.

 הסוף הסחבקי: עספור

סיום עספור - עוז זהבי ושלום (צילום: אלעד דיין)
מסוחבקים | צילום: אלעד דיין
הדרמה הקומית עספור הפכה לצפיית חובה במהירות מרשימה. היא עסקה בארבעה בחורים, חברים טובים עוד מילדות, ובניסיונות שלהם להתקיים, לאהוב ולעשן ולמכור סמים קלים מבלי להסתבך יותר מדי. כל אלה תובלו בסלנג ייחודי, סצינות שהפכו לקאלט ודמויות שנכנסו לפנתיאון. העונה השנייה של הסדרה הייתה דרמטית בהרבה, אבל עדיין זכתה לתהודה. בפרק האחרון, מנסה החבורה להימלט מאירופה בחזרה לארץ לאחר שנחשדו כסוכני מוסד. הרביעייה סוגרת קצוות מול האנשים היקרים להם ובפרט מול הנשים שלהן. רגע לפני הסיום, אחרי עוד מוות בטוח, מפתיע מוטי את חבריו ומודיע שמכר את מתחם האוטובוסים הנייחים שלהם וכן, הוא הולך לדאוג לכולם.

זהו, גם אנחנו הגענו לסוף. אז לאיזו הגדרה ייכנס מחר הפרק לדעתכם, ומה מכין לנו אדיר כמתנת פרידה? אתם מוזמנים לטקבק לנו איחולים, ברכות, וציפיות לקראת הפרק האחרון.

"רמזור", פרק סיום העונה, חמישי אחרי "יצאת צדיק"

>> בואו להתכונן לפרק הסיום עם כל עונות הסדרה