בחודש דצמבר 2022 קיבל צחי הנגבי שיחת טלפון מחברו הקרוב, ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם הצעה חסרת תקדים שהוא לא יוכל לסרב לה: להתמנות לתפקיד ראש המטה לביטחון לאומי. בתקופה האחרונה שעוברת על מדינת ישראל, נדמה שלא חסרה להנגבי עבודה בכלל, אך הוא לא נראה מודאג מדי. בריאיון ל"אנשים", הוא שיתף על הקשר הקרוב עם נתניהו, איך קיבל את התפקיד - ויצא בהצהרה מפתיעה בעניין החקיקה והמחאה.

"אני זוכר את הטלפון מנתניהו. הוא שאל: 'יש לך עניין להיות ראש המטה לביטחון לאומי?'. התשובה הייתה: 'זאת הגשמת כל החלומות שלי'. כל יום פה אני מרגיש שאני עושה יותר ממה שעשיתי בכל 35 השנים שלי בכנסת ישראל", שיתף הנגבי על הרגע בו הבין שלמרות מיקומו הנמוך בפריימריז, הוא יזכה לתפקיד משמעותי בכל זאת, גם אם לא בין כותלי הכנסת.

איך הרגשת כשהציעו לך את התפקיד?
"הייתי די מופתע. עסקתי בפוליטיקה כל החיים ומעולם לא הגיע למל''ל מישהו מהפוליטיקה, אני הראשון".

צחי הנגבי (צילום: מתוך "אנשים", קשת 12)
ראש המטה לביטחון לאומי הראשון שמגיע מהפוליטיקה. צחי הנגבי | צילום: מתוך "אנשים", קשת 12

איך זה באמת שאתה הראשון וזה לא קרה לפני?
"לא יודע. יוזמה יצירתית של ראש הממשלה, הוא קיבל החלטה לא מסורתית. לא שאלתי אותו מה הוביל אותו להחלטה הזאת, שהיא חריגה".

בימים אלו, מצבה הביטחוני של מדינת ישראל מעורר דאגה בקרב לא מעט בכירים בצבא ובמשרד הביטחון. הגנבי נמצא בתפקיד מכריע ומשמעותי מאוד בכל הקשור לביטחון המדינה, אך למרות זאת כשמונה להיות ראש המל"ל, לא כולם הבינו במה מדובר. "כשמוניתי, קיבלתי המון טלפונים שבירכו אותי על היותי ראש קק"ל, לא הכירו מה זה. כל דבר שראש הממשלה עוסק בו בתחומי חוץ וביטחון, כדי לטייב את תהליך קבלת ההחלטות שלו, יש לו גוף שצריך לעזור לו. כדי שכשהוא יבוא לדיון המסכם שבו הוא מחליט, הוא כבר יהיה עשיר במידע על מה נכון לעשות", מסביר הנגבי את תפקידו.

איפה מתכנס הקבינט?
"עשרים מטר מימיננו. אני מנהל את הישיבות, מכין את סדר היום, מתאם עם ראש הממשלה את המועדים".

יש לך נגיעה לסעודיה, חיזבאללה, איראן וארה"ב?
"מאוד. אין אות בא'-ב', שאין בה לפחות שישה או שבעה דברים משמעותיים שאני עוסק בהם".

האיש הקרוב ביותר לנתניהו, עומד לצידו כבר שנים ארוכות. כשהוא מספר על הקשר ביניהם, הוא לא חוסך ברגשות נוסטלגיים: "היחסים ביני לבין נתניהו הם מעבר לחברות, אנחנו 40 שנה הולכים ביחד. הייתי ראש המטה שלו כשהוא התמודד לראשונה לראשות הליכוד ב-1993. אבל היחסים הם בעיקר ברמה שאני רואה בו מנהיג דגול". בספרו אף פרסם הנגבי פרק שלם המפרט על קשריו עם נתניהו ופועלו, וקרא לו על שם הסלוגן המפורסם: "ביבי טוב ליהודים".

נתניהו והנגבי (צילום: מתוך "אנשים", קשת 12)
הנגבי ונתניהו. עובדים יחד כבר 40 שנה | צילום: מתוך "אנשים", קשת 12

מונית לתפקיד בגלל הקשר הארוך שנים הזה.
"אני רוצה לקוות שזה לא הרכיב הדומיננטי במינוי שלי".

פורסם שהוא דרש נאמנות מראשי מל"ל קודמים, איתך הוא לא צריך.
"לא חושב שהוא דרש מאנשים שאנחנו מכירים כמו יוסי כהן, עמידרור, נגל. אולי אמרו, אבל זה לא היה. אני בטוח שלא".

טענה שנשמעת עליו הרבה היא שטובת המדינה לא לנגד עיניו, רק טובתו האישית.
"רק טובת המדינה לנגד עיניו. טובתו האישית הייתה מזמן ללכת לתחומי עשייה שבהם היו מוחאים לו כפיים מבוקר עד ערב ומזמינים אותו לנאום ב-400 אלף דולר. זה מה שהציעו לו בשעתו".

איך אתה מסביר את השינוי בין הדעה שלו פעם על מערכת המשפט לחקיקה שהוא רוצה להעביר היום?
"ראשית, הוא עצר את החקיקה מרחיקת הלכת. יש כוחות שמבקשים ממנו עד היום להמשיך ואומרים: 'נבחרת כדי לשלוט. עם כל הכבוד, יש לך 64 מנדטים, זה מה שאתה צריך לעשות'".

היחסים הקרובים בין נתניהו להנגבי, הגיעו עד לפתחו של בית המשפט, ביומו הראשון של משפט נתניהו. שרי ליכוד רבים, ביניהם הנגבי, עמדו לצידו של ראש הממשלה באחד הנאומים המפורסמים ביותר בהם האשים את התקשורת וגורמים במערכת המשפט בניסיון להעליל עליו תיקים. "שמחתי להיות איתו ברגע קשה של תחילת המשפט. עברתי אותו דבר שנים קודם, אני יודע כמה זה לא נעים ללכת לבד. אני גאה שהייתי איתו ואני מאמין שבסוף יסתבר גם שלא דבק רבב בפעולתו. הוא אמר דברים אמיתיים על הכאב שהוא עובר", שיתף הנגבי.

הוא אמר שתופרים לו תיקים.
"הוא מאמין שתופרים לו תיקים למה קשה לכם להבין את זה?".

בשנת 1982, הנגבי ואשתו היו חלק מהמתנגדים לפינוי חבל ימית שבמצרים, כחלק מהסכם השלום. את התחושות שהוא חווה אז, הוא מקביל אל התחושות אותם חווים היום המוחים כנגד הממשלה, שחלקם החליטו להפסיק את התנדבותם למילואים: "זו הייתה תחושת שבר עמוקה. לאן צועדת המדינה שבגדה בי? ביולי 82' קיבלתי צו להתנדב, לצאת למלחמה ולסכן את חיי. לרגע לא אמרתי: 'אני אלך ואחרף את נפשי בשביל ממשלה שבעטה אותי מימית?'".

צחי הנגבי (צילום: מתוך "אנשים", קשת 12)
הנגבי ואשתו בפינוי חבל ימית במצרים. שנת 1982 | צילום: מתוך "אנשים", קשת 12

הרבה אנשים שיצאו למחאה התנדבו לאורך שנים גם בממשלת ימין. זו לא הממשלה, זה העניין של ההפיכה.
"זה עניין של חקיקה שלהערכתם גוררת אותם לתהום. זה מה שהרגשתי בימית".

כשהנגבי נשאל האם הופתע מעוצמת התגובה ברחוב לחקיקה, הודה: "אני הופתעתי מאוד, לכן מאוד שמחתי כשהבנתי שהתחזיות השחורות של המוחים פשוט לא הולכות להתגשם. לשמחתם, אני בטוח".

אילו תחזיות שחורות?
"שהולכים לדיקטטורה".

זה בגלל המחאה, בגלל אי ההתייצבות.
"חד וחלק. המחאה הייתה הגורם הכי אפקטיבי בעצירת התוכניות המקוריות של הרפורמה המשפטית. זאת עובדה".