ניצב בדימוס אמנון אלקלעי, ראש אגף המבצעים לשעבר במשטרת ישראל, חשף הערב (רביעי) בתוכנית "אנשים" כי המפכ"ל קובי שבתאי שלף סכין ודקר אותו לכאורה ברגלו במהלך דיון בהשתתפות סגל הפיקוד הבכיר בנושא אמצעי לחימה.

אלקלעי ישב בסמיכות לשבתאי, אז מפקד מג"ב, כשלפתע לדבריו שלף סכין. "ידעתי שיש לו סכינים. ראיתי אותו אוחז בסכין, מקבע אותו, ניגש לי לרגל וטאק, דוקר אותה. הסתכלתי עליו ואמרתי לו: קובי, דקרת אותי. המכנסיים נחתכו, זה ממש חדר פנימה. דקירה-דקירה. ראיתי את עצמי חתוך. הוא היה קצת המום".

"המכנסיים נקרעו. קמתי ואמרתי: 'הוא דקר אותי'. כולם צחקו, לא הבינו על מה אני מדבר. יצאתי החוצה, קובי רץ אחריי וחבש אותי. הוא התנצל, התנצל מאוד. הוא נבהל. ראיתי אדם מבוהל", תיאר אלקלעי.

פינו אותך למיון.
"נסעתי לבית החולים הדסה עין כרם, שם תפרו אותי ועשו את מה שצריך לעשות".

אתה מספר את זה בפעם הראשונה.
"לא סיפרתי את זה למח"ש או לממלא מקום המפכ"ל באותה עת. אמרתי לכולם שזו תאונה מביכה. זה באמת מביך, קצין בכיר במשטרה שבא ודוקר קצין אחר ברגל".

אתה טוען שיש פה התנהגות שאופיינית לו.
"אם הייתי יודע אז שזה המאפיין של ההתנהגות, וככה תנוהל המשטרה, בפזיזות, כמו שקרתה הדקירה שלי, אם הייתי יודע שלשם הדברים יילכו - את מבינה היטב שלא הייתי נותן לזה לקרות".

בינואר 2021 מונה שבתאי לתפקיד המפכ"ל. 11 ניצבים פרשו מהמשטרה בתקופתו ובתקופת השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. לדברי אלקלעי, זה ממש לא קרה במקרה. את הביקורת החריפה שלו על תפקוד המפכ"ל, אלקלעי לא חוסך: "זה מראה על פזיזות וחוסר יכולת לבוא ולצפות דברים קדימה".

זה נכון לומר שאם המפכ"ל היה אחר, היית יושב כאן עכשיו עם מדים עליך?
"כן. עזבתי את המשטרה לא בגלל עניין אישי או קידום, אלא בגלל שחשבתי שהמפכ"ל לא מנהל נכון את המשטרה, ואפילו מסוכן. דימיתי את זה אז לאדם שנוסע במהירות גבוהה מאוד בכביש. ככה אנחנו רואים את המפכ"ל, מתפרע בהתנהלות שלו. לפעמים קרו אסונות ולפעמים כמעט אסונות".

אלקלעי שירת במשטרה במשך 32 שנים. הוא היחיד מבין הניצבים שפרשו לאחרונה שהתייצב באומץ מול המצלמה וסיפר מדוע החליט לעזוב את הארגון שהוא כל כך אוהב: "מה שמאוד מאפיין את שבתאי זה אי סדר. כמו כל אדם שנוהג פרוע, יש אי סדר מסביבו. המשטרה נעשתה אוסף של אנשים שאין לה אג'נדה מסודרת, אין לה תהליך מסודר. יש מישהו שמתנהג באופן פרוע ולא מקצועי ואת התוצאות אנחנו רואים".

יש לך תחושה שהמשטרה הופכת להיות יותר ויותר פוליטית, כשאתה רואה את ההתרפסות בפני השר?
"נכון, זה החשש. כשאמרתי שיש פה מאבק, המאבק בדיוק על זה. כל מפקד משטרה נמצא תמיד, או לרוב, במצבים של לחץ פוליטי. תמיד, גם בשיחות בינינו, כל אחד בא ואומר: אוקיי, צריך לשמור על עמידה איתנה. פה, אתה רואה שממש לא".

אתה חושב ששבתאי יקבל את השנה הרביעית?
"לא יודע. אני יכול להגיד דבר אחד: יש שיח בקרב רבים מחבריי, שלא יודעים מה יותר טוב: האם עדיף ששבתאי יישאר למרות המגרעות שלו, או שעדיף שיבחרו אחר. אני חושב שלא זה ולא זה. צריך להטיל אחריות על ממשלת ישראל. כולם חוששים ממי שימנה בן גביר, ובצדק. הציבור צריך לחשוש מזה, מי הדמות שתהיה פני המשטרה".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "ניצב אלקלעי הוא שוטר שתרם תרומה נכבדה, ופרש מתפקידו כתוצאה מחילוקי דעות עם פיקוד המשטרה. אין תופסים אדם בצערו ובמקום להתפלש בוויכוח על גרסאות, שבמקרה הטוב אינן מדוייקות, משטרת ישראל תזכור אותו על תרומתו בשנים אחרות".