סיכום השערוריות של תשע"ב
מהי הפרשה שהסעירה את המדינה?

שנת תשע"ב היתה עמוסה בפרשיות ובשערוריות בפוליטיקה, בבידור, בפלילים וגם בספורט. ראש ממשלה שהתמודד עם שערורייה בלשכתו, בן שהואשם ברצח הוריו וניסה להפליל את אחיו התאום, זמרת שנערך לה משפט ציבורי ברעש גדול נחלצת מהשערורייה בעונש קל, ושר בטחון ורמטכ"ל לשעבר שלא הפסיקו להילחם זה בזה.

מיטב הפרשנים והכתבים של מערכות החדשות בארץ הרכיבו את רשימת הפרשיות הבולטות של השנה. הדירוג המלא יפורסם במשדר מיוחד שישודר ביום שני הקרוב אחרי "ארץ בראשית". עד שייחשף הדירוג, בואו להיזכר בשתיים משערוריות שפתחו את מהדורות החדשות - כניסתו של משה קצב לכלא על אונס ופרשת הרצח המזעזת של משפחת מעוז. מהי הפרשה שהכי הסעירה את המדינה? טקבקו לנו מה דעתכם.

האנס משה קצב נכנס לכלא

אפילו ביציאה האחרונה מביתו כאדם חופשי, משה קצב לא הביע חרטה ולו לרגע אחד. קו ההגנה ההזוי המשיך להיות זהה: "אני הוא הקורבן בפרשה הזאת". מקריית מלאכי עשה קצב את דרכו אל כלא "מעשיהו" שברמלה, שבו הוא מרצה את שבע שנות המאסר שנגזרו עליו בגין מעשי האונס ועבירות המין שבהן הורשע. בכך הגיעה לסיומה, הזמני לפחות, הפרשה המבישה שפרצה לחיינו בקיץ 2006.

"שגרת יומו של משה קצב זהה לחלוטין לשגרת יומם של כל האסירים בכלא. לכאורה הוא לא מקבל יחס מועדף. לכאורה, כי אי אפשר להתעלם מהעובדה שבסופו של דבר, גם הסוהרים וגם לפחות מקצת האסירים נותנים לו איזשהו יחד של כבוד" מסביר משה נוסבאום, כתב משטרה של חדשות 2.

גם מתוך בית הסוהר קצב ממשיך לדבוק בעמדתו ולנפק כותרות. הוא סירב ללבוש את בגדי האסיר הכתומים של שירות בתי הסוהר, ובשל כך נמנעו ממנו הטבות כמו ביקורים וקניות בקנטינה.  כדי להקל על קליטתו בבית הסוהר, שהה קצב בחודש הראשון למאסרו עם השר לשעבר, שלמה בניזרי. אך גם הצ'ופר הזה נגמר כשבניזרי שוחרר בתחילת חודש מרץ.

בסוף מאי זכה קצב לחופשה ראשונה של כשמונה שעות כשיצא להשתתף בחתונת בנו נועם. "כל משחקי החתול והעכבר של משה קצב מול רשויות הכלא הסתיימו כאשר הוא רצה וקיבל את החתונה של בנו. מאז הכל התיישר, מאז משה קצב אסיר לכל דבר" מסכם משה נוסבאום. "כאשר נגיע לזמן שבו תעלה לדיון סוגיית קיצור עונשו בשליש, זו אופרה אחרת לגמרי. אז תיבחן הסוגיה מה עושים עם אסיר שלא מכיר באישומים, בהרשעה שלו ולא מביע חרטה" הוסיף.

>>כל מה שרציתם לדעת על משה קצב

פרשת דניאל מעוז

בספטמבר 2011, לאחר חקירה סמויה שנמשכה כמה שבועות, נעצר דניאל מעוז בחדש לרצח הוריו נח ונורית בדירת המשפחה בירושלים. במהלך המשפט שהתנהל השנה נחשף איך שקע עורך הדין מעוז בחובות הימורים של מאות אלפי שקלים, איך ביים לפני כמה שנים פריצה לבית ההורים וגנב בעצמו כסף ותכשיטים, ואיך החליט ברגע אחד לרצוח את הוריו כדי לזכות בכספי הירושה ותכנן הכל לפרטי פרטים. "גדלה אצלנו מפלצת שהסתירה טוב טוב את היותה מפלצת. לבשה בגדים של עורך הדין, של בן טוב, אינטליגנט וכריזמטי" מספרת תמר מעוז, אחותו של דניאל בראיון לעובדה.

אחיו התאום של דניאל, ניר,  ואחותו תמר ניתקו כל קשר עם האח הנאשם ברצח, אבל הוא סירב להניח להם. כאילו לא די בסיפור על בן שרוצח את הוריו ועל משפחה שמתרסקת יום אחד, קיבלה הטרגדיה הזו תפנית נוספת בעלילה - דניאל וסנגוריו האשימו ברצח את אחיו, ניר. "הפרשה הזאת היא פרשה מטורפת. מתנהלת כמו סרט לכל דבר" טוען משה נוסבאום. "מדובר פה, לכאורה, במשפחה נורמטיבית לחלוטין. ואני חושב שזה די מפחיד. זה המקרה הקלאסי שעליו נאמר 'זה יכול לקרות לכל אחד אחר" הוסיף.

>> לכתבה המלאה על פרשת משפחת מעוז מתוך "עובדה"

אנשים מסכמת את הפרשיות והשערוריות של תשע"ב, יום שני, 8.10, אחרי "ארץ בראשית"