דרור גלוברמן התארח בביתו של העיתונאי, הסופר ואיש השלום אורי אבנרי, ושמע ממנו מה הוא חושב על מצבה של מדינת ישראל: "יצרנו למעשה עם פלסטיני הרבה יותר חזק מכפי שהיה לפני עשר או עשרים שנה. איבדנו כמעט לגמרי את דעת הקהל האירופית", אומר בדאגה אורי אבנרי ומוסיף: "אנחנו רואים עכשיו בפעם הראשונה את האסון הכי גדול שיכול ליפול על מדינת ישראל והוא ההתרחקות של ארצות הברית".

אבנרי, שמעולם לא חשש להגיד בפה מלא את דעותיו לא חס גם על האנשים שניצבים מאחורי הפוליטיקה בארץ. על ראש הממשלה הוא אומר: "הוא פוליטיקאי טוב אך אדם חלול לגמרי, הוא לא נושא שום ערכים, בלי שאר רוח, בלי עומק ובלי רוחניות". 

הצד השני של המטבע

אבנרי עלה לארץ בגיל 10 יחד עם משפחתו האמידה מגרמניה. לדבריו, בתוך פחות משנה בארץ ישראל אביו "הגרמני התמים", ירד מנכסיו ואבנרי ומשפחתו נותרו בקשיים כלכליים. מהר מאד אבנרי התנתק מהעבר ויצר לעצמו תדמית צברית חילונית מובהקת. בשנת 1950, פרסם אבנרי את ספרו "הצד השני של המטבע", בו הוא מתעד את חוויותיו כלוחם במלחמת השחרור, והפך באופן כמעט מיידי לאויב העם: "כתבתי את האמת, רציתי להראות את המלחמה מכל צדדיה, על הרעות ועל הזוועה".

פעולה נוספת של אבנרי שחיזקה את מעמדו כדמות שנויה במחלוקת ועוררה סערה בקרב הציבור הישראלי, היתה פגישה שיזם עם ערפאת בביירות הנצורה במהלך מלחמת לבנון השנייה. על פעולה זו הוא חושף בפנינו, הוא איבד את חלקו בירושה של אמו :"אמא שלי כעסה שבמקום לבקר אותה ביום שישי הלכתי להפגש עם ערפאת אז היא הוציאה אותי מהירושה".   

>> עקבו אחרי "אנשים" גם בפייסבוק

"היינו משלימים אחד את השניה בצורה מושלמת"

לפני כשלוש שנים, במאי 2011, לאחר 58 שנות נישואים נפטרה אשתו רחל. רק כאשר היתה על ערש דווי הוא אמר לה את שלוש המילים "אני אוהב אותך": כשאני שומע את זה בטלוויזיה, בכל הזדמנות, זה כל כך מזויף וחסר תוכן. כל כך משופשף. אבל אמרתי את זה בסוף"

על השאלה מדוע בכל זאת אמר את המילים הנוגעות אחרי כל כך הרבה שנים של סירוב, הוא משיב: "היא הייתה עוד בחצי הכרה, לא יודע אם היא הייתה בהכרה ממש. היא אמרה באיזה מקום שזה היה חסר לה. בהזדמנות כזאת ברגע כזה, בנסיבות כאלה, זה כבר לא משנה".

בספטמבר האחרון מלאו לאבנרי 91 שנים, עד היום הוא יודר מדי בוקר אל הים כדי לשמור על הבריאות וגם כדי להתגעגע לאשתו המנוחה. שאלנו אותו אם הוא חושב לפעמים על יומו האחרון והוא השיב בנינוחות: "אין ממה לפחד זה בסך הכל להפסיק לחיות".

"אנשים"- החל מהשבוע בימים א'-ג', 18:50