הפרשה המכונה "ניסוי האנתרקס" שנחשפה בתחקיר "עובדה" לפני 6 שנים וחצי, הסתיימה השבוע לאחר שבית המשפט פסק כי החיילים המשתתפים בניסוי יפוצו בעשרות אלפי שקלים כל אחד.

אחד מהחיילים שנפגעו מתופעות הלוואי של החיסון הוא יותם דויטש, שבאותה התקופה היה חייל צעיר בצנחנים: "אמרו שזה למען המולדת, שרוצים לחסן את האוכלוסיה בגלל האיום העיראקי ולכן צריך לעשות ניסוי כדי לראות איך אנשים מגיבים", הוא אומר. על אף שהניסוי היה בידיעת והסכמת החיילים, דויטש מסביר שזה נבע מחוסר הבנה של המצב: "הציעו לי להשתתף כשהייתי חודשיים בצבא, "צעיר". הגיוס היה במסגרת קורס חובשים, הושיבו אותנו באודיטוריום יפה עם קפה ועוגה, הגיע קודקוד רציני עם הרבה דרגות על הכתף, שמבחינתך זה אלוהים, אז הסכמה זה עניין יחסי בחיים", הוא מספר

יותם וחבריו חתמו על הסכם סודיות שמנע מהם לערב הורים או קרובים בהחלטתם, וניגשו לקבל את הזריקה הראשונה מתוך סדרה של 7 זריקות: "אחרי הפעם הרביעית נתקלתי בכמה חבר'ה שהיו איתי יחד בניסוי. התחלנו לדבר וראיתי שלכולנו יש תופעות לוואי דומות".

"כשמדובר באוכלוסיה שבויה כמו חיילים צריך לנקוט באמצעי זהירות"

כתב "עובדה", עמרי אסנהיים, מודה שבפעם הראשונה ששמע את טענות החיילים הוא היה קצת ספקן אבל בהמשך ראה דברים שלא הותירו מקום לספק: "ראיתי את הנגעים שלו בעור, הם היו מוגלתיים, די מזעזעים. ואז ראיתי את התיקים הרפואיים והיו שם מחיקות מוזרות ונסיונות טיוחים", הוא אומר. לאחק ששודרה הכתבה במאי 2007, הגיעו למערכת "עובדה" עוד עשרות פניות של חיילים שטענו שהושפעו קשות מהניסוי וסבלו ממיגרנות, בעיות מעיים וגירויים בעור ופה כבר היה ברור שהסיפור גדול יותר ממה שנראה היה בהתחלה.

אסנהיים מבהיר שאת הפרוייקט ניהלו טובי הרופאים והמומחים בארץ אבל בכל זאת, אי אפשר להתעלם מהבעיות שנבעו כתוצאה ממנו: "היו ועדות פיקוח ובקרה ואני לא חושב שאנשים פעלו בזדון אבל הם הלכו רחוק עם כל העניין של בטחון המדינה. כשמדובר באוכלוסייה שבויה כמו חיילים צעירים צריך לנקוט באמצעי זהירות הרבה יותר קפדניים- הם חיילים בתחילת המסלול הצבאי שלהם. תחשוב על צוות לוחמים של יחידת 669 בקורס חובשים אין מצב שמישהו יסרב".

הבוקר של קשת, רביעי עד שישי ב- 06:45, ערוץ 2