לרגל בר המצווה של יוסף סידר הקטן, ביימה אמה ציפי סידר את בני המשפחה במחזמר "יוסף וכתונת הפסים". מאז התעקשו בני משפחת סידר על בימוי מחזמר בכל אירוע. "החיים הם קומדיה מוזיקלית, באמת" מודה אימו של יוסף סידר, ציפי.  "כשאמות, הילדים שלי יעשו מחזמר בלוויה שלי, הם כבר יודעים איזה שירים" הוסיפה.

ילד בר המצווה הירושלמי שהקפיד למלא אחר הוראות הבימוי של אמא ציפי גדל מזמן והפך בעצמו לבמאי, במאי הסרטים המצליח ביותר בארץ. בטקס האוסקר 2012, יצעד יוסף סידר בפעם השנייה בחייו על השטיח האדום. אם ירצה השם, אולי הוא יזכה בפסלון המוזהב על סרטו "הערת שוליים".

>> כל מה שרציתם לדעת על יוסף סידר

ניו יורק - ירושלים - ניו יורק

יוסף סידר נולד בשנת 1968 בניו יורק, הבכור בין שישה אחים ואחיות. אימו מטפלת בדרמה ואביו, הפרופסור חיים סידר הוא חתן פרס ישראל לחקר הביולוגיה. כשיוסף היה בן 6, עשתה משפחת סידר עליה והשתקעה בירושלים. כבר בבית הספר היסודי הלכו הוא וחבריו לבני עקיבא, מקום שישמש יום אחד כבסיס לסרטו השני של סידר "מדורת השבט". בתיכון המשיך לישיבה היוקרתית "נתיב מאיר" בבירה.

בצבא שירת כלוחם בגדוד 890 של הצנחנים ורצה להתקבל לקצונה אך נדחה. בניסיון לשנות את רוע הגזירה, הגיע עד לביתו של מתן וילנאי, אז ראש אגף כח אדם במטכ"ל, אבל ברגע האחרון לא דפק בדלת. כשהתחרר מצה"ל רצה להירשם לבית הספר לקולנוע "סם שפיגל" אך לא התקבל. סידר טס לארצות הברית אחרי שבאוניברסיטת NYU דווקא כן מזהים את הכשרון שלו. בתום לימודי הקולנוע הוא שב לארץ ופוגש בחתונה של חבר את העיתונאית ורד קלנר. השניים מודיעים על כוונתם להינשא ביום העצמאות של שנת 99' בדיוק כשהאב, הפרופסור חיים סידר, מקבל את פרס ישראל לחקר הביולוגיה.

בני הזוג סידר מתגוררים כיום בתל אביב עם שלושת ילדיהם. לאחר הנישואים, סידר מתמסר לעבודה על סרטון הראשון - "ההסדר", שיצא בשנת 2002 לאקרנים. הסרט, שמטפל ביחס שבין הצבא לבין הציבור הדתי, גרף שישה פרסי אופיר. "לקח לו ארבע שנים של השפלה, לא היה בן אדם עם כסף שהוא לא פנה אליו" מספרת אימו, ציפי סידר. בין היתר נעשתה פנייה לדוד האהוב מויש, גיסה לשעבר של ציפי סידר, או בשמו המוכר, משה טלנסקי שעומד במרכז פרשת המעטפות של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

הצלחות קופתיות גדולות

ארבע שנים לאחר מכן עולה בקולנוע הסרט "מדורת השבט", אשר במרכזו נמצאת משפחה דתית שמנסה להתקבל לגרעין של גוש אמונים המייסד התנחלות חדשה בשומרון. למרות הביקורת שעורר בקרב ציבור המתפללים, הוא זוכה להצלחה קופתית גדולה. סרטו השלישי "בופור", המבוסס על ספרו של רון לשם, "אם יש גן עדן", מתרחש במוצב בלבנון ומתרכז בחיילי צה"ל, זמן קצר לפני הנסיגה. בשנת 2008, הוא מועמד לפרס הסרט הזר בטקס האוסקר.

במקום לנסות את מזלו בהוליווד, סידר בוחר ללכת בכיוון ההפוך. "יום אחד יוסף בא ואמר לי  שהוא חושב לעשות סרט על יחסי אב ובן ולשתול אותו בחוג לתלמוד" מספרת ד"ר חנה פרידמן, חוקרת תלמוד, חברה של הזוג סידר. "הוא נתן לי איזה בריף של המהלך העלילתי, מקסימום יהיה לך פלוף" סיפר חברו ג'קי לוי. הסרט, "הערת שוליים" רחוק מלהיות כשלון, אחרי שהסרט התקבל לפסטיבל קאן וזוכה לפרס התסריט הטוב ביותר. קשה לפספס את הדמיון בין התחרות בין הגברים למשפחת שקולניק בסרט, לבין המציאות: "כשאוריאל מרגיש שהאבא מבקר אותו, אולי זה החרדות של יוסף על איך שאבא שלו תופס אותו" מספרת ד"ר חנה פרידמן.

"קשה לו יותר מכולם עם ביקורות"
למרות ההישג הבינלאומי העצום, סידר עדיין זקוק לחיזוקים ומתקשה לעיתים להתמודד עם ביקורת. מבקר הסרטים שסידר לא מחבב במיוחד הוא אורי קליין. מערכת היחסים בין המבקר למבוקר הגיע לפיצוץ בראיון לעיתון הארץ. "אני לא מכיר אף במאי בעולם שאוהב ביקורת" מספר יאיר רוה, מבקר קולנוע "סינמסקופ". "נדמה לי שלסידר יותר קשה יותר מכולם" מוסיף.

אבל האקדמיה האמריקנית לקולנוע אוהבת את הסרט האחרון של סידר והיא הודיעה על מועמדותו בפעם השנייה לפרס הסרט הזר. הפעם מעוררת ההתמודדות עניין בכל העולם, גם בשל העובדה שבאותה הקטגוריה בדיוק יצעד על השטיח גם במאי הסרט האיראני עטור השבחים, "פרידה".

גם אימו של סידר, ציפי, טסה ללוס אנג'לס לכבוד טקס האוסקר אבל חסר לה דבר אחד - כרטיס כניסה לטקס. "כתבתי מכתב לשמעון פרס שיעזור לי לארגן כרטיסים. אולי זה קצת חוצפה, אבל אני רוצה לחבק את בני" מודה ציפי סידר.

>> כל מה שרציתם לדעת על יוסף סידר

אנשים, ראשון-שלישי ב-18:50