האם רצח יצחק רבין שינה את המדינה?

שש עשרה שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, אחותו הצעירה רחל יעקב מתגעגעת אליו יותר ויותר בכל יום. דורון צברי נסע לבקר אותה בביתה שבקיבוץ מנרה, והיא מוציאה מהבוידעם מכתבים ששלח לה אחיה הגדול לפני עשרות שנים, במהלך שירותו בפלמ"ח. "מעל ראשינו הייתה עננת היתמות. היינו כמו כל הילדים, שיחקנו אבל לא דיברנו על זה. יצחק היה מופנם וסגור. הוא לא כל כך דיבר על הרגשות שלו" מספרת רחל רבין יעקב.

אין תמונה
רחל, אחותו הקטנה של יצחק, כבר בת 86 עדיין מתרגשת להיזכר בילדותם המשותפת וגם בחלוף 16 שנים מאז הרצח ששינה את מדינת ישראל, ברור לה לחלוטין שיגאל עמיר ניצח.

"אם אתה רואה את התמונות שהיו אז בכיכר ציון - המונים שאגו 'בדם ואש את רבין נגרש', ביבי ושרון עמדו על המרפסת. אני כל הזמן הייתי בחשש. חשבתי עד לאיזו רמה אנשים יכולים להגיע" מודה רחל. הצעדים שהתחילו אז עשו תפנית למה שהיום המחאה החברתית רוצה, למה שאנחנו מתפללים למען השלום. אני מאמינה שהכל היה אחרת. הייתה אווירה אחרת בארץ הזאת והייתה תקווה גדולה - את זה רצחו" הוסיפה.

הזכרון
"אני חושבת שכן יזכרו את יצחק רבין בעוד עשרים ושלושים שנה, אבל אני לא יודעת להגיד איך. הייתי רוצה שיזכרו אותו כאחד מדור שחלם על המדינה ועשה הכל כדי שהיא תקום. נלחם למענה והיה בין הבונים שלה ביושר, בהגינות ובאמונה שלמה. לא כגיבור אלא כאדם שהקדיש את כל חייו למה שהוא האמין. הוא לא הקריב את חייו, הוא אף פעם לא הרגיש שהוא מקריב" מסכמת רחל.

אנשים, רביעי וחמישי בשעה 18:50