אין מחלוקת על כך שפינוי בינוי הינו אחד האפיקים המשמעותיים להקלה על מצוקת הדיור בישראל. בשנים האחרונות יותר ויותר יזמים וכן יותר רשויות מקומיות פונים לכיוון זה על אף מורכבותו. פרויקט פינוי בינוי מורכב לאין שיעור מפרויקט יזמי "רגיל" שכן נוסף על היזם, הרשויות, הועדה המקומית וכיוצ"ב מעורבים גם עשרות דיירים ו"כאב הראש" גדול במיוחד.

מורכבות הפרויקטים מסוג זה מחד, וחשיבותם הלאומית מאידך, היוותה את התשתית לחקיקה שמטרתה להקל על מימושם, כגון חוק פינוי ובינוי (פיצויים). חוק זה העניק ליזם ולדיירים בפרויקט כלים להתמודד עם "דייר סרבן", אותו מיעוט שעלול לעכב ואף להכשיל את הפרויקט עקב דרישות לתמורה לא סבירה.

שמאית המקרקעין המשפטנית והאגרונומית- נחמה בוגין (צילום: עמית ישראלי)
נחמה בוגין | צילום: עמית ישראלי
צומת דרכים מוקדמת יותר, וחשובה אף יותר, זוכה לחשיפה מעטה יותר על אף שחשיבותה עצומה. זהו השלב בו התוכנית המוצעת מובאת לדיון בפני רשויות התכנון ואלו צריכות לקבוע מהו מספר יחידות הדיור שיש להתיר בפרויקט כדי שיהיה כלכלי.  כידוע, על יזם פרויקט פינוי בינוי מוטלות עלויות ייחודיות, כגון מימון שכירת נכסים חלופיים לדיירים לתקופת ההקמה, הקצאת דירות ו/או יחידות תמורה חדשות לדיירים בפרויקט החדש. לפיכך מקובל "לדבר" על מקדם בין מס' היחידות הקיים לבין מס' היחידות שיותר בפרוייקט החדש (המוצע).

תקן מס' 21 של מועצת שמאי המקרקעין עוסק בשאלה זו וקובע המלצות מנחות ל"בדיקה שמאית כלכלית לתוכנית מוצעת לפינוי בינוי". התחשיב השמאי כלכלי, כלשון התקן, נועד לבחון האם כמות היחידות וזכויות הבניה בתוכנית המוצעת לפינוי הבינוי מהוות תמריץ ראוי ליזם לביצוע העסקה. התקן קובע את גודל דירת התמורה המומלץ וכן אחוזי רווח יזמי מומלצים בשלבי התכנון השונים. כמו כן מנחה התקן להגדיל או להקטין את מס' היחידות לפי תוצאות התחשיב. לטעמי התערבות זו בכוחות השוק אינה במקומה! מס' היחידות צריך להיקבע לפי שיקולי תכנון ולא לפי סף רווח "ראוי" ליזם, שהרי המטרה הינה למכסם את הפוטנציאל התכנוני בקרקע ולא לעסוק באלת הרווח של הדיירים ו/או היזם! ראוי שרשויות התכנון יפעילו שיקול דעת עצמאי בשאלה זו ולא ימהרו לקבוע מסקנות הנגזרות מתקן כללי שאינו מתאים בהכרח לכל מקרה לגופו.

נחמה בוגין בע"מ (צילום: mako)
נחמה בוגין - לוגו | צילום: mako
נחמה בוגין היא מייסדת ובעלים של נחמה בוגין בע"מ, משרד לניהול ושמאות מקרקעין. בהשכלתה אגרונומית, שמאית מקרקעין, MBA מינהל עסקים ומשפטנית. לחצו כאן כדי להיכנס לאתר של נחמה בוגין או לעמוד ה-YouTube.