מעולם לא ישבו שני אחים בעמדה כל כך מרכזית במדינת ישראל. הבכור יוחנן לוקר, מזכירו הצבאי של ראש הממשלה בנימין נתניהו והאיש הכי קרוב לאוזנו של הבוס לענייני בטחון ואחד משני המתמודדים על תפקיד מפקד חיל האוויר הבא. "הוא הפך לאחד משלושת האנשים הקרובים ביותר לראש הממשלה, לבד אולי ממשפחתו" מספר ניר חפץ, לשעבר בכיר בלשכת נתניהו.

הצעיר, הראל, נכנס ביום ראשון שעבר לתפקיד המנהל הכללי של משרד ראש הממשלה, להלן המנכ"ל של המדינה. "יש לו הרגשת שליחות. הוא רוצה באמת להשפיע ולהביא שינוי אמיתי" מספר עופר דרוקר, חברו של הראל. "בפוליטיקה הרבה מדברים שחבר מביא חבר" מודה שלמה צזנה, כתב מדינה של ישראל היום. "במקרה הזה זה נשמע יותר כמו אח מביא אח" מוסיף.

משפחת לוקר היא משפחה מלוכדת אבל כדי לעבוד ביחד נדרש הראל לחתום על הסכם ניגוד עניינים ובו נכתב "אני מתחייב שלא להשתתף יחד עם אחי, האלוף יוחנן לוקר, המשמש כמזכירו הצבאי של ראש הממשלה, בישיבות עבודה, למעט ישיבות רבות משתתפים...". "לא ראינו דבר כזה. אסור לשני אנשים מאוד בכירים בממשלה, למזכיר הצבאי ולמנכ"ל לשבת יחד בחדר עם ראש הממשלה" מודה שלמה צזנה.

עמוד התווך של המשפחה

יוחנן לוקר נולד בשנת 1958 וגדל בתל אביב וכעבור שבע שנים נולד אחיו הראל. אח נוסף חיים מנחת לב מצליח חי בארצות הברית. המשפחה חוותה קשיים כלכלים וחיה כמה שנים בגרמניה שם ניסה לעשות עסקים. כשעלו לארץ, יוחנן למד בתיכון עירוני א' באותו המחזור של ציפי ליבני וענת עצמון. יוחנן התגייס לקורס טיס וסיים כנווט קרב עם לא מעט קשיים בדרך. "כשהאם הייתה חולה יוחנן הפך לבעל תפקיד חצי הורי. אחרי מותה של האם הוא הפך להיות עמוד התווך של המשפחה" מספר ליאור רייטבלט, חבר ילדות של יוחנן. על שמו של יוחנן רשומים שורה של תקדימים - הוא היה הנווט הראשון שפיקד על טייסת ועל בסיס, היה לראש להק אוויר וראש מטה חיל האוויר. אביהו בן נון מינה אותו ערב מלחמת המפרץ הראשונה להיות ראש לשכתו.

הכתם בעברו של יוחנן

אבל על הקריירה המבריקה של יוחנן העיב כל השנים אירוע אחד. זה היה במלחמת לבנון הראשונה כשלוקר היה נווט של מטוס פאנטום שיצא לגיחת קרב. במקום לשחרר את החימוש על האויב, הפציץ הפאנטום את כוחותינו. "כל הרכבים שלנו בערו. פשוט הדליק את עשרות הטנקים והנגמש"ים והכלים שהיו בתוך הוואדי" מספר אלישע פלג, קצין המבצעים של השיירה שהופצצה. התוצאה הייתה קטלנית במיוחד, 24 חיילי נח"ל ושריון הרוגים ויותר ממאה פצועים. "הבן אדם הזה גרם לתאונה. והוא הביא קטסטרופה, מוות והרס לפתחן של 150 משפחות. כמובן שהוא לא התכוון לגרום לתאונה אבל עם היסטוריה כל כך בעייתית בעברו, אני חושב שהוא לא צריך להיות מפקד חיל האוויר" טוען שניר בנדק, בנו של בני בנדק ז"ל שנהרג בהפצצה.
ועדת החקירה שבדקה את האירוע חשבה אחרת. היא זיכתה את לוקר שטען כי התווכח עם הטייס וניסה לשכנע אותו שהמטרה שגויה. "יש לו קושי גדול שכל פעם שמדברים על זה. הוא בחור עם מצפון וקשה לו לדבר על זה בעיקר בגלל אותם משפחות ואותם הרוגים" מספר אלוף (במיל') אביהו בן נון.

הקריאה מנתניהו

בזמן שאחיו עשה קריירה בצבא, הראל למד משפטים וחשבונאות באוניברסיטת תל אביב. באוניברסיטה הכיר את גדעון סער וצבי האוזר, היום מזכיר הממשלה, שרצו אותו בלשכה. גם הסטאז' במשרד של יורם דנציגר, היום שופט בבית משפט עליון ודורי קלגסבלד, מבכירי עורכי הדין בארץ, לא הזיק לקשרים שלו. הוא נסע ללימודים ופיתח קריירה בניו יורק וכשחזר לארץ היה שותף במשרד לעורכי דין עד שבאה הקריאה מנתניהו. "יוחנן לוקר לא רצה את הסיטואציה הזאת" חושף ניר חפץ, עורך מעריב. "אופתע מאוד אם היה לו יד ורגל במינוי הזה" מוסיף. "אין יותר מידי תהיות מדוע הוא הגיע, הוא הגיע כי אחיו מכיר את ראש הממשלה, וזה ברור" טוען שלמה צזנה.

עכשיו יוחנן והראל מחזיקים בשתים מעמדות הכוח הכי משמעותיות במדינה אבל השילוב המשפחתי הזה צפוי להיגמר בקרוב. אם הדברים הסתדרו כמו שהאחים רוצים שיקרו, וגם כמו שנתניהו רוצה, אז יוחנן יהיה מפקד חיל האוויר הבא.

>> יוסי סרור - הספר שיכניס צבע לבית האח הגדול

>> אנשים, ראשון-שלישי  ב-18:50