בזמן שחמש נשים מסיימות את קורס הטיס של חיל האוויר, נחתה בישראל אליס מילר, האישה שעשתה היסטוריה ופתחה את השמים לטייסות. היא הגיעה המהודו שם היא מתגוררת בשנים האחרונות כדי להתייצב בפעם השניה בחייה בבית המשפט העליון. הפעם אליס בבג"צ עותרת נגד משרד הבריאות כשהיא מבקשת להקים בריכות שחייה ציבוריות טבעיות בישראל שיחליפו את בריכות הרחצה הקיימות המחוטאות בכלור כימי. אותן בריכות הנמצאות בבעלותה גם בהודו. "זה כמו לראות סופרמן חלק ב', זו לא אותה התרגשות" מודה אליס מילר על החוויה בבית המשפט העליון. "זו לא אותה תמימות. זה במרחק של 17 שנה" מוסיפה.

בשנת 1994 הגישה אליס מילר עתירה לבג"צ בדרישה לפתוח את קורס הטיס גם לנשים וניצחה. "זה היה מאבק מאוד ממושך, קשה עם הרבה מתח. עכשיו המאבק עוד יותר קשה" סיפרה אליס מילר בשנת 1995.

מדרום אפריקה לנציגת הפמניזם החדש

אליס מילר נולדה בשנת 1972 בדרום אפריקה הבכורה מבין שלושה ילדים. בגיל 6 עלתה עם משפחתה לישראל וגדלה בהוד השרון. למרות שלא הגיעה ממשפחת חיל האוויר הקלאסית, בגיל 20 היא מוציאה רישיון טיס אזרחי. בהמשך היא מסיימת לימודי עתודה בהנדסת אווירונאוטיקה. "כל החברים שלי הבנים היו בקורס טיס ואני לא יכלתי ללכת" מסבירה היום מילר. "הייתי יותר מוכשרת מכולם, יותר בכושר מכולם, יותר חכמה מכולם ולא יכלתי כי היו לי את הכרומוזומים הלא נכונים וזה נראה לי לא הגיוני" הוסיפה.

באותם שנים, אליס פותחת במאבק להגיע למבדקי קורס טיס ופונה לכל מי שאפשר, אפילו למפקד חיל האוויר לשעבר, עזר ויצמן, אז נשיא המדינה. "הוא אמר לי דברים הזוים: 'ביום שאישה תוכל לעמוד חמש שעות בחדר ניתוח, תהיה אישה טייסת. ביום שגבר ידע לסרוג גרביים, תהיה אישה טייסת'" מספרת. דבריו של עזר ויצמן מעוררים סערה ומשם הדרך לבית המשפט העליון קצרה. אליס מילר אמנם זוכה והופכת לסמל פמיניזם חדש אבל נופלת בסופו של דבר במבחני הטיס על סעיף מוטיבציית יתר.

"גם אם אליס לא זכתה, היא פתחה פתח מאוד גדול" מודה רא"ל (במיל') דן חלוץ, לשעבר מפקד חיל האוויר. "הפתח הזה צריך להמשיך ולהתרחב, בעיקר על רקע מה שקורה בימים אלה שעוסקים בסילוק אנשים בחברה הישראלית על ידי כל מיני גורמים חשוכים" מוסיף.

כיום היא מסתכלת על השנים שמסיימות את קורס הטייס בהצלחה ברגשות מעורבים. "אני לא בקשר עם אף טייסת ואני שמחה על כך כי יש 22 נשים טייסות, מסיימות עכשיו עוד 5 נשים. זאת כבר עובדה בשטח" מספרת אליס. "נמאס לי מאור הזרקורים" הוסיפה.
בשנת 2003 היא משתחררת משירות קבע ונוסעת לטיול שאחרי הצבא בהודו. שם בהרי ההימלאיה הרחוקים מתאהבת אליס ממבט ראשון בשאלב גאלו, מדריך קייקים ובנו של סגן מפקד חיל האוויר ההודי. "הקארמה שלי היא להיות קשורה לחיל האוויר באיזשהיא צורה. אבל בעלי הוא פצפיסט אז זה מתחבר בסדר" טוענת אליס.

השאיפות להיכנס לפוליטיקה

הפעם בית המשפט לא נעתר לבקשה להקים בריכות ציבוריות טבעיות. "זה שיעור בלהפסיד" מסכמת אליס מילר את החוויה עם בית המשפט העליון כיום. "נצטרך למצוא פתרונות אחרים" הוסיפה.
אמנם היא לא רוצה את אור הזרקורים אך כיום היא לא מסוגלת לעבור בשתיקה על תופעת הדרת הנשים. "יש לגבר בעיה שמקשה על הקשר שלו עם אלוהים. שילך הוא לאחורי האוטובוס וישב עם הפנים נגד כיוון הנסיעה" מציעה אליס מילר. "כל פעם שקורה משהו לא הגיוני שאותה אישה תקום ותגיד. אין מה לפחד. ואם מישהי צריכה עזרה שתפנה ואני אעזור. כשאגיע להיות חברת כנסת, ואני אגיע, אני אהיה הרבה יותר בשלה מהרבה אנשים אחרים שכל חייהם היו במירוץ"

אנשים, הערב  ב-18:50