לרגל יום העצמאות, נפגוש איש שהקדיש את חייו לביטחון המדינה. הפעם מדובר במשנה לראש המוסד לשעבר, מנחם נחיק נבות. דרור גלוברמן ישב איתו לשיחה גלויה על קריירה סוערת, שבתחילתה שימש כמאבטח הראשון של דוד בן גוריון, ובהמשך פעל בחשאי במדינות אויב. 

>> עקבו אחרי "אנשים" גם בפייסבוק

בקהיליית המודיעין נחשב נבות לדמות מיתולוגית, אבל גם שנויה במחלוקת. בין היתר הוא התמודד עם האשמות משמעותיות אחרי מלחמת לבנון הראשונה - אמרו עליו שהוא אישית נתן אישור לפלנגות הנוצריות להיכנס לסברה ושתילה ולטבוח במאות אזרחים פלסטינים. אבל הוא מספר סיפור אחר: "זה חד וחלק לא מדוייק. היה לנו קשר עם הפלנגות, וכשנרצח באשיר הוחלט שצריך להיכנס לבירות, מה שאמר לתת יד חופשית גם ללבנונים. אמרו לי, 'וואלה, זה טירוף לתת לפלנגות להיכנס, הם הרי יעשו טבח'. אנחנו צפינו את זה למפריע. אבל היה רצון של ההנהגה הישראלית להיכנס לבירות. הושלמו הכנות למלחמה. יצחק שמיר שהיה אז שר החוץ, קשה לי להזכיר את זה, אבל אני מוכרח להזכיר את זה אפרופו העניין הזה, אמר, 'ונעלה לבירות ונהרוס וננתץ ועם ישראל חי'. שאלתי אותו, 'ומה יהיה למחרת?'"

שמעון פרס כמו שעוד לא ראיתם (תמונת AVI: מתוך הדוקו "להיות שמעון פרס", שידורי קשת)
"ככה אתה מתייחס למשנה לראש המוסד? איך אתה עושה דבר כזה?" | תמונת AVI: מתוך הדוקו "להיות שמעון פרס", שידורי קשת

"אחד העיתונאים מיד אחרי המלחמה שאל אותי, 'למה לא יכולת למנוע את המלחמה?'", ממשיך נבות ומספר, "אז אמרתי לו 'מה רצית, שאני אקפוץ מהקומה השניה של הבניין ואז המלחמה היתה נמנעת?' אנחנו התנגדנו, אבל למי זה היה אכפת? אז מה לעשות, הדביקו לי את זה שאני אחראי על לבנון". לשאלה מי בכל זאת היה אחראי עונה נבות, "אני לא אוהב להזכיר שמות".

אבל יש שמות שנבות לא מתבייש להזכיר, ואחד מהם הוא שמעון פרס. "קיבלתי איזה מכתב מצ'וקמק ו-'כל הכבוד' מנשיא המדינה לשעבר", הוא מספר, "ככה אתה מתייחס למשנה לראש המוסד? איך אתה עושה דבר כזה?".

10 הכתבות הנצפות ביותר של "אנשים" מהשנה האחרונה - חלק א' חלק ב'

"אנשים"- ימים א'-ג', 18:50