יורם כהן, ראש השב"כ, הוא ההיפך הגמור מתדמית הג'יימס בונד הסקסית. בלי מרטיני ונערות הזוהר, ועם הרבה מאוד עבודה קשה ונטולת זוהר. "אדם מאוד התקפי בתפיסת עולמו, אני שומע עליו רק מחמאות" מספר רוני דניאל, פרשן צבאי בחדשות 2. מעט מאוד ידוע על ראשי שב"כ בכלל, על יורם כהן ידוע עוד פחות. חלון קטן נפתח כשמונה במאי האחרון לפקד על ארגון.

הוגלה לשלושה חודשים לסיני

"הוא היה ילד מאוד מופנם" מספר אודי תעסה, חבר ילדות של כהן. "אבל הוא היה חד ומאוד דעתן. אנחנו קוראים לו היום 'יור'קה'" חושף אודי. יורם כהן נולד בשנת 1960 וגדל בשכונת שפירא בתל אביב, ואימו מתגוררת באותה דירת שני חדרים בה גדל עם אחיו ואחותו. מבית הספר הממלכתי דתי "בילו" עבר למדרשיית נועם בפרדס חנה והתבלט בעיקר ביכולותיו הפיזיות. באותו מחזור למד איתו גם זכריה באומל, לימים אחד משלושת נעדרי הקרב בסולטן יעקב. המיתולוגיה של המדרשייה מספרת שכהן הוגלה לשלושה חודשים לישיבת ימית בסיני, כי הרביץ לילד אחר.

כשסיים את לימודיו, התגייס תחילת לקורס טייס ואחרי שעף, התגייס לסיירת גולני. "יורם לא רצה להמשיך לקורס קצינים, הוא רצה להמשיך לקריירה בשירותי הבטחון" מספר אודי תעסה. בשנת 1982 התגייס לשב"כ ולמד ערבית, כשסיים נתן לעצמו את השם "קפטן סמי" שבו השתמש מול הפלסטינים. לחבריו היהודים הוא זכור בעיקר בתור "האפגני". "הוא בלט ביכולת הסיכול וההתקפיות שלו כבר אז" מספר ירון בלום, שירת עם יורם כהן.

חבריו הכירו לו את אסנת, כיום ראש חוג במכללה לבנות בירושלים, וכשהיה בן 30 הם התחתנו, והם מתגוררים בשכונת רמות בבירה ולזוג חמישה ילדים. "איש משפחה מאוד חם, מאוד מחובר לאימו ולמשפחתו. אין לי ספק שהמשפחה שלו שילמו ומשלמים מחיר מאוד כבד, כמו כל איש צבא ובטיחון" טוען אודי תעסה.

היה מעורב בכל שם בעסקת שליט

הוא היה רכז ברמאללה והתקדם בעיקר במחוז ירושלים והגדה. בשנת 2005 מינה אותו יובל דיסקין לסגנו, אחר כך נסע לשנת המתנה באמריקה לקראת ההתמודדות על ראשות השב"כ, כשחזר גילה שדיסקין מעדיף מועמד אחר והקרב היה צמוד, עד שראש הממשלה בנימין נתניהו הכריע. "על בסיס מה שהוא עשה, הוא בהחלט ראוי לתפקיד הזה" מספר רוני דניאל.
בשב"כ קיבלו מפקד חשדן וריכוזי מאוד. לא כולם אוהבים את דרכו, אך קשה לחלוק על העובדה שהוא מקצועי ונטול אג'נדות. לכן אי אפשר היה לחשוד במניעיו גם כשהחליט לתמוך בעסקת שליט כשהיה אחראי בשב"כ על התיק. "כשהוא נבחר לראש השב"כ אמרתי לאישתי שלא יקח חצי שנה, ושליט יהיה בבית" מספר תעסה. "יורם היה מעורב בשם שם. מי ישוחרר ומי לא. הוא הגיע להחלטה גם על שחרור מבוקשים שהייתה לו נגיעה אישית" מספר ירון בלום.

בהרצאה סגורה שנשא לפני כשבועיים, הזהיר כהן שאירן משקיעה מאמץ עצום לפגוע בנציגויות ישראל כדי לעצור את ההתנקשויות במדעני הגרעין שלה. האזהרה הזאת התממשה במלואה בשבוע שעבר. כיום יש לכהן על הראש גם את עזה, הטרור מסיני, ניסיונות חדירה של אירן והימין הקיצוני שאותם כינה כפועלים בדרך טרור והטלת אימה על ממשלת ישראל. תופתעו אולי לדעת אבל ראש השב"כ תומך בהידברות ושיתוף פעולה עם הפלסטינים בגדה, אבל אין סיבה להסיק מכך על כיוון פוליטי או על קריירה עתידית.

מבצע חיסול רמטכ"ל החמאס

יורם כהן היה גם מי שהביא לחיסולו של אחמד ג'עברי- איתו גם הגיע להסכם על שחרור שליט. בעקבות החיסול זכה כהן למחמאות רבות. "אני מבקש לציין את אנשי השב"כ, בראשם יורם כהן ראש השב"כ, על חלקם החשוב בהישגים המבצעיים שהושגו" אלו היו דבריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בזמן מבצע עמוד ענן.

למרות הצלחת המבצע כהן לא יכול לנוח על זרי הדפנה, כפי שלמדנו השבוע עם חזרתו של חלאד משעל לעזה. "אנחנו יודעים שמצב הפאג'רים והטילים ארוכי הטווח הדלדל במהלך המבצע" אומר אבי יששכרוף, פרשן לענייני ערבים מעיתון "הארץ", אך יחד עם זאת מזכיר כי "יעשה מאמץ אינטנסיבי מאוד של הארגון לחידוש הארסנל".

שני ההישגים הגדולים של יורם כהן קשורים ישירות לאחמד ג'עברי: הראשון הוא עסקת השחרור של גלעד שליט שנעשתה בחשאי מול רמטכ"ל החמאס והשני הוא חיסולו, שלא יכול היה להתבצע בלי עבודת מודיעין מאומצת ומוצלחת של כהן ואנשיו. השר לענייני מודיעין וסגן ראש הממשלה, דן מרידור, רואה את הצלחת המבצע קשורה באופן ישיר למאמציו של כהן ושירות המודיעין. "מי שחושב כי הוא יכלו לעשות מעשים כאלו חמורים ולצאת נקי, אולי יחשוב פעמיים לפני החטיפה הבאה" מוסיף מרידור בהתייחס לבחירה לנהל משא ומתן עם ג'עברי ולחסלו זמן לא רב לאחר מכן.

המציאות החדשה אחרי "עמוד ענן" מזמנת ליורם כהן ולשב"כ אתגרים חדשים ומורכבים. "בתקופה הקרובה צפויה לנו תסיסה עולה וגדלה של גורמים מהציבור הפלסטיני כנגד מדינת ישראל וכנגד הרשות הפלסטינית" מציג יששכרוף את פרשנותו למצב כיום ומסכם כי "לא יהיה פשוט כלל". על יורם כהן ושירות הבטחון הכללי יהיה מוטל לתת את המענה לדברים הללו בעתיד לבוא.

>> החיים החדשים של לינור אברג'יל

אנשים, ראשון-שלישי ב-18:50