ליצמן ורבו התלבטו האם לקחת את התפקיד. מי שהכריע את הכף היה כנראה הרב אלימלך פירר, מי שנחשב לדמות מפתח בעולם הרפואה, מקים אגודת "עזרה למרפא" וחתן פרס ישראל. "חשבתי שהוא האדם המתאים, הוא אדם עם יושרה וחשבתי שהוא צריך להיות במקום הזה" אמר הרב פירר. הרב פירר אמנם חסר השכלה רפואית פורמלית אבל הידע והניסיון שצבר הקנו לו מעמד מיוחד במערכת הרפואה הישראלית. ראשי מחלקות ומנהלי בתי חולים מתייעצים איתו בהחלטות גורליות וכך גם ליצמן.  

יעקב ליצמן נולד בשנת 1948 בגרמניה ובגיל שנתיים עלתה משפחתו לארצות הברית והתמקמה בברוקלין. בגיל 17 עלה לארץ ולמד במוסדות חסידות גור בירושלים. בסוף שנות ה-60 התחתן עם חוה ולזוג חמישה ילדים וכשלושים נכדים. בראשית שנות ה-80 הפך לעוזרו הקרוב של הארמו"ר מגור ובשנת 1999 נכנס לכנסת מטעם יהדות התורה שם שימש כיו"ר ועדת הכספים. כעבור עשור מונה לתפקיד סגן שר הבריאות. "הוא לא רצה את התפקיד הזה. הוא היה רוצה גם בקדנציה הזאת להיות יו"ר ועדת הכספים" טוענת העיתונאית סיון רהב-מאיר.

רשימת העימותים שליצמן הצליח לייצר עם מערכת הבריאות היא ארוכה: פרשת הילדה החרדית שמתה מוות מוחי בשניידר וסגן השר הורה להמשיך להנשימה, התערבותו לכאורה למען חסידות גור במכרז להקמת בית החולים באשדוד ובראש פרשת חדר המיון הממוגן בבית החולים ברזילאי. "יש משהו בליצמן לטוב ולרע שלא סופר. הוא מסוגל לא לראות בעיניים" מספרת סיון רהב- מאיר.
כשליח ציבור ליצמן מקדיש לא מעט מזמנו לטיפול אישי במאות הפניות שמגיעות מידי שבוע ללשכתו. "הוא מקשיב, הוא שומע. הוא אדם עם הבנה. הוא באמת חושב שתפקידו לדאוג לאזרחי ישראל אבל לא מתפקידו להתחבב על אזרחי ישראל" מסביר מנחם גישייד, יועצו של יעקב ליצמן.

הביקורות והמהלומות המילוליות שליצמן סופג בשל תפקודו הם כאין וכאפס לעומת המכות שחטף על רקע עימותים בתוך הציבור החרדי - לפני שלוש שנים הותקף במאה שערים על רקע הבחירות המקומיות והיריבות הגדולה עם חסידות סלונים. דווקא פרשת ברזיליאי שעוררה עליו את חמתם של החילונים היא שהחזירה אותו לחיק החברה החרדית.

>> ליצמן: "אם יבוא בורר ויחליט לקצר את משך ההסכם - נשקול זאת"

>> בואו לדבר על המשבר ברפואה הציבורית בפייסבוק אנשים