לקיבוצניקים ולמושבניקים "יצא שם" של מי שקיבלו מהמדינה הטבות מפליגות לאורך השנים, ולכן יש הנוטים להביט בהם במבט לא אוהד. עם זאת, לא רבים מודעים לכך שבעוד שהעירוניים זכאים להוון את זכויות החכירה שלהם בקרקע, הרי שבקיבוץ החברים לא היו זכאים לעשות זאת עד כה. כעת, יש הזדמנות היסטורית לפתרון בעיה זו ומחלוקות נוספות ארוכות שנים בין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לבין 156 קיבוצים.

שמאית המקרקעין המשפטנית והאגרונומית- נחמה בוגין (צילום: עמית ישראלי)
נחמה בוגין | צילום: עמית ישראלי
פתרון הסכסוך בן עשרות השנים, עשוי ליצור הזדמנות נדירה במסגרתה שלושת הגורמים המרכזיים יהיו שבעי רצון: ראשית, מנהל מקרקעי ישראל שמבין את האינטרס הציבורי בהפיכת קרקעות לזמינות לבנייה, בעיקר כשמדובר על קרקעות של קיבוצים שמהוות עתודות קרקע גדולות וזמינות לפתרון זריז של מצוקת הדיור. שנית, חברי הקיבוצים שיזכו לשוויון עם תושבי הערים בכל מה שקשור לזכויות על מגרשי המגורים שלהם, ויוכלו לקבל היתרי בנייה לדירות עבור הבנים הממשיכים, מה שימנע בריחה של הדור הצעיר מהקיבוצים וכן יביא לקליטת חברים חדשים. הגורם השלישי, שלכאורה אינו חלק מהמשוואה אך עשוי להיות המרוויח הגדול מפתרון הקונפליקט, הוא הציבור בישראל. על פי הערכת התנועה הקיבוצית המהלך יאפשר הקמה של כ-10,000 יחידות דיור חדשות בשנה ושחרורן לשוק, כחלק מהגדלת היצע הדירות באזורי הביקוש. הערכה זו מבוססת על נתוני מחקר שערכה לאחרונה חברת BDO.

כבר 12 שנה, מאז בג"ץ הקשת המזרחית בשנת 2001, נוצר קפאון בשוק בנושא הפשרות קרקע, שהן הפתרון האמיתי להתמתנות עליית מחירי הדירות בישראל שכן רק הגדלת היצע הדירות עשויה להביא לירידת מחירים. באם לא יימצא בהקדם פתרון בין רמ"י לקיבוצים תהיה זאת עוד בכיה לדורות ועוד הזדמנות מפוספסת לפתרון המצוקה בשוק הנדל"ן, שבימים אלו, על רקע בריחת הדור הצעיר למדינות אחרות בחיפוש עתיד כלכלי טוב יותר, עלולה להיות משמעותית במיוחד.

נחמה בוגין בע"מ (צילום: mako)
נחמה בוגין - לוגו | צילום: mako
נחמה בוגין היא מייסדת ובעלים של נחמה בוגין בע"מ, משרד לניהול ושמאות מקרקעין. בהשכלתה אגרונומית, שמאית מקרקעין, MBA מינהל עסקים ומשפטנית. לחצו כאן כדי להיכנס לאתר של נחמה בוגין או לעמוד ה-YouTube.