למרות ההצלחה האדירה שלו, לתמלילן יוסי גיספן יש בטן מלאה על המבקרים. בסך הכל, גיספן חתום כבר על כ-800 שירים אבל הוא עדיין לא עושה הנחות למי שמפקפק במעמדו ובחשיבות המוזיקה הים תיכונית. את התחושות של גיספן חולקים שלושת חבריו הטובים שמתכנסים כבר 15 שנה במסעדה בראשון לציון. "נלחמנו המון בתקשורת שלא השמיעו, בכנסת ונלחמנו ונלחמנו. עד שבא יוסי ועוד כמה שהתחילו להרים את המוזיקה שלנו" מספר רוני רותם, מנהל בתחום המוסיקה הים תיכונית. "הם היו רגילים לאכול את כל העוגה. פתאום נשאר להם רק חלק. כל אלה שהתמרמרו כמו מתי כספי, חווה אלברשטיין ואביב גפן, שבימים אלה הם נשמעו כמו ממורמרים. ואני מבין אותם" טוען יוסי גיספן.

>> כל מה שרציתם לדעת על יוסי גיספן

"התקשורת לקחה את החיים של עוזי חיטמן"

סביב השולחן הזה ישב בעבר גם עוזי חיטמן, שנפטר בפתאומיות לפני שמונה שנים. "התקשורת עשתה לו עוול גדול. התקשורת לקחה את החיים של עוזי חיטמן. בגלל שהוא לא היה שייך לקליקות התל אביביות, הם ראו בו שמאלץ, על אף שהשאיר פה נכסי צאן ברזל" טוען גיספן.

יוסי גיספן נולד בשנת 1961 בשכונת התקווה בתל אביב לעובד במפעל ולעקרת בית. המשפחה התגוררה בדירת חדר קטנה ואת שירו הראשון חיבר כבר בכיתה א'. "השיר דיבר על ציפור שעמדה בתוך שלולית" חושף גיספן.

בגיל 16 הקים עם חבריו להקת רוק ושר כסולן. הקריירה המוסיקלית לא המריאה בשלב הזה ובכדי להתפרנס, החל לעסוק בשלל תחומים מרפדות ועד מכירת מלבי. בשנת 1995 כשעבד ברפדייה, נפצע קשה כשנחת על ראשו מזרן שנשלך מקומה גבוהה. התאונה הזו שינתה את חייו: "נפגע לי עמוד השדרה בצורה משמעותית, לא הצלחתי לעמוד תקופה ארוכה והייתי בבית" מספר גיספן. "בימים האלה פנה אליי חבר וביקש ממני לכתוב שיר" מוסיף.

"אני לא מכיר עוד יוצר שמתפרנס אך ורק מיצירה"

השיר הראשון שלו נכתב עבור זמר בשם משה רודריגז שלאחריו באו גם מושיק עפיה, שרית חדד ואייל גולן. תוך חמש שנים, המובטל שהתקשה בהליכה הפך למשורר הכי חם בזירה הים תיכונית. "אז מתחיל גשם של להיטים באותה שנה" טוען גיספן. "לא האמנתי שאני שחקן בהצגה הזו כי כל מכונית שחלפה, טלפון סלולרי, כל רדיו שסובבת, כל תכנית טלוויזיה, ראית ושמעת שיר שלי" מוסיף.

כבר כמעט שלושים שנה שגיספן גר בחולון בבית צנוע עם אישתו, מזה 29 שנים, דליה ושניים משלושת ילדיו. בהשראת אהובתו כתב לא מעט שירים העוסקים באהבה, ובכלל הרומנטיקה היא נושא חביב עליו. אך לצד ההצלחה, גיספן גם מושך לא מעט אש, אפילו אחרי שזכה בפרס אקו"ם כמלחין השנה ובפרס שר התרבות, וחלק מהמבקרים עדיין מגיבים בחריפות ביצירותיו. "אני לא מכיר עוד יוצר שמתפרנס אך ורק מיצירה" טוען גיספן. "זה מקומם, אני מבין את התחושה הזו" מוסיף.

לילדים של גיספן, ממש כמו לאבא, יש נטיות אומנותיות. ניסים שעובד בחברת פיתוח הוא תמלילן בתחילת דרכו ולאחרונה כתב למירי מסיקה את השיר "אל תדבר אלי". מיטל בת ה-24, סטודנטית לאומנות ואוראל בן ה-19 משרת בלהקה צבאית.

החזית האחרונה של גיספן מתנהלת מול אביב גפן. אחרי שיוסי כינה בראיון את המוזיקה של הזמר "פח זבל", הגיב גפן בחשבון הטוויטר שלו: "יוסי גיספח אמר עלי שהמוזיקה שלי היא פח זבל, עדיף להיות פח זבל מאשר לייצר אותו". "יש לו פה גדול והוא מניפולטור לא קטן כדי לקבל קצת תשומת לב אז הוא משתלח פעם בזה ופעם בזה" טוען יוסי גיספן.

"אני חווה על קצה המזלג את מה שחווים האמנים המפורסמים"

בשנה האחרונה הוא משמש גם כשופט בתכנית אייל גולן קורא לך. "אני אוהב מאוד את החום בתכנית שהיא לא תכנית מסנוורת ונוצצת. אני מרגיש שם בבית" מספר גיספן. "מעולם לא חלמתי להיות מפורסם כי אני יודע את מקומי כיוצר שזה מאחורי הקלעים" מספר גיספן על חוויות אייל גולן קורא לך. "אני רואה את זה כחוויה כאילו אני חווה על קצה המזלג את מה שחווים האמנים המפורסמים" מוסיף.
ביום חמישי הקרוב יערך בשידור חי, הגמר הגדול של העונה השנייה של אייל גולן קורא לך מהיכל נוקיה וכנראה שלקראת הסיום, יוסי מתרגש במיוחד. באחת התכניות האחרונות הזיל דמעה כשנסרין קדרי שעלתה בינתיים לגמר, ביצעה את השיר שלו "כשהלב בוכה". "היא ריסקה אותי. פתאום זמרת ערביה-ישראלית עומדת מולי מתרגשת עד דמעות, ולא קל להוציא ממנה דמעה. היא לקחה את הטקסט ברצינות וראיתי את זה בעיניים שלה". טען גיספן.

"הגאווה הגדולה שלי היא שאני חי ולא מחכה שיכתבו את ההיסטוריה וזוכה לראות בערב יום הזיכרון בטקס הממלכתי את השיר "כשהלב בוכה", וכשיוצא יום הזיכרון, מיד מתחילות החגיגות עם השיר 'מי שמאמין'" מסכם גיספן. "אני את שלי עשיתי בעולם הזה" הוסיף.

>> כל מה שרציתם לדעת על יוסי גיספן

>> ישראל כץ: "אני מוביל כאן מהפיכה אמיתית"

>> אנשים, ראשון-שלישי ב-18:50