בבית הוריה שבנצרת חנין זועבי מדווחת בשלווה לחיים אתגר שאמא שלה חושבת "שהתקשורת העברית מעוותת, מסיתה, ושאתם חלק מהממסד, אבל למרות זאת היא הכינה לכם קפה". הפער הזה – בין התדמית התקשורתית ובין האישה החביבה שמתראיינת עוד יעלה במהלך המפגש. "אין דרך נעימה להגיד דברים קשים. אני לא אומרת דברים שהם בקונזצנזוס", מנסה חנין להסביר את הפער, ומפרטת: "אין דרך נעימה להגיד שהמשטר בישראל הוא גזעני".  

חנין זועבי נולדה בנצרת ב- 1969,  בת בכורה לאמא מורה למתמטיקה ואבא עורך דין, חלק מחמולת זועבי המוכרת בעיר. ההתעניינות שלה בשיוויון, היא מספרת, החלה בגיל צעיר: "הייתי שואלת את אמא למה את לא נוהגת באוטו, למה את במטבח, למה את מכינה הכל לאבא. שאלתי את זה מאז שהייתי בת שש"

"להתחתן זאת לא מטרה, אלא לפגוש את הבחור המתאים"

האחים של חנין כבר נשואים עם ילדים, אך הבת הבכורה עדיין רווקה: "לא להקים משפחה זה חשוב, אלא לפגוש את הבחור המתאים", היא אומרת. "להתחתן זה לא מטרה, לחיות עם בחור שאני רוצה  - זה דבר יפה. אני נכשלתי". מחזרים, היא מודה, יש לה, אבל היא לא ממש נותנת לאנשים להתקרב, למרות שהיא לא אוהבת להיות לבד. " אני אוהבת את החום של הבית, אני רוצה לפגוש את האחיינים כשאני חוזרת הביתה", היא אומרת.

"צריך לעמוד נגד הגזענות"

את הקריירה הפוליטית שלה היא התחילה במהלך לימודיה האקדמאים, אז הכירה את עזמי בשארה והיתה חלק מהקמת מפלגת בל"ד, שחרטה על דגלה הקמת מדינה לכל אזרחיה בישראל, לצד ישות עצמאית פלסטינית בשטחים, תוך מימוש זכות השיבה.

ב-2009 היא כבר היתה חברה הכנסת הערבייה הראשונה מטעם מפלגה ערבית, אבל מהחיים הפוליטיים היא לא נהנית: "התקשורת נתנה פופולריות אבל לקחה את הלגיטימיות", היא מסבירה. על הטיעון, אותו היא לא שומעת לראשונה, לפיו בעזה או בסוריה סופה היה רע, בניגוד לחברה הישראלית שהיא מבקרת בחריפות, אומרת זועבי: "אני מסכימה. בהשוואה למשטרים דיקטטורים -אתם יותר טובים".

על המשט המפורסם, שבעקבותיו נכנסה לתודעה הציבורית בישראל והפך אותה לדמות שנואה, קשה לה מאד לדבר, אבל היא לא מתחרטת.  "לא חשבתי שזה יסלים ככה, חשבתי שזה יהיה כמו הספינה שהיתה לפניה וזאת שאחריה".

בקרוב תכריע וועדת הבחירות אם לפסול את מועמדותה לכנסת, וזועבי אומרת: "אני מדברת בעד שיוויון. בישראל מה שנשאר מהדמוקרטיה זה שהרוב שולט. כל השאר הולך ונעלם, אבל צריך לעמוד נגד הגזענות. חנין זועבי לא עומדת אלא נגד הגזענות".

אנשים, ראשון-שלישי בשעה 18:50